Friday, Aug 21, 2020

صفحه نخست » موشک‌های ایران؛ عامل بروز بحران میان کلمبیا و ونزوئلا

maduro.jpg العربیه - ایوان دوکی رئیس‌جمهوری کلمبیا پنج‌شنبه ۲۰ اوت تأکید کرد که دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا کشور همسایه، در تلاس برای گرفتن موشک از ایران هم‌پیمان خود است.

این رهبر راست‌گرای کلمبیایی افزود: اطلاعات بدست آمده از سرویس‌های اطلاعاتی جهانی که با ما همکاری دارند، نشان می‌دهد که نظام دیکتاتوری نیکولاس مادورو می‌کوشد شماری از موشک‌های میان برد و دور برد را از ایران بگیرد.»

به گفته دوکی، این موشک‌ها هنوز به ونزوئلا نرسیده اما ولادمیر بادرینو وزیر دفاع ونزوئلا، مسئولیت پیگیری تماس با ایران در مورد گرفتن سلاح از این کشور را بر عهده داشته ‌است.

مرزهای طولانی

کلمبیا و ونزوئلا مرزهای طولانی در طول ۲۰۰۰ کلیومتر دارند که رخنه در آن کارساده‌ای است و گروه‌های قاچاق کوکائین، سلاح و سوخت در طول این مرزها فعالیت دارند.

گفتنی است که این دوکشور در سال ۲۰۱۹ روابط دیپلماتیک فیمابین را قطع کردند.

دوکی از حمله دیپلماتیک و اقتصادی آمریکا علیه دولت مادورو حمایت کرده‌است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

آمریکا درپی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ ونزوئلا که از دید واشینگتن، انتخاباتی توأم با تقلب بود، مادورو را به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور به رسمیت نمی‌شناسد.

کلمبیا و آمریکا به همراه بیش از ۵۰۰ کشور دیگر، خوان گوایدو رهبر اپوزسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهوری، به رغم ادامه حضور مادورو در این منصب به رسمیت شناخته‌اند.

کابینه سوسیالیست مادور پیشتر برای کمک به رفع کمبود سوخت پس از فروپاشی بخش سوخت این کشور در اوج بحران اقتصادی دست به دامان ایران شد که به سبب تحریم‌های آمریکا بر شدت آن بحران سوخت افزوده شده بود.

شایان ذکر است که ونزوئلا یکی از بزرگترین ذخایر نفتی جهان را دارد اما تولید نفت در این کشور دچار فروپاشی شده تا جایی که کمبود سوخت در ونزوئلا بیداد می‌کند.

تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه نظام مادورو، ونزوئلا را وادار کرد برای برطرف سازی نیازهای نفتی خود متوسل به هم پیمانانی چون ایران گردد.

قاچاق مواد مخدر

رئیس‌جمهوری کلمبیا، مسئولیت کشتار فعالان حقوق بشری را متوجه نظام ونزوئلا ساخته که به گروه‌های مسلح قاچاق مواد مخدر پناه داده‌است.

دوکی گفته‌است که کمپین جهانی برای مسلح سازی گروه‌های شبه نظامی وجود دارد که در منطقه مرزی میان کلمبیا و ونزوئلا فعالند تا از این طریق، ثبات دولت بوگوتا مختل شود.

وی افزود: «داده‌های اطلاعاتی ما نشان می‌دهند که عناصری از گارد ونزوئلا در حال انتقال سلاح از دیگر کشورها بویژه روسیه و بلاروس برای قاچاقچیان فعال درمناطق مرزی هستند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy