Sunday, Jul 26, 2020

صفحه نخست » انور سادات، آخرین رفیق شاه

sadat_072620.jpgایران وایر - ۵ مرداد ۱۳۵۹، محمدرضا شاه پهلوی در ۶۰ سالگی و در اثر ابتلا به سرطان در پایتخت مصر درگذشت و به خاک سپرده شد. از میان تمام متحدان و دوستان شاه مانند آمریکا و انگلستان، تنها انور سادات؛ رئیس‌جمهور مصر او را با آغوش باز پذیرفت. محمدرضا شاه و سادات در خارج از محدوده دیپلماتیک نیز با یکدیگر دوستان صمیمی و نزدیک بودند. تا آن‌جا که در طول جنگ یوم کیپور میان مصر و چند کشور دیگر عربی با اسرائیل، شاه به ارتش مصرکمک‌های نظامی کرد.

شاه همیشه سادات را «برادر محبوب» خود می‌نامید و پس از خروج از کشور به دعوت رسمی انورسادات به مصر رفت. شاه برای درمان سرطان و به امید گرفتن پناهندگی سیاسی از متحدان خود مانند انگلستان و آمریکا به چندین کشور سفر کرد. اما هیچ‌کدام از متحدان سابق شاه او را نپذیرفتند و سادات، آخرین رفیق شاه؛ پذیرای او در روزهای آخر عمرش بود. سادات برای ادای احترام به آخرین پادشاه ایران، او را با تشریفات کامل در یکی از مهم‌ترین مساجد مصر دفن کرد. سادات حتی پس از مرگ شاه به او وفادار ماند و همیشه خمینی را دیوانه روانی نامسلمان و دشمن مصالح ایران ‌می‌نامید. پناه دادن به محمدرضا شاه پهلوی در کنار صلح مصر و اسرائیل باعث قطع کامل روابط سیاسی تهران و قاهره شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

خمینی نیز سادات را خائن به اسلام، مسلمین و آرمان فلسطین نامید و روابط ایران و مصر تا امروز پر تنش بوده. کینه ایران از سادات تا آنجا بود که یکی از خیابان‌های اصلی تهران به نام خالد اسلامبولی، کسی که سادات را ترور کرد؛ نامگذاری شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy