Friday, Jul 31, 2020

صفحه نخست » قیاس اشتباه مشاور روحانی در باره ماندگار بودن نظام جمهوری اسلامی

ashena_073120.jpgبا وجود تغییر روسای جمهوری امریکا، جمهوری اسلامی می‌ماند

ایران وایر - «حسام‌الدین آشنا»، دستیار و مشاور رییس‌جمهوری اسلامی ایران گفته است که نظام حاکم بر کشور ماندگارتر از روسای جمهوری امریکا است و بر خلاف تغییر آن‌ها، جمهوری اسلامی باقی می‌ماند.

آشنا در توییتر خود نوشته است: «کارترها، ریگان‌ها، کلینتون‌ها، بوش‌ها، اوباماها، ترامپ‌ها و بایدن‌ها می‌آیند و می‌روند اما این جمهوری اسلامی ایران است که می‌ماند.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

نظام‌ها در همه کشورهای جهان ماندگارتر از افراد هستند؛ هم‌چنان که نظام جمهوری اسلامی ماندگارتر از موسسان آن و حتی «روح‌الله خمینی» به عنوان بنیان‌گذارش بوده است. مقایسه عمر نظام سیاسی با دوره زمام‌داری افراد و کارگزارانش، مقایسه‌ای غلط است.

مزیتی در این که از ابتدای تاسیس، جمهوری اسلامی ایران تاکنون شاهد زمام‌داری هفت رییس‌جمهوری در امریکا بوده است، دست کم برای نظام حاکم بر ایران وجود ندارد بلکه آن‌چه می‌توانست مایه مباهات برای مقام‌های نظام باشد، میزان دموکراتیک بودن و رضایت شهروندان از حاکمان بود.

آن‌چه که حسام‌الدین آشنا می‌گوید، در واقع مایه افتخاری برای ایالات متحده است که در ۴۱ سال گذشته، هفت رییس جمهوری به خود دیده و هر کدام از آن‌ها با پایان دوره خود، نوبت را به فرد دیگری داده‌ که برآمده از خواست و اراده ملی امریکاییان بوده است.

در برابر، جمهوری اسلامی ایران در ۴۱ سال گذشته تنها دو رهبر، یعنی آیت‌الله خمینی و «علی خامنه‌ای» داشته است. از زمان رهبری خامنه‌ای که بیش از ۳۱ سال از آن می‌گذرد، هر بار شهروندان ایرانی، حتی از طریق سازوکار انتخابات غیردموکراتیک موجود هم برای ایجاد تغییرات به یکی از نامزدهای تایید صلاحیت شده منصوبان رهبر رای داده‌اند، در نهایت آیت‌الله خامنه‌ای سلیقه و اراده خود را بر کل ایرانیان تحمیل کرده و مانع از آن شده است که رییس‌جمهوری منتخب وعده‌های انتخاباتی خود را محقق کند.

عموم این وعده‌ها، هم‌چون طرح «اصلاحات»، پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت جمهوری اسلامی بوده‌اند و در صورت اجرا، منافع آن‌ها بیشتر از همه به نظام حاکم می‌رسید اما رهبر جمهوری اسلامی به هر شکل ممکن جلوی حاکم شدن اراده ملی را گرفته است.

معنی توییت آشنا در واقع این است که علی رغم تغییرات پیوسته در ایالات متحده، جمهوری اسلامی در همان وضعیتی که چهار دهه پیش بوده است، قرار دارد و تاثیری از زمانه نمی‌گیرد و اراده شهروندانش بر آن هیچ اثری ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy