Thursday, Jul 2, 2020

صفحه نخست » یک گروه ناشناس مسئولیت «حمله به تاسیسات نطنز» را برعهده گرفت

palang_070220.jpgشبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید که ساعاتی پیش از انتشار خبر وقوع حادثه نطنز در بامداد پنجشنبه، گروهی به نام «یوزپلنگان وطن» در ای‌میلی به خبرنگاران این شبکه مسئولیت حادثه یاد شده را به عهده گرفت.

به گفته یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی، در این ای‌میل ادعا شده است که اعضای «یوزپلنگان وطن» در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند.

بی بی سی نوشت: ساعاتی پیش از انتشار نخستین خبر درباره این حادثه، بیانیه‌ای به دست بعضی از روزنامه‌نگاران بی‌بی‌سی رسید که از این حادثه و انجام "عملیات" در ساعت دو بامداد پنجشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر می‌داد و مسئولیت آن را برعهده می‌گرفت.

فرستندگان این بیانیه خود را منتسب به یک "گروه زیرزمینی" ناشناخته با نام "یوزپلنگان وطن" می‌دانند و مدعی شده‌اند که از مخالفانی هستند که در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند.

آنها در این بیانیه ادعا کرده‌اند که "سایت هسته‌ای" کاشان و "سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز" را به عنوان هدف "عملیات" خود برگزیدند چون علاوه بر اهمیت این تاسیسات، "زیرزمینی" نیست و بنابراین انهدام آن "قابل انکار" نبوده است.

هنوز هیچ مقام رسمی ایران به این ادعا واکنش نشان نداده است.

پیشتر، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ، گفته بود که این «حادثه» در یکی از سوله‌های «محوطه باز» تاسیسات نطنز رخ داده است.

به گفته او، این رخداد هیچ‌گونه «تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است».

در همین حال، فابین هینتس، کارشناس برنامه موشکی ایران در مؤسسه میدلبری کالیفرنیا، در این زمینه توئیت کرده است: تصویر اولیه‌ای که سازمان انرژی اتمی ایران منتشر کرده است، نشان می‌دهد که محل «حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران بوده است.

او گفته که این ارزیابی را با تطبیق موقعیت جغرافیایی عکس منتشر شده و تصاویر ماهواره‌ای گوگل انجام داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy