Sunday, Sep 20, 2020

صفحه نخست » هشدارعلی مطهری درباره تشکیل دولت نظامیان و دخالت‌های شورای نگهبان

motahari_091920.jpgالعربیه - علی مطهری عضو پیشین مجلس شورای ایران و اصول‌گرای معترض در این کشور در گفت‌وگویی با روزنامه شرق که متن آن شنبه 19 سپتامبر منتشر شد تاکید کرد وقتی عضوی از ارتش یا سپاه پاسداران نامزد انتخابات و رئیس جمهوری شود «نتیجه تشکیل حکومت نظامیان خواهد بود».

مطهری با مغایر خواندن این موضوع با اصل انتخابات گفت : «اگر قرار باشد شورای نگهبان برنامه‌های نامزدهای انتخابات را ارزیابی کند، خب بخش مهمی از انتخابات را این شورا انجام داده است و انتخابات دیگر آزاد نخواهد بود. اساسا ارزیابی برنامه‌های نامزدها مشمول نظارت شورای نگهبان نیست».

علی مطهری فرزند «آیت‌آلله مرتضی مطهری» روحانی شیعه عضو هیئت موتلفه اسلامی و از نظریه‌پردازان نظام جمهوری اسلامی ایران بود که بعد از انقلاب به ریاست شورای انقلاب منصوب شد، اما 11 اردیبهشت 1358 توسط گروه تندروی شیعه به نام فرقان در تهران ترور شد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

علی مطهری در ادامه این گفت‌و‌گو دخالت دادن شورای نگهبان در تدوین برنامه نامزدهای انتخابات ایران را «اشاعه امری اشتباه» توصیف کرد که در صورت تصویب آن در مجلس، انتخابات ریاست جمهوری آینده را به رقابتی صرفا در میان نامزدهایی تبدیل خواهد کرد که نه فقط صلاحیتشان بلکه برنامه انتخاباتی آنها هم نیاز به تائید شورای نگهبان دارد.

ریزش شدید مشارکت مردمی در انتخابات

به نظر مطهری تصویب این طرح موجب کاهش حضور مردم در انتخابات خواهد شد، زیرا وقتی 90درصد انتخابات از سوی شورای نگهبان انجام گیرد و فقط 10درصد در اختیار مردم باشد دیگر «رغبتی برای حضور باقی نمی‌ماند».

گفتنی است که در انتخابات سال 98 صلاحیت حدود 90 نماینده مجلس دهم، از جمله علی مطهری تائید نشد و با رد صلاحیت‌های گسترده، نزدیک به 75درصد کرسی‌های مجلس یازدهم در اختیار جریان های اصولگرا قرار گرفت که شاکله اصلی حاکمیت کنونی را تشکیل داده اند.

به اعتراف مسئولان نظام میزان مشارکت در انتخابات دور یازدهم مجلس 42% (11% به گفته منابع اپوزسیون ایران) رسید که پائین‌ترین سطح مشارکت مردمی در فرایندهای انتخاباتی در طول عمر نظام بود.

گفتنی است که میزان مشارکت در این انتخابات به اعتراف مسئولان نظام، حدود 42 و نیم درصد و کمترین میزان در تمام انتخابات مجلس در دوران نظام کنونی ایران بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy