Thursday, Jun 4, 2020

صفحه نخست » واکنش فائزه هاشمی به رویکرد دوگانه حکومت ایران درباره کشتن شهروندان

faezeh_060320.jpgبی بی سی - فائزه هاشمی، فعال سیاسی و نماینده پیشین مجلس ایران در یک فایل صوتی که دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، از "رویکرد دوگانه" حکومت ایران درباره کشتن شهروندان انتقاد کرده است.

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، به "برخورد دوگانه" مقام‌ها و رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران در ماجرای کشته شدن جورج فلوید و اعتراض‌های پس از آن در آمریکا در مقایسه با جان‌باختگان اعتراضات ایران پرداخته است.

مقام‌های ایرانی از جمله رهبر این کشور در اظهارنظرهایی به اتفاقات اخیر در آمریکا اشاره کرده‌اند.



خانم هاشمی در این فایل صوتی گفته است: "کشته شدن یک سیاه‌پوست به دست پلیس آمریکا و برخورد خشونت‌آمیز با اعتراضات در آنجا وحشتناک است و باید آن را محکوم کرد اما اینکه کسانی در ایران آن را محکوم کنند که خودشان اعمالشان بدتر از دولت آمریکا است، باورکردنی نیست و خنده‌دار است."

او همچنین به برخورد حکومت ایران با معترضان در دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ و برخورد با اعتراضات "مسالمت‌آمیز" منتقدان و دستگیری و محکومیت آنها اشاره کرده است.

او گفته: "محکوم کردن وقایع آمریکا قابل قبول نیست و بیشتر توجیه عملکرد است و نشانه خوشحالی آنها از وضعیت کنونی آمریکا."

دو روز پیش مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس، با ارایه آماری از خسارات حوادث آبان ۹۸ تعداد کشته‌های این حوادث را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.

آقای ذوالنوری البته گفته از این تعداد "۶ نفر از ماموران بودند."؛ اعلام این آمار با اعتراضات آمریکا همزمان شد.

خانم هاشمی در این فایل صوتی گفته: "این همزمانی طنزآمیز است. چون بلافاصله می‌توان پرسید که اگر کشته‌شدن سیاهپوستی در آمریکا به این میزان برای شما مهم است چطور خودتان با آماری که خودتان داده‌اید ۲۳۰ نفر را در تظاهرات کشتید و بیش از دو هزار نفر را زخمی کردید؟ این تازه بدون احتساب تعداد دستگیری‌ها و محکومیت‌های بعدی در دادگاه‌هاست."

اعتراضات آبان ماه در پی افزایش نرخ سوخت در ایران صورت گرفت که طی آن، به غیر از اعتراضات خیابانی و کشته و زخمی شدن شهروندان، عده زیادی بازداشت شدند. این ناآرامی‌ها به سرعت به بیش از صد شهر سرایت کرد و با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و انتظامی روبرو شد.

درباره صحت‌ آمار رسمی کشته شدگان این حوادث تردیدهایی وجود دارد؛ عفو بین الملل در اواخر اردیبهشت گفته بود دست کم ۳۰۴ نفر در جریان آن اعتراضات در ۳۷ شهر و هشت استان این کشور کشته شدند.

خبرگزاری رویترز تعداد کشته شدگان آبان ماه را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده بود.

خانم هاشمی در مقایسه "عملکرد دوگانه" مقام‌های ایران در موضع‌گیری در قبال سرکوب اقلیت‌ها و منتقدان در آمریکا و ایران گفت: "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی. آزادی و حقوق مردم، حقوق اقلیت‌ها، منتقدان و فعالان اجتماعی در ایران به شکل گسترده‌تری نقض شده است."

در تازه‌ترین واکنش‌ها به اتفاقات اخیر در آمریکا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در یک سخنرانی تلویزیونی گفته: "مردم را می‌کشند و زبانشان هم دراز است. بعد از حقوق بشر دم می‌زنند. آن مرد سیاهی که کشته شد حقوق بشر نداشت؟"

آیت‌الله خامنه‌ای گفته این جمله که الان معترضان می‌گویند "نفس نمی‌توانم بکشم"، جمله همه کسانی است که در جهان قربانی سیاست‌های آمریکا بوده‌اند.

در فیلمی که از جورج فلوید، سیاهپوست ۴۶ ساله آمریکایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفید پوستی که ۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: "نمی‌توانم نفس بکشم".

انتشار این فیلم خشم بسیاری از آمریکایی‌ها را بر انگیخت و به اعتراضاتی گسترده در این کشور انجامید که همچنان ادامه دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy