Friday, Jun 5, 2020

صفحه نخست » اظهارات دوگانه مقام‌های ایرانی در مورد روند «تبادل زندانیان» با آمریکا‎

doganeh_060520.jpgدر حالی که وزارت خارجه ایران و دولت آمریکا رسما تبادل دو زندانی را در نتیجه مذاکرات و میانجی‌گری دولت سوئیس تایید کرده‌اند، علی شمخانی نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز جمعه در توئیتی نوشت که «تبادل زندانیان نتیجه مذاکره نبوده است».

روز پنج‌شنبه همزمان با آزادی مایکل وایت، ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا، مجید طاهری پزشک ایرانی-آمریکایی ساکن فلوریدا نیز آزاد شد.

وزارت خارجه ایران و دولت آمریکا تایید کرده‌اند که برای تبادل زندانیان مذاکره شده و وزارت امور خارجه سوئیس هم روز پنجشنبه تایید کرد در «مذاکرات» آزادی وایت و طاهری «نقش» ایفا کرده است.

از سویی یک منبع مطلع که خواسته نامش فاش نشود، به رویترز گفته است آزادی وایت پس از «چند ماه مذاکرات بین ایران و آمریکا» روی داد.

روز جمعه همچنین عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، موضوع دیدار بیل ریچاردسون، فرماندار سابق ایالت نیو مکزیکو، با ظریف درباره آزادی وایت را تایید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز با اشاره به آزادی آقای وایت گفته است این موضوع نشان می‌دهد توافق دو کشور ممکن است و از حکومت ایران خواست برای توافق منتظر نتیجه انتخابات (ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر امسال) نماند.

اما با این حال دبیر شورای امنیت ملی ایران، مسئله مذاکره را به کلی رد کرده است.

آقای شمخانی در توییت خود با حمله به دولت دونالد ترامپ نوشت که گفته‌های مقامات آمریکا «نمایش موفقیت‌های ساختگی» است و تیم او «چاره‌ای جز» این ندارد.

وی سپس تاکید کرد که «تبادل زندانیان نتیجه مذاکره نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد».

پیش از این رهبر جمهوری اسلامی به دفعات اعلام کرده بود ایران هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نخواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy