Wednesday, Jun 17, 2020

صفحه نخست » تابعیت پژوهشگر افغان در ایران پس از خودسوزی پسرش در مشهد پذیرفته شد

khodsoozi_061720.jpgالعربیه - شهاب مایل هروی فرزند نجیب مایل هروی پژوهشگر نامدار افغان در ایران چهارشنبه 17 ژوئن اعلام کرد، در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت اقامتی پدرش از سوی دولت ایران، خود را در مشهد آتش زده است و مقام‌های ایرانی وی را تهدید کردند تا برای پدرش دادخواهی نکند.

شهاب مایل هروی به روزنامه «اطلاعات روز» گفته است، در مقابل نمایندگی وزارت خارجه ایران در شهر مشهد به‌خاطر مشکل در سند اقامت ده‌ساله پدرش با بنزین خودش را آتش زده است.

مایل هروی اضافه کرد، در حدود یک ماه در یکی از شفاخانه‌های ایران بستری بوده است و دولت ایران باید در راستای حمایت از پدرش اقدام کند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

وی علاوه کرد، مشکل در سند اقامت ده‌ساله پدرش در ایران وجود دارد و او نمی‌تواند با این سند اقامت به کشورهای خارجی سفر کند.

شهاب مایل هروی تاکید کرد: «58 درصد وجود من سوخته است. سه روز می‌شود که از بیمارستان(شفاخانه) به خانه آمده‌ام. مقام‌های ایرانی من را تهدید کرده‌اند که در مورد پدر خود دادخواهی نکنم».

شهاب مایل هروی، فرزند نجیب مایل هروی، نویسنده و پژوهشگر سرشناس افغانستان مقیم ایران است که در ماه مه امسال دست به خودسوزی زده است.

نجیب مایل هروی در سال 1950 میلادی در ولایت هرات افغانستان متولد شده است. او از سال 1971 میلادی تاکنون در ایران زندگی می‌کند. وی تا کنون ده‌ها کتاب و صدها مقاله در مورد عرفان و ادبیات فارسی نوشته است. نجیب مایل هروی همسر ایرانی دارد و دارای دو فرزند است.

ایران: تابعیت پژوهشگر افغان پذیرفته شد

پایگاه اطلاع‌ رسانی دولت ایران امروز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌ای نوشت، تابعیت نجیب مایل هروی پژوهشگر افغان پذیرفته شده است.

در این اعلامیه آمده است: «مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام داشت که با پیگیری این وزارت و اقدامات موثر وزارت کشور، وزارت‌ امور خارجه و نهادهای مرتبط موضوع پذیرش تابعیت مایل هروی تایید شده است و آخرین مراحل اداری و قانونی خود را پشت سر می‌گذارد».

گفتنی است که خبری خودسوزی پسر نجیب مایل هروی در شهر مشهد و تهدید وی از جانب مقام‌های ایرانی در شرایطی نشر شده که اخیراً دو حادثه مرتبط به مهاجرین افغان نیز در ایران رخ داد.

پس از گذشت یک‌ونیم ماه از حادثه به رودخانه انداختن مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی، حادثه دیگری که تیراندازی نیروهای انتظامی ایران به خودرو (موتر) حامل پناهجویان افغان در شهر یزد بود رخ داد که در این تیراندازی موتر یادشده حریق شده و در نتیجه سه افغان بر اثر جراحات و سوختگی جان باختند و شماری نیز زخم برداشتند. هنوز پرونده هر دو حادثه بسته نشده است.

این رفتار نیروهای ایرانی با مهاجرین افغان که اکثرا کارگران بودند، اعتراضات گسترده افغان‌ها علیه برخوردهای دولت در شهرهای مختلف افغانستان را برانگیخت.

شماری از شهروندان افغانستان هفته گذشته در شهرهای کابل، هرات، مزارشریف، جلال‌آباد، فراه و لشکرگاه هلمند این کشور علیه برخوردهای دولت ایران با پناهجویان افغان تجمع اعتراضی برپا کردند و در برخی شهرها عکس‌های خمینی، خامنه‌ای، حسن روحانی و هم‌چنان پرچم رژیم ایران را به آتش کشیدند.

پس از اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف افغانستان علیه دولت ایران، سرانجام این اعتراضات به اروپا و آمریکا نیز رسید.

افغان‌های مقیم اروپا اخیراً در شهرهای پاریس، فرانکفورت، برلین و لندن علیه برخوردهای دولت ایران با پناهجویان افغان تظاهرات کردند و خواهان عدالت شدند.

روز یک‌شنبه 14 ژوئن 2020 تظاهرات افغان‌ها در شهرهای لندن بریتانیا و واشنگتن آمریکا برگزار شد؛ این معترضان شعارهای ضد دولت ایران سر می‌دادند و تاکید کردند که برای قربانیان افغان در ایران عدالت می‌خواهند.

در همین حال، وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اعتراضات، سفیر افغانستان در تهران را احضار کرد، اما وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد، هر شهروند افغان بر اساس قوانین و حقوق شهروندی حق دارد اقدام به برگزاری تجمعات مسالمت‌آمیز کند.

هرگاه رفتار تظاهرکنندگان منجر به بی‌نظمی و اخلال در اجرای قوانین گردد از سوی نهادی مؤظف مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

شایان ذکر است که قرار است هفته آینده یک هیأت بلندپایه به ریاست محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به هدف گفت‌وگو در مورد مسایل کلیدی مهاجرین به تهران برود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy