Monday, Sep 28, 2020

صفحه نخست » شروع اعتصاب‌ های صنفی همزمان با جهش خط فقر به ۱۰ میلیون تومان

strike_092820.jpgایران اینترنشنال - در حالی که تشکل‌های کارگری در ایران می‌گویند خط فقر به ۱۰ میلیون تومان رسیده است، تجمعاتی صنفی در تهران و چند شهر دیگر، از جمله اصفهان و بابل، شکل گرفت.

ده‌ها نفر از آتش‌نشانان اصفهان روز دوشنبه هفتم مهرماه با تجمع مقابل ساختمان استانداری، نسبت به عدم اجرای آیین‌نامه مشاغل سخت‌ و زیان‌آور برای صنف خود اعتراض کردند.

خبرگزاری ایلنا در همین زمینه به نقل از این تجمع‌کنندگان نوشت آن‌ها از استانداری می‌خواهند تا به شهرداری برای اجرای این قانون فشار بیاورد.

لحاظ کردن «سختی کار» و «بازنشستگی پیش از موعد» از جمله مطالبات این آتش‌نشانان است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

همزمان در بابل،‌ پرستاران بیمارستان «روحانی» به دلیل پایین بودن دستمزد و عدم پرداخت کارانه دست به اعتراض در محوطه این مرکز درمانی زدند. به نوشته ایلنا،‌ این پرستاران می‌گویند: «با توجه به سختی‌های کار در دوران بحران کرونا،‌ دستمزد ما بسیار پایین است؛ در عین حال کارانه‌ها و معوقات مزدی ما با تاخیر پرداخت می‌شود.»

همچنین بنابر گزارش‌ها، در تهران نیز دست‌کم سه تجمع در مقابل ساختمان‌ نهادهای حکومت تشکیل شده است.

شماری از خانواده‌های کارگران بازنشسته شهید فولاد با تجمع در مقابل ساختمان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار اجرای تبصره یک ماده ۴۰ مصوبه سال ۱۳۹۱ و پرداخت حقوق خود شدند.

ایلنا نوشته حدود ۲۸۰ نفر از خانواده شهدای کارگران فولاد می‌گویند سال‌هاست حقوق دریافت نکرده‌اند.

از سوی دیگر،‌ ده‌ها نفر از مربیان پیش‌دبستانی در مقابل مجلس شورای اسلامی گرد آمده و خواستار تعیین تکلیف وضعیت جذب و استخدام خود شدند.

یکی از این مربیان به ایلنا گفته «من کار دیگری به جز تدریس بلد نیستم و با شرایط فعلی،‌ در تامین نان شب خود درمانده‌ام.»

برخی گزارش‌ها هم حاکی‌ست شماری از فعالان صنعت مرغداری و طیور در اعتراض به پایین بودن قیمت خرید و گرانی قیمت و هزینه‌های پرورش و نگهداری مرغ مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

دور جدید اعتراضات کارگری و صنفی در حالی است که با سخت‌تر شدن شرایط معیشتی در ایران مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اعلام کرده خط فقر برای یک خانواده چهار نفره به «۱۰ میلیون تومان» رسیده و به گفته بازرس این نهاد «نیمی از جمعیت ایران» نیز زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری کار ایران در گزارشی نوشته ۷۰ درصد طبقه کارگر زیر سه میلیون تومان دریافتی ماهانه دارند.

ناصر چمنی،‌ رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری،‌ در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام کرده معادله مزد-معیشت کارگران به «مرز زنده ماندن» نزدیک شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy