Friday, Aug 14, 2020

صفحه نخست » کارشناس اسرائیلی: شش انفجار کوچک پیش از انفجار بزرگ بیروت رخ داد

isr_081420.jpgایران اینترنشنال - بواز حیون، یک افسر پیشین در واحد مهندسی ارتش اسرائیل و بنیان‌گذار شرکت اسرائیلی تامار، اعلام کرد براساس اطلاعات زلزله‌شناسی، پیش از انفجار بزرگ بندر بیروت، شش انفجار کوچک، اما با فاصله منظم و پی‌درپی در این محدوده رخ داده که احتمالا منجر به آتش گرفتن انبار نیترات آمونیوم ذخیره‌شده در این بندر شده است.

حیون، روز پنج‌شنبه، به خبرگزاری رویترز گفت این شش انفجار با فاصله منظم ۱۱ ثانیه از یکدیگر روی داده‌اند و انفجار اصلی حدود ۴۳ ثانیه پس از آخرین آنها به وقوع پیوسته است.

این کارشناس مهمات جنگی که اکنون یکی از فعالیت‌هایش نظارت بر اصول ایمنی کاربرد مواد انفجاری در اسرائیل است، تاکید کرد نظریه‌اش براساس اطلاعات قطعی زلزله‌شناسی ثبت شده در منطقه است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

او گفت: «من به صورت قطعی نمی‌توانم بگویم چه چیزی موجب این انفجار شده، اما می‌توانم بگویم که این انفجارها در همین مکان روی داده‌اند.»

از جمله حسگرهای زلزله‌شناسی که این کارشناس اسرائیلی از داده‌های آنها استفاده کرده، یک شبکه نصب شده در ۷۰ کیلومتری سواحل لبنان است که متعلق به موسسات پژوهشی متحد لرزه‌شناسی (آی‌آرآی‌اس) است.

رویترز براساس اعلام آی‌آر‌آی‌اس نوشت حسگرهای این سازمان بیش از پنج «انفجار کوچک» را در فواصل ۱۱ ثانیه پیش از انفجار اصلی بیروت به ثبت رسانده‌اند.

با این حال، جری کارتر، مدیر آی‌آر‌آی‌اس به رویترز گفت: «من فکر نمی‌کنم که این انفجارها به انفجار بزرگ بیروت ربط داشته باشد.»

مقام‌های رسمی لبنان تاکنون اعلام کرده‌اند که انفجار بندر بیروت نتیجه آتش‌سوزی در انبار نیترات آمونیوم ذخیره شده در این بندر بوده است.

میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان، اعلام کرد بازرسان حتی درباره احتمال «مداخله خارجی» مانند بمب‌گذاری را به عنوان عامل این انفجار بررسی می‌کنند.

حیون معتقد است حادثه در بیروت شامل انفجارهایی در زیر زمین بوده است. او گفت: «ایجاد یک چاله به عمق ۴۳ متر، نمی‌تواند ناشی از انفجار این حجم نیترات آمونیوم باشد که از سوی مقام‌های لبنانی اعلام شده است.»

به نظر این کارشناس نظامی، این مقدار نیترات آمونیوم، «حداکثر چاله‌ای با عمق ۲۵ یا ۳۰ متر» ایجاد می‌کرد.

پیش از انفجار اصلی در بیروت، یک آتش‌سوزی در نزدیکی این محل رخ داده است. حیون می‌گوید بعد از دیدن فیلم این آتش‌سوزی متقاعد شده است که حریق به دلیل اشتعال وسایل آتش‌بازی رخ داده و این کافی بوده تا به انفجار نیترات آمونیوم منجر شود.

وب‌سایت اینترنتی «اسرائیل دیفنس» که برای نخستین‌بار نتیجه تحقیقات این کارشناس اسرائیلی را منتشر کرده، نوشته که تحلیل او درباره زنجیره انفجارهای احتمالی با انفجار مهمات در بندر بیروت هماهنگی دارد.

این وب‌سایت نوشته است که این اطلاعات قطعی لرزه‌شناسی، احتمالا می‌تواند نشان‌دهنده خرابکاری یا عملکرد نادرست تسلیحاتی باشد که در آن محدوده ذخیره شده بود.

اسرائیل دیفنس گفته چنین توالی انفجاری می‌تواند مرتبط با «سیستم‌های تسلیحاتی باشد که به شکل زنجیره‌ای فعال شده‌اند» و افزوده این تسلیحات ممکن است در بندر انبار شده و به شکل تصادفی یا عمدی منفجر شده باشند.

پس از این انفجار، برخی از نیروهای سیاسی لبنان از وجود انبار تسلیحات حزب‌الله لبنان در بندر بیروت خبر دادند، اما حسن‌ نصرالله پس از انفجار اعلام کرد: «هیچ انبار سلاح در بندر بیروت نداریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy