Sunday, Sep 27, 2020

صفحه نخست » هوشمند علیپور، با وجود حکم اعدام قبلی و «اعترافات اجباری»، «تبرئه شد»

A4789438-397B-49AB-8BF3-B73F047B02D7.jpegرادیو فردا - این در حالی است که هوشمند علیپور که از ۱۲ مرداد سال ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به اتهام «مشارکت» در حمله به یک پایگاه نظامی واقع در غرب ایران، علاوه بر حکم اعدام، در دادگاه انقلاب سنندج به ۱۶ سال زندان هم محکوم شده بود.

هه‌ژار علیپور، برادر هوشمند علیپور، قبلاً به رسانه‌ها گفته بود که برادرش «در هیچ عملیاتی حضور نداشته» و «تحت شکنجه، تهدید، و فشار مجبور به اعتراف اجباری شده» است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

نقض حکم اعدام و انتشار خبر «تبرئه» هوشمند علیپور در حالی است که فیلم «اعترافات اجباری» او نیز مرداد سال گذشته از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد.

هوشمند علیپور، زندانی سیاسی که پیشتر محکوم به اعدام شده بود و فیلم «اعترافات اجباری»اش نیز پخش شده بود، پس از نقض حکمش در دیوان عالی ایران، «تبرئه و به ۳۸ ماه زندان محکوم شد».

هه‌ژار علیپور، برادر هوشمند علیپور، در توئیتر نوشت که این فعال سیاسی «که حکومت اسلامی ایران در یک دادگاه و با اتخاذ اقرار زیر شکنجه او را به اعدام محکوم کرده بود، بعد از لغو حکم اعدام، امروز تبرئه شد».

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» با تأیید این خبر اعلام کرده است که پس از نقض حکم اعدام، وی در رسیدگی مجدد که ٣٠ شهریور در شعبە دوم دادگاه انقلاب سنندج برگزار شده فقط به ٣٨ ماه حبس محکوم شده است.

پخش اعترافات اجباری فعالان سیاسی بازداشت‌شده در سال‌های اخیر به رویه نیروهای امنیتی و صداوسیما تبدیل شده است.

در آخرین مورد، پس از پخش اعترافات اجباری نوید افکاری، از معترضان آبان ۹۸، و به‌رغم واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به دادخواهی آقای افکاری که زیر شکنجه اعتراف کرده است، قوه قضائیه او را به‌طور ناگهانی و بی اطلاع قبلی اعدام کرد.

قوه قضائیه و رسانه‌های رسمی ایران هنوز گزارشی درباره خبر تبرئه هوشمند علیپور منتشر نکرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy