Friday, Jul 10, 2020

صفحه نخست » تصاویر ماهواره‌ای جدید از انفجار مهیب تأسیسات هسته‌ای نطنز

natanz.jpg العربیه - برغم تاکید مکرر برخی مقامات ایران بر ادامه تحقیقات در باره علل و جزئیات انفجار اسرارآمیزی هفته گذشته در تأسیسات هسته‌ای نطنز که آسیب فراوانی بر این تاسیسات وارد کرد، اما تاکنون چیزی در این باره از سوی منابع رژیم ایران منتشر نشده است.

این در حالی است که تصاویر جدید ماهواره‌ای که توسط شرکت «Maxar» ماکسار منتشر شد، میزان خسارت‌های شدید در بخش سانتریفیوژ سایت تاسیاسات هسته‌ای نطنز را به وضوح نشان می‌دهد.

تصاویر جدید از صحنه‌های انفجار نطنز نشان می‌دهد که آوار ناشی از این انفجار تا فاصله ۵۰ متری ساختمان این تاسیسات پراکنده شده است.

وقتی این تصاویر ماهواره‌ای را بزرگ کنیم نشان می‌دهد که قسمت‌‌های مهمی از ساختمان به طور کامل آواره شده و بخش اعظمی از آن در حال سوختن است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره انفجار مجتمع غنی سازی نطنز گفت که این انفجار باعث «خسارت قابل توجه مالی» شده است.

MAXAR1.jpg

او دراین باره گفت: «خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته اما خسارت‌های مالی قابل توجه بود.»

سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز که بخشی از آن در عمق زمین واقع شده یکی از چندین تاسیسات هسته‌ای ایران است که تحت نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

MAXAR2.jpg

کمالوندی در مصاحبه با ایرنا درباره علت نهایی حادثه گفت: «الان مراجع امنیتی کشور می‌دانند که علت حادثه چیست اما بنا به ملاحظات امنیتی فعلا بنا ندارند در این باره صحبت کنند.»

انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز و احتمال حمله سایبری

ناظران از احتمال حمله موشکی تا خرابکاری سایبری را به عنوان عامل اصلی این انفجار مطرح کرده‌اند. مقامات ایران ساعاتی پس از انفجار با انتشار عکسی از این سوله در نطنز شدت حادثه را ناچیز عنوان کردند. اما تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که عکس منتشره تنها از بخش کوچک و سالم مانده‌ی سوله گرفته شده است و حجم عظیمی از سوله که در پشت قرار دارد در اثر انفجار نابود شده است.

MAXAR3.jpg

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران همچنین با بیان اینکه این سوله با هدف «تولید ماشین‌های سانترفیوژ پیشرفته» در دست تکمیل بود، اضافه کرده است: «تجهیزاتی که در این سالن وجود داشت تجهیزات اندازه‌گیری و ابزارهای دقیق بودند که در اثر این حادثه بخشی از آن از بین رفته و بخش دیگری نیز خسارت دیدند.»

زمزمه احتمال حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای نطنز برای نخستین بار پس از انتشار توییتی از سوی یک تحلیلگر اسرائیلی و نزدیک به نتانیاهو قوت گرفت.

MAXAR4.jpg

ایدی کوهین، یکی از کارشناسان فعال رسانه‌ای اسرائیل شب وقوع حادثه در توئیتی به زبان عربی با تاکید بر اختصاصی بودن خبرش از منابع اطلاعاتی غربی نوشت که «اسرائیل بزرگترین کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در ایران بمباران و تخریب کرده است.»

از سوی دیگر اما بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه در مصاحبه گفت، اسرائیل «لزوما» در پشت هر حادثه‌ای در سایت‌های هسته‌ای ایران قرار ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy