Monday, Jun 8, 2020

صفحه نخست » شکاف در جبهه جمهوری‌خواهان در حمایت از ترامپ عمیق‌تر شد

powel_060820.jpgشاهرخ بهزادی - رادیو بین المللی فرانسه

کالین پاول، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز به جمعی از جمهوری خواهان پیوست که از انتخاب مجدد دونالد ترامپ حمایت نمی‌کنند. در همین حال، به نوشته نیویورک تایمز جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا و میت رامنی سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا از انتخاب مجدد ترامپ حمایت نخواهند کرد. نتایح تازه ترین نظر سنجی در باره انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا نشان می‌دهد که جو بایدن، نامزد موکرات ها با ۵۳ درصد آرا ١٠ درصد از رقیب خود جلوتر است و دونالد ترامپ می تواند فقط ۴۳ درصد از آراء را کسب کند.

کالین پاول، وزیر امور خارجه دولت جورج بوش و فرمانده پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، روز یکشنبه ٧ ژوئن در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان دونالد ترامپ را به "دروغ‌گویی" و "انحراف از قانون اساسی" ایالات متحده متهم کرد و اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به جو بایدن، نامزد حزب دموکرات رای خواهد داد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

دونالد ترامپ شامگاه روز یکشنبه در توییتی با به‌سخره گرفتن پاول نوشت: «کالین پاول، که شخصی به‌واقع حقیر است ومسئول کشانیدن پای ما به جنگ‌های فاجعه‌آمیز در خاورمیانه بود، به‌تازگی اعلام کرده است به یک حقیر دیگر، جو بایدن، رأی خواهد داد. آیا پاول نگفته بود که عراق سلاح کشتار جمعی دارد؟ آنها [سلاح کشتار جمعی] نداشتند، اما [ پای] ما را به جنگ کشاندند.»

یادآور می شویم که کالین پاول پیش از دومین حمله آمریکا به عراق در دوران ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد ادعا کرده بود که حکومت صدام حسین، سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد.

دشمنی ترامپ و پاول از انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠١٦ شروع شد. در آن زمان پاول ترامپ را "نژادپرست" و یک "ننگ ملی" خطاب کرد.

کالین پاول نه تنها اولین وزیر خارجه سیاهپوست تاریخ آمریکا بود بلکه اولین سیاهپوستی بود که در سال ۱۹۸۹ به بالاترین مقام نظامی این کشور، یعنی ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده رسید. او یک سیاستمدار و از ژنرال‌های چهارستاره بازنشسته ارتش آمریکاست. کالین پاول از سال ۱۹٨٧ تا ۱۹۸۹ مشاور امنیت ملی آمریکا بوده است. وی از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹٩٣ نیز رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا بوده است. وی در دوران ریاست جمهوری جرج بوش(پسر) به‌عنوان اولین وزیر امور خارجه سیاه‌پوست آمریکا به فعالیت سیاسی‌اش ادامه داد.

آقای پاول دیروز در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا را نشانه بلوغ جامعه دانست و رویکرد دونالد ترامپ را خطرناک خواند.او همچنین از موضع‌گیری بعضی از نظامیان ارشد پیشین این کشور علیه فرمان آقای ترامپ در به کارگیری ارتش برای مقابله با ناآرامی‌ها، حمایت کرد.

جیمز متیس، اولین وزیر دفاع کابینه دونالد ترامپ نیز چند روز پیش با انتشار بیانیه ای به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کرد. جیمز متیس رئیس جمهوری کنونی آمریکا را به تلاش برای ایجاد "شکاف"در جامعه متهم کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز روز یکشنبه فاش کرد که جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا و میت رامنی سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا از انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده حمایت نخواهند کرد.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، برخی از رهبران جمهوریخواه آمریکا با این چالش روبرو شده‌اند که در انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر از دونالد ترامپ حمایت کنند و یا اینکه او را رها کرده و از نامزدی جو بایدن حمایت کنند.

بر اساس این گزارش رویدادهای اخیر به خصوص واکنش دونالد ترامپ به اعتراضات ضد نژادپرستی و رفتار پلیس با سیاهپوستان آمریکایی و نحوه مدیریت ترامپ در مقابله با شیوع ویروس کرونا تاثیر زیادی بر شک و تردید رهبران جمهوریخواه برای حمایت از او در رقابت های انتخاباتی نوامبر آینده داشته است.

افراد نزدیک به جورج دبلیو بوش به نیویورک تایمز گفته اند که او از انتخاب مجدد ترامپ حمایت نخواهد کرد.

میت رامنی نامزد جمهوریخواه ریاست جمهوری ٢٠١٢ آمریکا پیش از این در ماه فوریه به نشریه آتلانتیک گفته بود که از ترامپ در انتخابات ٢٠٢٠ حمایت نخواهد کرد، چرا که ترامپ در جریان استیضاح در سنا، او را به سوء استفاده از قدرت متهم کرده است.

در حالی که تظاهرات ضد نژادی در آمریکا به نحو گسترده ای ادامه دارد و بسیاری از شهروندان این کشور به جنبش آزادی های مدنی بر خاسته از این اعتراضات پیوسته اند، موقعیت دونالد ترامپ که بر رویکرد جدایی و شکاف در جامعه آمریکا تأکید دارد، بیش از پیش شکننده شده است. در چنین شرایطی نتایح آخرین نظر سنجی از پیشتازی قابل توجه جو بایدن برای نتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا حکایت دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

تازه ترین نظرسنجی مشترک روزنامه واشینگتن‌پست و شبکه خبری ان‌بی‌سی برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نشان می دهد که جو بایدن ۵۳ درصد و دونالد ترامپ ۴۳ درصد از آراء را کسب می کنند و حدود سه درصد نیز اعلام کرده اند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند.

این نظرسنجی که هفته گذشته ظرف چهار روز انجام شده، در آن دیدگاه های ۸۷۵ شهروند آمریکایی که تاکنون برای رأی‌دهی ثبت‌نام کرده‌اند جویا شده است.

بر اساس این نظرسنجی در بین نامزدهای دموکرات پس از جو بایدن کامالا هریس، برنی سندرز و الیزابت وارِن به ترتیب بیشترین میزان محبوبیت را دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy