Friday, Sep 25, 2020

صفحه نخست » رویترز: صادرات نفت ایران در سپتامبر به شدت افزایش یافته

bbc25.jpgبی بی سی فارسی - "صادرات نفت خام ایران با وجود تحریم‌های آمریکا در ماه سپتامبر به شدت افزایش یافته است."

خبرگزاری رویترز با استناد به داده‌های سه گزارش از شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها از جمله تانکرترکرز، خبر داده که میزان صادرات نفتی ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه میلادی قبل آن به طور چشمگیری افزایش داشته است.

تانکرترکرز به این خبرگزاری گفته که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبلی میلادی یعنی اوت، "دو برابر" شده است که "۱۱ درصد" آن نفت خام بسیار سبک معروف به میعانات بوده است.

اقتصاد ایران به دنبال تحریم‌های یکجانبه آمریکا به شدت آسیب دیده و افزایش فروش نفت می‌تواند برای حکومت این کشور نجات‌دهنده باشد.

از زمان خروج آمریکا از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، تحریم‌های نفتی و بانکی به شدت اقتصاد ایران را ضعیف کرده است. حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران اخیرا گفته که این کشور در دو و سال و نیم گذشته در "جنگ اقتصادی" بوده که "شوخی ندارد."

سمیر مدنی، از موسسان شرکت تانکرترکرز به رویترز گفته است: "صادرات الان بسیار بالا رفته است و به نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در هر دو بخش نفت خام و میعانات در این ماه رسیده است. یعنی میزانی که در یک سال و نیم گذشته سابقه نداشته است."

آقای مدنی سال گذشته هم در بهمن ماه در گزارشی خبر داده بود که صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در ماه رسیده است.

او گفته بود که صادرات نفت ایران در ماه ژانویه دوبرابر شده و از این میزان، بین ٧ تا ١٠ درصد از طریق کانال سوئز به سوریه رسیده و بقیه به خاور دور و سایر خریداران تحویل داده شده است.

اما چند ماه بعد در آوریل و پس از تاثیر جهانی کرونا بر اقتصاد جهان، صادرات نفت به شدت کاهش یافت؛ آن زمان بر اساس گزارش شرکت‌های ردیابی کشتی‌ها به طور متوسط به ۷۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید که کم‌ترین میزان صادرات ایران در چند دهه گذشته بی سابقه بوده است.

رویترز با استناد به داده‌های تازه تانکرترکرز که شرکت متخصص ردیابی کشتی‌ها و انبارهای نفتی است، می‌گوید که مقصد تقریبا نیمی از صادرات نفتی ایران مشخص نیست چون توسط کشتی‌های خارجی از طریق "کشتی به کشتی" منتقل می‌شود.

داده‌های دو شرکت ردیابی دیگر که رویترز به آنها استناد کرده هم افزایش میزان صادرات نفتی ایران را تایید می‌کند هرچند میزان این افزایش تفاوت دارد.

یکی از این شرکت‌ها که از رویترز خواسته‌اند نامش را اعلام نکند، از افزایش دست‌کم صادرات ۱۰۰ هزار بشکه در ماه سپتامبر خبر داده است. هرچند این رقم در مقایسه با گزارش تنکرترکرز بسیار کم‌تر است اما همچنان در بخش صادرات نفتی ایران که در یک چرخشی دو ساله از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز به ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در ماه مه رسید، رقمی چشمگیر است.

شتی‌های ایران به دلیل تحریم‌های نفتی جی پی اس خود را خاموش می‌کنند و ردیابی آنها بسیار سخت است.

وزارت نفت ایران هم معمولا گزارشی از میزان تولید و صادرات نفت منتشر نمی‌کند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت پیش‌تر گفته بود که "درست است که مردم محرم هستند اما صدای مرا تنها مردم نمی‌شنوند بلکه دشمنان هم می‌شنوند." او گفت که نباید انتظار داشت وزارت نفت اعداد و ارقامی اعلام کند.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy