Tuesday, Jun 30, 2020

صفحه نخست » انتخابات در آمریکا: گزارش پنجم، تاریخچه انتخابات در ایالت آریزونا، کیوان شکوری

Keyvan_Shakouri.jpgایالت آریزونا در جنوب غربی امریکا به مرکزیت شهر فینیکس می باشد. آریزونا جزو کشور مکزیک بود که قسمتی از آن پس از جنگ آمریکا و مکزیک در سال ۱۸۴۸ ضمیمه خاک آمریکا و جزو قلمرو نیومکزیکو شد و قسمت های جنوبی آن طی معاده ای بنام خرید گادسن (Gadsden Purchase) که پیش نویس آن سال ۱۸۵۳ نوشته و در ۸ ژوئن ۱۸۵۴ به تصویب نهایی بین دولت مکزیک و آمریکا رسید به آمریکا واگذار شد. ۱۸ ژانویه ۱۸۶۲ قلمرو آریزونا بصورت رسمی از نیومکزیکو جدا و بصورت خودمختار اداره و در نهایت از تاریخ ۱۴ فوریه ۱۹۱۲ بعنوان چهل و هشتمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست.

طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۷.۲۷۸.۷۱۷ تن می باشد. از شخصیت های مشهور این ایالت می توان جان مکین سناتور سرشناس سابق را نام برد. همچنین پارک ملی گرند کنیون از مشهورترین زیست‌ بومهای جهان و رصدخانه بین‌المللی کوه گراهام که دارای بزرگ‌ترین و قوی‌ترین تلسکوپ نوری ساخته شده در جهان می باشد در این ایالت قرار دارند. ضمنا این ایالت یکی از مراکز اصلی سکونت سرخ پوستان در آمریکا می باشد.

در بافت جمعیتی این ایالت ۵۴.۴ درصد سفید پوست، ۵.۱ درصد سیاه پوست، سرخ پوست و بومیان آلاسکا ۵.۳ درصد، Asian یا شرق دور ۳.۷ درصد، اسپانیولی زبان ها یا لاتین ها ۳۱.۶ درصد، بومیان هاوایی و دیگر جزایر آمریکایی ساکن در این ایالت ۰.۳ و نژادهای دیگر ۲.۹ درصد زندگی می کنند.

از سال ۱۹۱۲ تاکنون که سال ۲۰۲۰ میلادی می باشد ۲۷ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزارشده است. از این ۲۷ دوره هشت دوره دموکرات ها و ۱۹ دوره جمهوری خواهان آرای ریاست جمهوری این ایالت را به خود اختصاص داده اند. برای بررسی بهتر این ۲۷ دوره انتخابات، می توانیم به دو بخش قبل و بعد از سال ۱۹۵۲ تقسیم کنیم. از سال ۱۹۱۲ الی ۱۹۵۲ تعداد ۱۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت برگزارشده است که از این ۱۰ دوره هفت دوره دموکرات ها و سه دوره جمهوری خواهان موفق عمل کرده اند. پنج دوره این انتخابات یعنی از سال ۱۹۲۳ الی ۱۹۴۸ را دموکرات ها پیاپی برنده شدند. اما در بخش دوم یعنی از سال ۱۹۵۲ الی ۲۰۲۰ میلادی مردم ایالت آریزونا در ۱۷ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کردند که از این ۱۷ دوره به غیر از سال ۱۹۹۶ بقیه ۱۶ دوره را جمهوری خواهان برنده شده اند.

در انتخابات داخلی سال ۲۰۱۶ برای تعیین کاندیدای نهایی از حزب جمهوری خواه، دونالد ترامپ با ۴۷.۱ درصد آرا موفق به شکست تد کروز با ۲۴.۹ درصد آرا شد.

در کمپین دموکرات ها نیز هیلاری کلینتون با کسب ۵۷.۶ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۳۹.۹ درصد آرا در انتخابات داخلی حزب دموکرت برای تعیین نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا دونالد ترامپ با کسب ۴۸.۱ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۴.۶ درصد آرا در این ایالت و کسب ۱۱ رای الکترال این ایالت شد. رای الکترال ایالت آریزونا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۱ است. الکترال هر ایالت به مجموع تعداد سناتورها، نمایندگان هر ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا و ترکیب جمعیتی آن ایالت بستگی دارد.

از سال ۱۹۱۲ تا کنون که نیمه اول سال ۲۰۲۰ میلادی می باشد، ۱۵ سناتور در انتخابات مجلس سنا برای این ایالت برگزیده شده اند. شش تن از این سناتورها دموکرات و ۹ تن جمهوری خواه بوده اند.

برحسب تعداد سناتور، جمهوری خواهان بالاتر از دموکرات ها هستند، اما مجموع سال هایی که این شش سناتور دموکرات در سنا بودند بیشتر از مجموع سال های ۹ سناتور جمهوری خواه می باشد. دموکرات های آریزونا ۱۱۱ سال و جمهوری خواهان ۱۰۵ سال در مجلس سنا آمریکا فعال بوده اند. نکته قابل ذکر این است که از سال ۱۹۹۵ از شش سناتور انتخاب شده از این ایالت یک تن دموکرات و پنج تن جمهوری خواه بودند. Martha McSally از حزب جمهوری خواه و Kyrsten Sinema از حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر ایالت آریزونا در مجلس سنا آمریکا می باشند.

از سناتورهای با سابقه و مشهور این ایالت می توان از Carl Hayden ۱۹۲۷ الی ۱۹۶۹ با ۴۲ سال سابقه در مجلس سنا (هفت دوره) از حزب دموکرات و سناتور جان مکین John McCain ۱۹۸۷ الی ۲۰۱۸ با ۳۱ سال سابقه در مجلس سنا از حزب جمهوری خواه نام برد.

اما از سال ۱۹۱۲ تاکنون مردم ایالت آریزونا ۴۵ نماینده برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب کرده اند که از این تعداد ۲۴ تن دموکرات و ۲۱ تن جمهوری خواه می باشند. در این انتخابات با اینکه تعداد نماینگان دموکرات بیشتر از جمهوری خواهان است، ولی جمع تعداد سال هایی که جمهوری خواهان در این مقام خدمت کردند (این ۲۱ تن تعداد دوره های بیشتری رای آوردند و در نتیجه سال های بیشتری در مجلس نمایندگان سابقه دارند) اندکی بیشتر از دموکرات ها است و به عبارتی کفه ترازو به نفع جمهوری خواهان می باشد. اما در حال حاضر از ۹ نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا پنج تن دموکرات و چهار تن جمهوری خواه هستند و این نشان از رقابت نزدیک بین دو حزب و وجود فضای تقریبا کامل دو قطبی بین مردم ایالت را نشان می دهد.

در انتخابات فرمانداری ایالت آریزونا از سال ۱۹۱۲ تا ۲۰۲۰ میلادی تعداد ۲۳ فرماندار انتخاب شده اند که از این تعداد ۱۳ تن دموکرات و ۱۰ تن جمهوری خواه بوده اند. با اینکه در طول تاریخ این انتخابات دموکرات ها بیشتر رای آورده اند. اما در ۱۰ سال اخیر مردم در دو دوره اتنخابات فرمانداری شرکت و به کاندیدای جمهوری خواه رای دادند. فرماندار حال حاضر آریزونا Doug Ducey از حزب جمهوری خواه می باشد.

نتیجه گیری: با توجه به تاریخچه نتایج انتخابات گذشته ریاست جمهوری که با اختلاف زیاد بنفع جمهوری خواهان بوده است. در مجلس سنا و نمایندگان هم رقابت نزدیک و انتخابات فرمانداری در حال حاضر بنفع جمهوری خواهان می باشد. با توجه به درصد بالای لاتین تبارها که در این ایالت زندگی می کنند و تمایلاتشان اینها به دموکرات ها می توان نتیجه گرفت با اینکه که در حال حاضر ایالت آریزونا به سمت جمهوری خواه هان گرایش دارد اما حفظ این برتری و گرایش همانطور که آمار هم نشان می دهد مشکل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy