Thursday, Jun 4, 2020

صفحه نخست » دلیل ظاهر شدن حساب توئیتری ترامپ با جستجوی واژه نژادپرست در توئیتر چیست؟

racist_060320.jpgیورونیوز - اگر در توئیتر واژه نژادپرست یا نژادپرستانه را به زبان انگلیسی جستجو کنید در بخش «افراد» یا کاربران حساب توئیتری دونالد ترامپ در صدر فهرست ظاهر می‌شود. بدون اینکه در نام، توضیحات یا آدرس حساب کاربری او واژه racist وجود داشته باشد.

روزنامه ایندیپندنت بریتانیا، اولین رسانه‌ای بود که در گزارشی به ظاهر شدن حساب کاربری دونالد ترامپ در جستجوی کلمه نژادپرست یا نژادپرستانه در توئیتر پرداخت. موضوعی که توسط خبرگزاری فرانسه تائید شد و البته با یک سرچ ساده در این شبکه اجتماعی نیز می‌توان با چشم خود آن را دید.

534x300_cmsv2.jpgهمزمانی این اتفاق با اعتراضات سراسری در ایالات متحده پس از قتل جورج فلوید و خشونت پلیس و تهدید معترضان توسط دونالد ترامپ سوالاتی را مطرح می‌کند: دلیل همراه شدن نام ترامپ با واژه نژادپرست (racist) چیست؟ از الگوریتم شبکه‌های اجتماعی چه می دانید؟ و آیا ارتباطی با اختلاف و چالش هفته‌های اخیر میان رئیس جمهوری ایالات متحده و شبکه اجتماعی توئیتر دارد؟

در این مطلب به این سوالات می‌پردازیم:

دلیل ظاهر شدن حساب توئیتر دونالد ترامپ با جستجوی واژه نژادپرست چیست؟

حساب کاربری دونالد ترامپ در توئیتر بیش از ۸۱ میلیون دنبال‌کننده (فالوئر) دارد اما به نظر می‌رسد که اکثریت این تعداد را مخالفان وی تشکیل می‌دهند.

کارشناسان شبکه‌های اجتماعی دلیل قرار گرفتن حساب توئیتری رئیس جمهوری ایالات متحده در صدر فهرست جستجوی افراد با واژه racist در این شکبه اجتماعی را فعالیت بیشتر مخاطبان مخالف در حساب توئیتری دونالد ترامپ می‌دانند.

به عقیده این کارشناسان تکرار پیام‌های حاوی کلمه نژادپرست یا نژادپرستانه در زیر توئیت‌های دونالد ترامپ عامل این موضوع است. امری که توئیتر آن را به صورت مشخص تائید نکرده است.

همراه شدن مکرر یک حساب کاربری با واژه‌ای خاص آن واژه را در الگوریتم توئیتر به آن حساب پیوند می‌دهد و بنابراین در توصیه‌های جستجو ظاهر می‌شود
سخنگوی توئیتر

توئیتر در واکنش به این جریان تنها به توضیحی کوتاه بسنده کرده و دلیل آن را الگوریتم این شبکه اجتماعی می‌داند. سخنگوی توئیتر می‌گوید: «همراه شدن مکرر یک حساب کاربری با واژه‌ای خاص آن واژه را در الگوریتم توئیتر به آن حساب پیوند می‌دهد و بنابراین در توصیه‌های جستجو ظاهر می‌شود.»

الگوریتم شبکه‌های اجتماعی چیست و چگونه عمل می‌کند؟

الگوریتم در ریاضیات به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های متناهی گفته می‌شود که اجرای آنان با ترتیبی خاص به حل یک مساله ریاضی می‌انجامند.

الگوریتم شبکه‌های اجتماعی با در نظر گرفتن مولفه‌هایی نظیر تاریخ رفتار و فعالیت کاربران، موارد علاقه آنان و آنچه در آن شبکه اجتماعی انجام می‌دهند به نظم ظاهر شدن مطالب یا تبلیغات و یا نتایج موتور جستجوگر را برای کاربر خاص مشخص می‌کند.

الگوریتم شبکه‌های اجتماعی برای عموم افشا نمی‌شوند اما برای مثال تاکنون مضخص شده است که برای مثال در الگوریتم فیسبوک در چینش ظاهر شدن مطالب دیگران در صفحه اصلی شما تاثیر می‌گذارد.

درگیری‌ دونالد ترامپ با توئیتر

اقدام توئیتر در قرار دادن برچسب راستی‌آزمایی زیر یکی از توئیت‌های دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته، نقطه آغاز چالش میان این شبکه اجتماعی با رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

آقای ترامپ که با روش رای‌گیری پستی در انتخابات آتی مخالف است، روز چهارشنبه ۲۷ مه در دو توییت درباره خطر «تقلب» در صورت اجرای رأی‌گیری غیرحضوری هشدار داده بود. اما توییتر زیر این دو توییت، لینکی را قرار داد که مخاطبان را به راستی‌آزمایی این ادعای رئیس جمهوری آمریکا دعوت می‌کرد.

2.jpg
برچسب راستی‌آزمایی توئیتر زیر توئیت دونالد ترامپDonald trump twitter account

پس از آن نیز توئیتر یکی از پیام‌های دونالد ترامپ در خصوص هشدار به معترضان در شهر مینیاپولیس آمریکا را مصداق ترویج خشونت دانست و نسبت به آن هشدار داد.

این اقدام خشم رئیس جمهوری آمریکا را برانگیخت و نهایتا منجر به صدور فرمان اجرائی برای لغو محدوده اختیار شبکه‌های اجتماعی در زمینه کنترل محتوای مطالب شد.

3.jpg
هشدار محتوای خشونت آمیز زیر توئیت دونالد ترامپDonald Trump Twitter account

ارتباط همراهی واژه نژادپرست با حساب دونالد ترامپ با درگیری اخیر با توئیتر یا اقدام هماهنگ کاربران؟

پاسخ کارشناسان به این سوال منفی است. به گفته آنها الگوریتم توئیتر با استفاده از مجموعه‌ای از متغییرها، از هرگونه تلاش برای دستکاری در این پلتفورم ممانعت به عمل می‌آورد.

گرگ استرلینگ، سردبیر سایت تخصصی Land در زمینه موتورهای جستجوگر به خبرگزاری فرانسه می گوید که اینکه حساب کاربری دونالد ترامپ در بخش جستجوی افراد با واژه نژادپرست ظاهر می‌شود «بخشی از درگیری آشکار اخیر آنها نیست.» بلکه می‌تواند به دلیل استفاده مکرر کاربران از واژه نژادپرست یا نژادپرستی در توصیف و پاسخ به توئیت‌های دونالد ترامپ و یا نتیجه «یک اقدام هماهنگ کاربران برای همراه کردن حساب کاربری او با صفت» باشد.

پیش از این نیز در سال ۲۰۰۷ همین اتفاق برای جورج بوش در موتور جستجوگر گوگل روی داد و در نتیجه اقدام هماهنگ کاربران با عنوان «بمباران گوگل»، در نتایج جستجوی واژه‌های «بدبخت شکست‌خورد» نام جورج بوش در صدر صفحه گوگل ظاهر می‌شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy