Monday, Jul 27, 2020

صفحه نخست » تذکر به روزنامه اعتماد در رابطه با «دفاع از حق براندازی»

farda26.jpgرادیو فردا - وزارت ارشاد ایران با ارسال نامه‌ای به روزنامه اعتماد، در رابطه با مصاحبه این رسانه با عمادالدین باقی، مدافع حقوق بشر، و انتشار دیدگاه وی درباره «حق براندازی» تذکر داد.

این مصاحبه ۱۹ تیر ماه منتشر شده است و آقای باقی می‌گوید بحث «حق براندازی» به این معناست كه اگر حكومت برخلاف پیمانش با مردم عمل كرد، آیا مردم حق شورش دارند یا نه.

وی می‌گوید آیت‌الله منتظری در كتاب «دراسات فی ولایت الفقیه» می‌گوید مردم از این حق برخوردارند: «چرا؟ چون اساس نظریه ایشان این است كه حكومت دینی - چه شكل آن ولایت فقیه باشد یا هر شكلی دیگر، و فراتر از آن، هر حكومتی، اساسا قراردادی است؛ یعنی هیچ حكومتی، ودیعه‌ الهی و آسمانی نیست و حق و امتیاز ویژه‌ای برای كسی ایجاد نمی‌كند، بلكه قراردادی است بین مردم با خود كه بر اساس آن، اختیارات‌شان را به عده‌ای می‌دهند در مورد تنظیم و تنسیق امور.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بهروز بهزادی، جانشین مدیر مسئول و رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه اعتماد، روز یکشنبه با انتشار توئیتی متن تذکر وزارت ارشاد را منتشر کرده است که می‌گوید در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات، محتوای این مصاحبه که به نوعی «تلاش برای ترویج حق براندازی» بود، مشمول تذکر تشخیص داده شد.

آقای باقی در این مصاحبه می‌گوید اگر حاكمی و حكومتی خلاف پیمان عمل كرد، مردم مجازند برخلاف پیمانی كه بسته‌اند، عمل كنند.

وی گفته است: «اگر آن حاكم چون قدرت دارد، دست به مقابله بزند، از آنجا كه این قدرتی كه در اختیار دارد، عاریه‌ای است و در اصل از آن مردم است، حق ندارد از این قدرت علیه مردمی كه صاحب آن هستند، استفاده كند و مردم حق دارند دست به شورش بزنند و قدرت را از آن بگیرند.»





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy