Monday, Jul 27, 2020

صفحه نخست » ویدیوی آزار دو زن در کرمانشاه به خاطر حجاب؛ واکنش فرماندار کرمانشاه

bbc27.jpgبی بی سی فارسی - فضل‌الله رنجبر، فرماندار کرمانشاه، در واکنش به انتشار ویدیویی که مردی به خاطر حجاب مزاحم دو زن جوان می‌شود، گفته این مرد "هیچ گونه ارتباط و سنخیت کاری با نیروهای نظامی، انتظامی و اطلاعاتی ندارد".

در ویدیویی که مسیح علینژاد منتشر کرده است، مردی با ایجاد مزاحمت برای دو زن جوان به آنها در خصوص ظاهر و حجابشان تذکر می‌دهد و آنچنان که یکی از دختران می‌گوید به صورت آنها تف می‌کند. این درگیری به دخالت نیروی انتظامی منجر می‌شود.

یک زن همراه مرد مزاحم، در این فیلم می‌گوید این مرد "اطلاعاتی است" و از دو دختر جوان می‌خواهد از او "عذرخواهی" کنند.

در این ویدیو، دو دختری که مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، علاوه به مزاحمان از نیروهای انتظامی نیز به خاطر اینکه واکنشی نشان نمی‌دهند، انتقاد می‌کنند.

پس از آنکه این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای دست به دست شد و واکنش گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت، فرماندار کرمانشاه گفت "به طور قطع نیروهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی کار امر به معروف و نهی از منکر را در چارچوب قوانین و مقررات و موازین اخلاقی انجام می دهند و کاملا به وظایف خود در چارچوب مقررات توجیه هستند و لذا هیچ گونه رفتار خلاف شرع و قانون پذیرفته نیست".

فرماندار کرمانشاه وعده داد که" به طور قطع مراجع قانونی ذیربط این موضوع را بررسی می کنند".

در سال‌های گذشته، در موارد مشابه قبلی هم بارها تصاویر خشونت ماموران انتظامی، نظامی، امنیتی و یا لباس شخصی حامی حکومت ایران خبرساز شده بود.

مسیح علینژاد زنان ایرانی را تشویق کرده است که با موبایل‌هایشان از سوءرفتار و خشونت پلیس فیلمبرداری کنند. او در سال‌های گذشته چندین کمپین اینترنتی در اعتراض به حجاب اجباری بر پا کرد.

در سه سال گذشته، تعداد زیادی از زنان ایرانی تحت نام "مبارزه با بدحجابی" به دست نیروهای پلیس بازداشت شده‌اند. حکومت ایران برای مقابله با آنچه پدیده "بد حجابی" می‌خواند در سال‌های گذشته "گشت ارشاد" را به راه انداخته بود. این وظیفه در سال‌های گذشته به دیگر ضابطان قضایی و پیش از آن، در دهه شصت شمسی به کمیته‌های انقلاب اسلامی واگذار شده بود.

با این حال در سه سال گذشته اعتراض‌ها به "حجاب اجباری" گسترده شد و شمار زیادی در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و زندانی شدند.

فقط در بهمن سال ۱۳۹۶ پلیس تهران اعلام کرد ٢٩ زنی را که در اعتراض به حجاب اجباری در این شهر روسری‌های خود را برداشته‌ بودند بازداشت کرده است.

این بازداشت‌ها پس از آن آغاز شد که ویدا موحد دی ماه ۱۳۹۶ روی سکویی در تقاطع خیابان انقلاب و وصال در مرکز تهران روسری سفید خود را از سر برداشت و با نصب آن روی شاخه‌ای که در دست داشت، اعتراض خود را به حجاب اجباری در ایران نشان داد.

با انتشار تصاویر خانم موحد، شماری از زنان و مردان در تهران و شهرهای دیگر با الهام از او، روسری را مانند پرچم سر چوب زدند و در معابر شهری بر روی سکویی ایستادند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy