Saturday, Aug 15, 2020

صفحه نخست » محرومیت خواهران منصوریان به دلیل انتقاد از پاسدار دوپینگی رهبر

wire14.jpgایران وایر - فدراسیون ووشو ایران «شهربانو منصوریان» را به ۲۰ ماه و «سهیلا منصوریان» را به هشت ماه محرومیت محکوم کرد.
حکم این محرومیت به دلیل اعتراض خواهران قهرمان ووشو ایران به دوپینگ «مریم هاشمی»، ووشوکار سپاه پاسداران و روند تقلب در انتخابات این فدراسیون صادر شده است.

زندگی مشقت‌بار خواهران منصوریان که از «کودکی کار» آغاز و به قهرمانی جهان منجر شد، نه تنها بارها در رسانه‌های فارسی‌زبان و غیرفارسی‌زبان منتشر شده است که حتی دست‌مایه خلق فیلمی با عنوان «صفر تا سکو» به تهیه‌کنند‌گی «مهتاب کرامتی» هم قرار گرفت.

سه خواهر به نام‌های «الهه»، «شهربانو» و «سهیلا» طی سال‌های اخیر در رشته جودو بیش از ۳۰ مدال آسیایی و جهانی را برای ایران به ارمغان آورده‌اند. اما آن‌ها حالا قربانی قدرت مردان و زنانی می‌شوند که نه تنها سپاه پاسداران را به عنوان پشتوانه خود می‌بینند که حتی ورزش ایران را به صورت گسترده به «دوپینگ» آلوده کرده‌اند.

هفته اول مرداد سال جاری، «سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ» (WADA) نام چهار ووشوکار ایران که طی سال‌های اخیر به مدال قهرمانی رسیده‌اند را به عنوان ورزشکاران دوپینگی اعلام کرد. در این جمع، نام یک نفر بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفت؛ «مریم هاشمی»، عضو سپاه «نبی‌اکرم» کرمانشاه.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

هاشمی طی شش سال اخیر، هفت مدال جهانی و آسیایی خود در رقابت‌های بین‌المللی را به آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده است.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ و فدراسیون جهانی ووشو بدون در نظر گرفتن این‌که مدال‌های مریم هاشمی امروز در خانه یا موزه شخصی چه کسی نگه‌داری می‌شوند، مطابق قانون، هم او را به مدت چهار سال محروم کردند و هم خواهان پس فرستادن این مدال‌ها شدند.

در حالی که «مهدی علی‌نژاد»، رییس سابق فدراسیون ووشو و معاون کنونی وزارت ورزش و جوانان در تلاش برای کاهش محرومیت ووشوکاران دوپینگی ایران بود، نشانه‌هایی از دست داشتن شخص او در دوپینگ ملی‌پوش‌های ایرانی مطرح شده بود.

علی‌نژاد نه تنها از باند رسانه‌ای قدرتمندی در برخی رسانه‌های دولتی و نظامی ایران برخوردار است که حتی ورزشکاران محروم شده را تهدید کرده بود که در صورت مصاحبه و فاش‌گویی علیه او، هیچ اقدامی از سوی ایران برای کاهش محرومیت آن‌ها انجام نخواهد شد.

در سکوت مطلق رسانه‌های حامی مهدی علی‌نژاد و ورزشکاران ایران، شهربانو و سهیلا منصوریان در پست‌هایی اینستاگرامی، هم به فدراسیون ووشو و مدیریت سابق و کنونی‌ آن انتقاد کردند و هم مدال‌های به دست آمده مریم هاشمی با دوپینگ را نماد تقلب بین‌المللی دانستند.

نخستین واکنش به خواهران منصوریان را خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران نشان داد. در این گزارش، به جز «معاند» خواندن منتقدان خارج از کشور فدراسیون ووشو، به دو خواهر مدال‌آور ورزش ایران تاخته شده بود.

در بخشی از این گزارش آمده است: «شهربانو و سهیلا منصوریان که در ماه‌های گذشته با فراموشی وظایف خود به عنوان یک ورزشکار، بیشتر در صنعت مدلینگ در حال کار بودند، خواسته یا ناخواسته زمینه را طوری فراهم کردند که مدلی شدند برای ضربه زدن به اعتقادات و عقاید یکی دیگر از بانوان ورزش کشور و شرایط را برای استفاده از دشمنان مردم، نظام و رهبری فراهم کردند. آن‌هایی که خود باید الگو باشند، با بی‌اخلاقی‌ که انجام دادند، تبدیل به ضدالگو شدند.»

گزارش تسنیم که مشخصا برگرفته از منویات مهدی علی‌نژاد و مانند یک پرونده‌‌سازی امنیتی بود، خواهران منصوریان را قربانی فساد اخلاقی و مدیریتی فدراسیون ووشو کرد. در حالی که مریم هاشمی، ووشوکار سپاه پاسداران مدال‌هایی آلوده به دوپینگ را به رهبر جمهوری اسلامی تقدیم کرده بود، خواهران منصوریان به عنوان نماد خیانت به وطن، نظام و رهبر معرفی شدند.

واکنش فدراسیون ووشو ایران از زبان دیگر زن نماینده سپاه پاسداران در این فدراسیون نیز مطرح شد. «زهرا ناطقی» که پیش از این سابقه حضور در معاونت‌‌های آموزش نیروی زمینی سپاه و حفاظت اطلاعات این نیروی نظامی را داشته است و حالا به عنوان نایب رییس بانوان فدراسیون ووشو فعالیت می‌کند، به خبرگزاری تسنیم گفت: «اظهارات شهربانو منصوریان کذب محض است. او هرچه دارد و ندارد، از ما است!»

البته زهرا ناطقی در روزهایی که زندگی نظامی‌ خود را می‌گذراند، قطعا از ورزشکاران زن ایرانی خبردار نبود. سال‌های کودکی شهربانو منصوریان در روستاهای «سمیرم» به کشاورزی می‌گذشت. وقتی به سن نوجوانی رسید، اسبی برای مادرش خرید. این اسب نتیجه سال‌ها کار شهربانو همراه مادر در خانه مردم اصفهان و سمیرم بود. بعد هر سال الهه و برادرش اسب را به آبشار سمیرم می‌بردند تا به گردش‌گران و مسافران اجاره دهند. آن‌ها همگی فرزندان کار بودند. او از چنین روزهایی به قهرمان جهان بدل شد.

حالا فدراسیون ووشو ایران نه فقط به دلیل انتقادهای دو خواهر منصوریان از فدراسیون ووشو و نه به دلیل ایراد از روند برگزاری انتخابات، که به دلیل انتقاد از مدال‌آور دوپینگی سپاه پاسداران، در مجموع به ۲۸ ماه محرومیت از حضور در تمامی رقابت‌های داخلی و بین‌المللی محکوم شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy