Saturday, Jul 4, 2020

صفحه نخست » فایل صوتی لورفته: اجازه پرواز به هواپیماهای مسافری در ایران، برای فاش نشدن طرح حمله به پایگاه آمریکا بود

flight_070320.jpgرادیو فردا - شبکه کانادایی سی‌بی‌سی می‌گوید به یک فایل صوتی از گفت‌وگوی مقام ارشد سازمان هواپیمایی ایران و یک عضو خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی دست‌ یافته، که در آن گفته شده آسمان تهران در زمان حمله سپاه به پایگاه‌های آمریکایی باز ماند تا طرح حمله فاش نشود.

پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین از تهران به کی‌یف با ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی عمدتاً با تابعیت دوگانه، شهروندان اوکراینی، افغان، سوئدی و بریتانیایی در جریان حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکا در عراق، در بامداد ۱۸ دی ماه سقوط کرد.

تمامی سرنشینان جان خود را از دست دادند. ایران سه روز بعد پذیرفت به هواپیما شلیک شده‌، هرچند آن را «نتیجه اشتباه سامانه پدافند هوایی» عنوان کرده‌است.

شبکه سی‌بی‌سی می‌گوید فایل صوتی ۹۱ دقیقه‌ای که به دستش رسیده حاوی گفت‌وگو میان حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی ایران، و عضوی از خانواده قربانیان در هفتم مارس/۱۶ اسفند ۱۳۹۷ است.

بنا بر این گزارش و به نقل از اظهارات آقای رضایی‌فر بستن آسمان تهران می‌توانست به برملا شدن طرح حمله موشکی به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در عراق، در جریان واکنش سپاه به کشته شدن قاسم سلیمانی به‌دستور دونالد ترامپ، منجر شود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سی‌بی‌سی می‌گوید حسن رضایی‌فر اظهار داشته تاخیر در پرواز هواپیمای اوکراینی می‌توانست به لغو پروازهای دیگر بیانجامد.

در این فایل صوتی همچنین از مدیرکل بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی ایران نقل شده که در ساعت ۶:۳۰ صبح ۱۸ دی از جریان مطلع شده، پنج دقیقه بعد با سپاه پاسداران تماس گرفته و پرسیده آیا حمله موشکی صورت گرفته است. در این تماسی امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و مسئول مستقیم پدافند آن، حمله موشکی را تائید کرده و توضیحاتی داده است.

رادیو فردا مستقلا این فایل صوتی را دریافت نکرده و اظهارات ترجمه‌شده را مجددا از زبان انگلیسی به فارسی بازگردانده است.

حامد اسماعیلیون که همسر و دختر خود را در سقوط هواپیما از دست داده، در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به گزارش سی‌بی‌سی نوشته این موضوع نشان می‌دهد سازمان هواپیمایی ایران به سپاه پاسداران در لاپوشانی وقایع کمک کرده‌است.

شبکه سی‌بی‌سی می‌گوید کم‌تر از یک شبانه‌روز پس از ایمیل فایل صوتی به حسن رضایی‌فر، و درخواست برای واکنش به آن، مطلع شده که آقای رضایی‌فر از مقام خود در روند تحقیقات در مورد پرواز ۷۵۲ برکنار شده است.

به گفته سی‌بی‌سی خانواده قربانیان در بریتانیا مطلع شده‌اند که فرد جدیدی در ایران تحقیقات را هدایت خواهد کرد.

در خود ایران خبری رسمی در مورد «برکناری» حسن رضایی‌فر یا انتخاب فرد جدیدی به‌جای او منتشر نشده است.

در ۱۲ تیر ماه وزیر خارجه سوئد از توافق کشورهای درگیر در مورد سقوط هواپیمای برای دریافت غرامت خبر داده بود. اما آقای اسماعیلیون، سخنگوی خانواده‌های پرواز ۷۵۲، گفته «تمام خانواده‌های پرواز بر این امر اتفاق نظر دارند مادامی که تحقیقات کامل و منصفانه‌ای انجام نگرفته باشد، هیچ غرامت و گزارشی را از ایران نپذیریم».

جمهوری اسلامی هنوز جعبه‌های سیاه هواپیما، دربرگیرنده اطلاعات، مکالمات و گفت‌وگوی رد و بدل شده در کابین خلبان‌ها را به کشور یا طرف دیگری برای تحقیقات تحویل نداده است.

بنا بر گزارش‌ها در لحظه برخورد موشک‌های سپاه به پایگاه‌های مورد استفاده ارتش ایالات متحده در عراق، عمده سربازان آمریکایی در پناهگاه بودند. بنا بر گزارش‌ها شماری از سربازان دچار آسیب‌های تروماتیک مغزی ناشی از موج انفجار شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy