Friday, Aug 14, 2020

صفحه نخست » خشم و «کف به دهان آوردن» مقامات ایرانی از توافق تاریخ ساز امارات و اسرائیل

arab14.jpgالعربیه - در پی انتشار خبر توافق «تاریخی» امارات و اسرائیل، مقام‌های حکومت ایران روز جمعه 14 اوت در موضع‌گیری‌های جداگانه به شدت از این توافق انتقاد کردند.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در توییتی که در این‌باره منتشر کرد از ابوظبی به عنوان «بهشت اسرائیل» نام برده و وعده داد که «فلسطین بزرگ از نهر تا بحر» آزاد می‌شود.

او مدافعان این توافق را «بی‌غیرت» و «خائن» خوانده‌است.

عباسعلی کدخدایی دبیر شورای نگهبان، هم نوشت که امارات «دروازه ورودی شورای خلیج» است و با این توافق به «تصرف» اسرائیل درآمده است.

حسین امیر عبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس ایران در امور بین‌الملل، برقراری رابطه رسمی دو کشور را «خطای راهبردی» از سوی امارات و «پشت کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس» خوانده ‌است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

وزارت خارجه ایران روز جمعه، 14 اوت نیز با صدور بیانیه‌ای، اقدام امارات را «حماقت» و «ننگین» خواند و هشدار داد که حاصل این اقدام ابوظبی و تل‌آویو «تقویت محور مقاومت در منطقه خواهد بود.»

شایان ذکر است که توافق ابوظبی و تل‌آویو با میانجی‌گری ایالات متحده حاصل شده و دو کشور در جهت «عادی‌سازی کامل روابط» گام برمی‌دارند که این امر شامل راه‌اندازی سفارتخانه در پایتخت‌های یکدیگر و برقراری پروازهای مستقیم خواهد بود.

به این ترتیب امارات متحده عربی پس از مصر و اردن سومین کشور عربی است که با اسرائیل رابطه رسمی برقرار می‌کند.

تاکنون کشورهای مصر، بحرین و آلمان همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از این توافق استقبال کرده‌اند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی و سازمان شبه‌نظامی حماس و دولت ترکیه نیز در مخالفت با این توافق اعلام موضع کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy