Wednesday, Sep 23, 2020

صفحه نخست » چرا عمده سخنان مکرون در سازمان ملل، احیای برجام و مخالفت فرانسه با حریم‌ها بود؟ علی اکبر امیدمهر

Aliakbar_Omidmehr_2.jpgنگاهی به حجم روابط اقتصادی فرانسه، با جمهوری اسلامی بعد از انعقاد برجام، نشان میدهد. که برنده اصلی برجام، در اتحادیه اروپا، دولت فرانسه بوده است. روزنامه صبح ایران دنیای اقتصاد، در شماره ۱۳۹۶/۱۲/۹ خود، طی مقاله‌ای با عنوان: فرانسه، مهم ترین شریک اقتصادی ایران، بعد از برجام، می‌نویسد:

«میزان مبادلات تجاری فرانسه-ایران، قبل از برجام در سال ۲۰۱۵ معادل نیم میلیارد دلار بود. که در سال اول برجام، به چهار برابر، یعنی دو میلیارد یورو و در سال دوم، به چهار میلیارد یورو، افزایش یافت» که با توجه به این ارقام، میزان این روابط، همینطور بطور تصاعدی به نفع فرانسه، بالا می‌رفت. که ترامپ، برجام را لغو و تحریم‌های هوشمند را، برقرار نمود.

این حجم از معاملات، به غیر از میلیارد‌ها، دلاری بود. که فرانسه، از معامله با لبنان (در واقع حزب الله لبنان) بطور غیر مستقیم، از جمهوری اسلامی و برجام عایدش میشد. در عین حال، نباید فراموش نمود. که بعد از فرانسه، بزرگترین شریک اقتصادی رژیم اسلامی، در اتحادیه اروپا، آلمان و ایتالیا بود، که بعلت چند ملیتی بودن اغلب شرکت‌های این دو کشور و سهم عمده فرانسه در آن، در عمل، حجم روابط اقتصادی بین دو کشور (فرانسه-ایران) به مراتب، بالاتر از ارقام فوق، بوده و در واقع، بزرگترین بازنده لغو برجام، از سوی پرزیدنت ترامپ، دولت فرانسه بوده است. به خاطر همین است. که فرانسه، اینهمه، علیه ترامپ، مخالفت می‌ورزد وبا نادیده گرفتن نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران از سوی رژیم اسلامی، برای برجام و رژیم تهران، سینه می‌زند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy