Wednesday, Oct 7, 2020

صفحه نخست » جاسوسی یک استقلالی برای تیم سعودی النصر، پرسپولیس دو روز فرصت دارد توضیح دهد

esteghlal_100620.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

«کنفدراسیون فوتبال آسیا» به باشگاه «پرسپولیس» فرصت داد تا توضیحات خود را بابت شکایت «النصر» از این تیم، ظرف مدت دو روز (تا هشتم اکتبر) به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کند.

این درخواست کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از آن صورت گرفت که باشگاه النصر عربستان، به صورت رسمی نسبت به استفاده پرسپولیس از بازیکنان جدیدش در لیگ قهرمانان آسیا شکایت کرد.

از سویی دیگر، یک حساب توییتری منتسب به باشگاه النصر عربستان، صبح امروز (سه‌شنبه) مدعی شد که «علی خطیر»، معاون سابق باشگاه «استقلال»، مدارکی را دال بر تخلف باشگاه پرسپولیس در زمینه عقد قرارداد غیرقانونی با بازیکنان، در اختیار باشگاه النصر عربستان قرار داده است.

esteghlal.jpgاین حساب توییتری، ساعاتی بعد و پس از آن‌که علی خطیر در حساب اینستاگرامی خود نسبت به اعتراض «امیررضا واعظی آشتیانی» واکنش نشان داد، پست خود را حذف کرد، اما همچنان علی خطیر را در پست‌هایی دیگر ستود.

امیررضا واعظی آشتیانی، مدیرعامل سابق باشگاه استقلال، در گفت‌وگو با خبرگزاری «دانشجو» گفته بود: «علی خطیر به عربستانی‌ها، خوراک داد تا از پرسپولیس شکایت کنند.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

باشگاه النصر عربستان، که پس از «الهلال» دومین قطب و تیم پرطرفدار عربستان محسوب می‌شود، پس از شکست مقابل پرسپولیس در ضربات پنالتی، در نامه‌ای خطاب به کنفدراسیون فوتبال آسیا از آن‌چه «تقلب باشگاه پرسپولیس در استفاده از بازیکنان غیرقانونی» خوانده بود به AFC شکایت برد.

وب‌سایت خبری «اسپورت ۳۶۰» ادعا کرده بود که باشگاه النصر عربستان شنبه شب در نامه‌ای خطاب به AFC نوشته است: «چند بازیکن پرسپولیس قبل از شروع لیگ قهرمانان آسیا به این تیم پیوسته‌اند، این در حالی است که [این] تیم مجوز کمیته حل اختلافات را به دست نیاورد و به همین خاطر نمی‌توانست از بازیکنان جدید خود استفاده کند.»

پیش از این، «فدراسیون جهانی فوتبال» به دلیل شکایت «برانکو ایوانکوویچ»، سرمربی پیشین پرسپولیس، دو پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه را بسته بود.

بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی، یکی از جرایمی است که فیفا، برای تنبیه باشگاه‌هایی که در پرداخت حقوق بازیکنان یا مربیان خود بدعهدی کرده‌اند در نظر می‌گیرد.

پرسپولیس، طبق ادعای «فدراسیون فوتبال ایران» و نامه‌ای که از سوی فیفا ارسال شده، از روز ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) حق هیچ‌گونه فعالیت در بازار نقل‌و‌انتقالات را ندارد؛ نه بازیکنی می‌خرد و نه مربی جدیدی استخدام می‌کند.

اما باشگاه پرسپولیس و «سازمان لیگ فوتبال ایران» ادعا کرده‌اند که «سعید آقایی» روز ۱۱ شهریور ماه، «حامد لک» روز ۱۱ شهریور ماه، «عیسی آل‌کثیر» روز ۱۱ شهریور ماه، «احسان پهلوان» روز ۱۲ شهریورماه، «میلاد سرلک» ۱۵ شهریورماه، «آرمان رمضانی» روز ۱۸ شهریورماه و «علی شجاعی» ۱۹ شهریورماه با این باشگاه قرارداد بسته‌اند.

هر چند که به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از نام‌بردگان در دوران محرومیت پرسپولیس قرارداد نبسته‌اند، اما باشگاه النصر مدعی شده «اطلاعاتی به دست آورده» که حکایت از ممنوعیت هرگونه فعالیت این باشگاه پیش از ابلاغ حکم داشته است.

باشگاه النصر دو ادعا دارد؛ ادعای نخست این است که اسنادی از برانکو ایوانکوویچ، سرمربی پیشین پرسپولیس، به دست آورده است که نشان می‌دهد باشگاه پرسپولیس، پیش از عقد قرارداد با بازیکنان جدید، از سوی فیفا محروم شده بود.

وب‌سایت خبری «طرفداری» امروز در مصاحبه اختصاصی با برانکو ایوانکوویچ این ادعا را رد کرد. سرمربی کروات به این رسانه گفته است: «اگر النصر سندی از من دارد، رو کند.»

سرمربی کنونی تیم ملی عمان همچنین به طرفداری گفته است که خودش و وکیلش تمامی فعالیت‌های پرسپولیس پیش و پس از محرومیت توسط فیفا را رصد می‌کردند: «وکیل من بارها تاکید کرده است، پروسه شکایت از باشگاه پرسپولیس فقط از طریق فیفا پی‌گیری می‌شود و طبیعی است ما مسیر دیگری را امتحان نکنیم. تا جایی که از ایران به من خبر داده‌اند، پرسپولیس تمامی نقل‌و‌انتقالات خود را قبل از بسته شدن پنجره نقل‌و‌انتقالات انجام داده و مرتکب هیچ تخلفی نشده است.»

دومین ادعای باشگاه النصر را امروز یک حساب توییتری نزدیک به این باشگاه با بیش از ۲۸هزار دنبال‌کننده مطرح کرد. در توییتی که ساعت ۱:۱۷ دقیقه بامداد منتشر شده بود، یک مدیر معزول در فوتبال ایران و یک خبرنگار ورزشی، به عنوان افرادی که از ایران مستنداتی را دال بر تخلف باشگاه پرسپولیس برای النصر ارسال کرده بودند، معرفی شدند.

اما ظهر همین روز، پس از انتشار استوری‌های علی خطیر، معاون سابق باشگاه استقلال و مشاور پیشین «مهدی تاج» در فدراسیون فوتبال، این پست توییتری حذف شد. در عوض، همین حساب نزدیک به باشگاه النصر، متن استوری‌های آقای خطیر را به زبان عربی در صفحه خود منتشر کرد.

در حالی که باشگاه النصر عربستان امیدوار است شکایت خود را در کنفدراسیون فوتبال آسیا با موفقیت پیش ببرد، «مهدی تاج» رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ایران، پستی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که دال بر شکست خوردن احتمالی النصر در رای کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.

آقای تاج خود را به عنوان «نایب رییس کنفدراسیون» و «فردی مطلع» معرفی کرد و نوشت: «هیچ خطری پرسپولیس را تهدید نمی‌کند.»

اما «خبرگزاری تسنیم» در گزارشی، از شرایط نامناسب استقلال در دوحه، محرومیت ناگهانی «عیسی آل‌کثیر» پیش از آغاز مسابقه نیمه‌نهایی و برخی داوری‌های مشکوک علیه باشگاه‌های ایرانی در همین رقابت‌ها نام برد و پیام مهدی تاج را «نمایشی»، «بی‌تاثیر» و حتی «دردسرساز» خواند.

به نظر می‌رسد سابقه آقای تاج در زمینه اطلاع‌رسانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا در زمینه امور داخلی، این پیش‌زمینه ذهنی را ساخته است که این بار هم احتمال مداخله او علیه یک جریان داخلی به سود طرف خارجی، وجود داشته باشد.

اما آن‌چه می‌تواند پرسپولیس را در آستانه فینال لیگ قهرمانان آسیا با خطر مواجه کند، دستور فدراسیون جهانی فوتبال به کنفدراسیون فوتبال آسیا است. پیش از این AFC در نامه‌ای به فیفا از این نهاد خواسته بود در مورد شکایت النصر و نوع محرومیت پرسپولیس اظهارنظر کند. فیفا اما اختیار تصمیم‌گیری را به خود کنفدراسیون فوتبال آسیا سپرد.

این یعنی اگر رای کنفدراسیون فوتبال آسیا به سود النصر عربستان صادر شود، پرسپولیس قادر به شکایت به فیفا نخواهد بود. پرسپولیس در این صورت مجبور است پرونده دادخواهی خود را به «دادگاه حکمیت ورزش» ببرد.

بررسی طرح دعوا در دادگاه حکمیت ورزش CAS نیز بیش از یک سال زمان می‌برد؛ به عبارتی دادگاه زمانی برگزار می‌شود که فینال لیگ قهرمانان فصل آینده نیز به پایان رسیده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy