Saturday, Sep 19, 2020

صفحه نخست » نمایندگان پارلمان آلمان خواستار تجدید نظر در مناسبات این کشور با ایران شدند

germany_091920.jpgجواد طالعی - برلن، رادیو بین المللی فرانسه

فراکسیون اتحاد دموکرات مسیحی آلمان در مجلس فدرال که از احزاب حاکم دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی تشکیل شده است، در اعتراض به اعدام نوید افکاری خواستار تجدیدنظر دولت آلمان در مناسبات خود با جمهوری اسلامی ایران، به ویژه منع گسترش مناسبات اقتصادی با تهران شد. دو روز قبل (١۶ سپتامبر) نیز گروهی از نمایندگان در طرحی که تسلیم مجلس کردند از دولت خواستار بررسی انتقادی مناسبات برلین و تهران و برخورد جدی با نقض حقوق بشر در این کشور شده بودند.

روز جمعه ١٨ سپتامبر/٢٨ شهریور، مجلس فدرال آلمان به بحث درباره اعدام نوید افکاری کشتی گیر ایرانی و سیاست آلمان در برابر ایران پرداخت. در این نشست "یورگن هارت" سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحاد دموکرات مسیحی که بزرگترین فراکسیون در مجلس فدرال است، گفت: "این که مجازات اعدام علیه نوید افکاری بر پایه استدلال های ضعیف و به رغم تردید نسبت به اتهامات و اعتراض های بین المللی به سرعت اجرا شد، نشان دهنده سخت تر شدن نقض حقوق بشر در ایران است. رژیم آیت الله ها از سال ها پیش با خشونت علیه منتقدان و دگراندیشان اقدام، و مردم خود را به صورت سیستماتیک سرکوب می کند".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ضرورت تجدیدنظر در رابطه با ایران

نماینده مجلس فدرال با اشاره به این که ایران پس از جمهوری خلق چین به لحاظ تعداد اعدام ها جایگاه دوم را دارد اضافه کرد: "مجازات اعدام به صورت آشکار مغایر ارزش های اروپائی است. این مسئله هم باید در مناسبات ما با ایران ملاحظه شود".

یورگن هارت افزود: "تا زمانی که ایران مردم خودش را با خشونت سرکوب می کند، تا زمانی که با شبه نظامیان وابسته به خود ثبات منطقه را به خطر می اندازد و امنیت اسرائیل را تهدید می کند، و تا زمانی که این کشور اهداف خود از برنامه هسته ای را پنهان نگه می دارد مناسبات عادی نباید با این کشور برقرار باشد. به ویژه در زمینه گسترش مناسبات اقتصادی. اکنون زمان آن رسیده است که ما سیاست ایران خود را با نگاهی انتقادی مورد تجدیدنظر قرار دهیم".

درخواست ٢۵ مادّه‌ای نمایندگان

سه روز پیش از بحث عمومی در مجلس فدرال، ١۴ تن از نمایندگان همراه با فراکسیون حزب سبزها با امضای طرحی ٢۵ مادّه‌ای خواست های مهمی را در مورد برخورد با ایران پیش روی دولت قرار دادند.

در این طرح از برلین خواسته شد که رژیم ایران را برای حاکمیت قانون، حفظ حقوق بشر، عدم سرکوب مخالفان، تامین امنیت مردم، آزادی بدون قید و شرط و فوری زندانیان سیاسی و پایان دادن به نقض تعهدات بین المللی خود به ویژه در مورد آزادی عقیده و مطبوعات تحت فشار جدی قرار دهد.

پشتیبانی از تلاش های جامعه مدنی ایران، کمک به دسترسی مردم این کشور به اطلاعات، فشار بر دولت ایران برای خودداری از تعقیب مدافعان حقوق بشر و اقلیت های قومی و مذهبی، زنان و مخالفان، موارد دیگری بود که تهیه کنندگان طرح از دولت آلمان خواسته بودند.

در ماده ای دیگر، از دولت آلمان اکیدا خواسته شده بود که از طریق همکاری با شرکای بین المللی خود نقض حقوق بشر از سوی مقامات بلندپایه حکومت ایران را فارغ از این که کی و کجا اتفاق افتاده اند، مورد بررسی قرار دهد.

هیئتی بین المللی برای رسیدگی به زندان ها

رسیدگی به وضعیت بهداشتی زندانیان سیاسی به ویژه در دوران گسترش کووید ١٩ و تلاش برای تشکیل یک هیئت بلندپایه بین المللی با هدف تماس مستقیم با مقام های ایرانی بخش دیگری از خواست های نمایندگان مجلس فدرال بود.

آن ها خواسته بودند که این هیئت بین المللی ماموریت یابد دولت ایران را برای آزادی زندانیانی مثل نسرین ستوده و لغو احکام آن ها تحت فشار قرار دهد.

نمایندگان مجلس فدرال در طرح خود همچنین خواستار عدم صدور ویزای اتحادیه اروپا برای نمایندگان دولت و اشخاص حقیقی ایرانی شده بودند که مسئولیت نقض حقوق بشر را به عهده دارند.

سوء استفاده از جوانان و کودکان افغانی مهاجر در ایران و اعزام اجباری آن ها به جبهه های جنگ سوریه از موارد دیگری بود که نمایندگان مجلس فدرال آلمان در طرح خود خواستار پایان دادن به آن شده بودند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

امضاکنندگان سرشناس طرح

طرح درخواست از دولت آلمان را نمایندگان زیر در مجلس فدرال امضا کرده بودند: امید نوری پور، مارگارته باوزه، کلاودیا روت، کای گهرینگ، دکتر فرانسیسکا برانتنر، آگنیسکا بروگر، اووه ککه ریتس، کاتیا کویل، دکتر توبیاس لیندنر، چم اوزدمیر، مانوئل ساراسین، دکتر فریتیوف شمید، یورگن تریتین، اوتمار فون هلز و فراکسیون حزب سبزها.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy