Friday, Aug 21, 2020

صفحه نخست » پمپئو: بدون شورای امنیت هم تحریم های شدید علیه ایران را بازمی گردانیم

082120B_top.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

وزیر امور خارجۀ آمریکا مایک پمپئو در گفتگو با شبکۀ تلویزیونی "سی ان بی سی" گفت که آمریکا با شورای امنیت یا بی شورای امنیت تحریم های شدید خود را علیه جمهوری اسلامی ایران که وی از آن به عنوان "بزرگترین حامی تروریسم در جهان" یاد کرد، اعمال خواهد نمود تا این کشور نتواند به سلاح های اتمی و متعارف دست یابد و صدها میلیارد دلار از محل خرید و فروش اسلحه عایدش شود.

پمپئو مدعی شد که همۀ رهبران جهان با این نظر موافقند. او گفت : "حتی یک نفر از رهبران جهان یا همتایان خارجی به من نگفته اند که خرید و فروش سامانه های نظامی پیشرفته از سوی رژیم ایران کاری است منطقی و عاقلانه." همۀ آنان به گفتۀ پمپئو معتقدند که "این فکر بسیار بدی است."

وزیر امور خارجۀ آمریکا با اشاره به مخالفت اخیر شورای امنیت با قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گفت که آمریکا مصمم است که به اعمال تحریم های شدید و فشارهای حداکثری خود علیه حکومت تهران ادامه بدهد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

پمپئو از عدم تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران از سوی اعضای شورای امنیتی ابراز دلسردی کرد و آن را خطایی بزرگ خواند و افزود : "دولت ترامپ آماده است که کلیۀ تحریم های گذشته علیه جمهوری اسلامی ایران را به اجرا بگذارد."

پمپئو: اجازه نمی‌دهیم روسیه و چین تحریم‌ها علیه ایران را نقض کنند

ایران اینترنشنال - مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت کشورش آماده است تا جلوی روسیه و چین را در ارتباط با نقض تحریم‌های ایران بگیرد. این سخنان یک روز بعد از اقدام واشینگتن برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه تهران بیان می‌شود.

پمپئو روز جمعه در مصاحبه با فاکس نیوز همچنین گفت که آمریکا از اینکه متحدانش از اقدام این کشور در سازمان ملل برای بازگشت تحریم‌های ایران حمایت نکرده‌‌اند، مایوس شده است. پمپئو آن‌ها را به «جانبداری از آیت‌الله‌ها» در ایران متهم کرد.

سخنگوی نمایندگی دائم چین در سازمان ملل متحد هم ضمن انتقاد از اقدام آمریکا آن را «نمایش سیاسی» و «فاقد زمینه قانونی» خواند. او گفت این حرکت از سوی شورای امنیت حمایت نخواهد شد.

در حالی که روسیه پیشتر درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت در این زمینه را هم داده بود؛ سی‌ان‌ان به نقل از دیپلمات‌های شورای امنیت نوشت مسکو این درخواست را پس گرفته است.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل در توییتی اشاره داشته که آمریکا به این درخواست مسکو اعتراض کرده است.

با این حال در منطقه خاورمیانه اسرائیل اعلام کرد «قاطعانه» از این حرکت آمریکا حمایت می‌کند.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر این کشور، در صفحه توییترش نوشت: «ستمگران تهران باید این را بفهمند: اگر ایران می‌خواهد مثل یک کشور عادی با او برخورد شود،‌ باید شروع کند مثل یک کشور عادی رفتار کند. این هنوز اتفاق نیفتاده است.»

آمریکا پس از رد قطعنامه‌ پیشنهادی خود در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت، در نامه‌ای رسمی از سازمان ملل خواست مکانیسم ماشه را برای بازگشت همه تحریم‌ها فعال کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy