Tuesday, Jun 2, 2020

صفحه نخست » واکنش اوباما به خشونت معترضان و پلیس در ناآرامی‌های آمریکا

دویچه وله - باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا توسل معترضان به خشونت و همچنین واکنش خشونت‌آمیز پلیس در جریان ناآرامی‌های این کشور را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل نیز طرف‌های درگیر را به خویشتن‌داری فراخوانده است.

خبرگزاری رویترز بامداد سه‌شنبه ۱۳ خرداد (۲ ژوئن) گزارش داد که رئیس جمهوری پیشین آمریکا رفتار آن دسته از معترضان را که اعترا‌ض‌های خود را به شکلی مسالمت‌آمیز بیان می‌کنند، ستوده است. به گفته باراک اوباما، بخش اعظم تظاهرکنندگان مسالمت‌جو بوده‌اند، اما اقلیتی کوچک دقیقا به اقشاری ضربه زده است که هدف از اعتراضات کمک به آنها بوده است.

اوباما همچنین تصریح کرد: «خشونت اقشاری را که خودبه‌خود در وضعیتی ناخوشایند به سر می‌برند، نابود می‌کند و سبب می‌شود که اذهان عمومی از علل و ریشه‌های واقعی معضل منحرف شود».

111123.jpg

از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با توجه به تشدید وخامت اوضاع در آمریکا طرف‌های درگیری را به خویشتن‌داری فراخوانده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

سخنگوی گوترش شامگاه دوشنبه ۱۲ خرداد (اول ژوئن) در نشستی خبری در نیویورک گفت: «به شکایات باید گوش سپرد، اما این شکایات باید به شکلی مسالمت‌آمیز بیان شوند و مقامات مسئول نیز در چگونگی برخوردشان با تظاهرکنناگان باید مسالمت‌آمیز رفتار کنند».

او همچنین تصریح کرد: «وجود تنوع و چندگانگی در آمریکا و در هر کشور دیگری از جهان موهبت است و نه خطر، اما موفقیت جوامعی که چندگانگی ویژگی آن‌هاست، در همه جا نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در همبستگی اجتماعی است».

مواضع اوباما و گوترش در حالی منتشر می‌شوند که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از فرمانداران ایالت‌ها خواسته است تا برخوردی قاطعانه‌تر و سختگیرانه‌تر از خود نشان دهند.

او روز دوشنبه ۱۲ خرداد (اول ژوئن) در جریان یک سخنرانی در کاخ سفید خود را "رئیس جمهور نظم و قانون" خواند و تهدید کرد، اگر مقامات شهرها و ایالت‌ها دست به اقدامات لازم نزدنند، او سربازان ارتش را وارد عمل کرده و "مشکل را به سرعت برای مسئولان حل خواهد کرد".

اعتراضات و ناآرامی‌ها در آمریکا در پی کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاهپوست ۴۶ ساله در مینیاپولیس، وارد دومین هفته خود شده است.

اعلامیه‌های پلیس، پیام‌های توییتری و همچنین گزارش‌های رسانه‌ها حاکی از آن است که از زمان آغاز ناآرامی‌ها (سه‌شنبه گذشته) تا کنون دست کم ۵ هزار و ۶۰۰ نفر بازادشت شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy