Monday, Sep 14, 2020

صفحه نخست » الله اکبر گفتن وزیر خارجه پیشین پاکستان با دیدن عکس نماینده طالبان و پومپئو خبرساز شد

bbc14.jpgبی بی سی فارسی - روز گذشته خواجه محمد آصف، وزیر خارجه پیشین پاکستان با انتشار عکسی از ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که آنها را در کنار هم در دیداری نشان می‌دهد، در توییتر خود نوشت:" شما زور دارید ما خدا داریم. الله اکبر".

این توییت آقای آصف با واکنش‌های زیادی از سوی مقام‌های افغان و کاربران روبه‌رو شد.

یکی از اعضای هیأت گروه طالبان در قطر که نخواست نامش ذکر شود در واکنش به توییت آقای آصف، به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که این توییت بیشتر مصرف داخلی دارد و ربط واقعی به طالبان ندارد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم در افغانستان و هم در پاکستان، نوشتن چنین چیزی از سوی یک مقام عالی‌رتبه پیشین پاکستان را اذعان صریح این کشور به حمایت از گروه شورشی طالبان دانسته و واکنش نشان داده‌اند.

روز شنبه (۲۲ سنبله/شهریور) پس از پایان نخستین نشست صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، وزیر خارجه آمریکا دو نشست حاشیه‌ای جداگانه با هیات دولت به رهبری عبدالله عبدالله، و با هیات گروه طالبان داشت.

عکسی که از دیدار حاشیه‌ای منتشر شده است، ملابرادر را در اتاقی با اندکی فاصله و ایستاده در کنار مایک پمپئو نشان می‌دهد.


بلال سروری، روزنامه‌نگار افغان، از جمله نخستن کسانی بود که متوجه این توییت شد و در واکنش به آن به زبان اردو، در صفحه توییترش نوشت:" دولت پاکستان که در طول ۴۰ سال گذشته بازار خون را در افغانستان زیر نام دین و مذهب گرم نگهداشته، منطق آن همین بیانیه عالیجناب است."

کاربری در توییتر به اسم عبیدالله رحیمی میشوانی، از پاکستان در پاسخ به آقای آصف به اردو نوشته:" آقای آصف، ملابرادر که در میان بقیه اعضای گروه افراطی طالبان میانه‌رو و خواهان صلح بود، چرا در سال ۲۰۱۰، زندانی‌اش کردید و ۸ سال در بند نگهداشته شد؟ با وصف اصرار حامد کرزی، رها نشد. آقای خواجه، شما منافقت دارید."

وحید عمر، رئیس اداره روابط عامه ریاست جمهوری افغانستان هم نوشته است:" همین آقایی که فکر می‌کنید خدا با او است، در زمانی که شما وزیر دفاع پاکستان بودید در زندان شما مورد شکنجه قرار گرفت، مگر نه؟ زمانی که طالبان پاکستانی ۱۴۰ کودک را در مکتب/مدرسه نظامی قتل عام کردند، آن وقت هم خدا با آنها بود؟ از عقب میزت آلله اکبر فریاد زدی؟."

اربری به اسم عاطف نوشته است:" آقای خواجه شما قاتلین مردم بی‌گناه افغانستان را می‌ستایید. کمی شرم کنید، کمی حیا داشته باشید..".

مردم افغانستان و دولت‌مداران این کشور، در نزدیک به دو دهه گذشته پاکستان را متهم به حمایت از گروه طالبان کرده‌اند، چیزیکه پاکستان مرتب آن را تکذیب می‌کرد. در سال‌های اخیر پاکستان هم افغانستان را متهم به حمایت از گروه‌های مخالف این کشور می‌کند، موضوعیکه افغانستان آنرا قبول ندارد.

چند روز پیش، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که ژنرال جاوید باجوا، رئیس ستاد ارتش پاکستان در ملاقات با مسئولان عالی رتبه دولتی افغان پذیرفته است که کشورش از گروه طالبان حمایت می‌کند، و دو کشور با علم بر این باید روی آینده تمرکز کنند.

رهبری طالبان معروف به شورای کویته در پاکستان زندگی می‌کنند. در دهه هشتاد، زمانی که نیروهای مخالف دولت افغانستان جهاد برضد اشغال شوروی را آغاز کردند، پاکستان از این گروه‌ها حمایت کرده و میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان شد.

در سال ۲۰۱۱، بی‌بی‌سی از فهرستی مطالبات پاکستان از دولت افغانستان خبری منتشر شد که نشان می‌داد، پاکستان به صراحت از افغانستان مطالباتی را مانند داشتن نقش کلیدی در استخراج معادن افغانستان، داشتن روابط استراتژیک نظامی، نقش اصلی در تعیین رهبری وزرای امنیتی و کنار گذاشتن آمریکا و هند از روند مذاکرات افغانستان با گروه طالبان در آن زمان را مطرح کرده بود.

یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر وقت پاکستان گفته بود که در صورت برآورده شدن خواسته های پاکستان، این کشور برای مهارکردن گروه طالبان تلاش خواهد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy