Sunday, Oct 11, 2020

صفحه نخست » مسئولان امنیتی قصد داشته‌اند شجریان را شبانه دفن کنند

amniati_1011020.jpgبی‌ بی‌ سی فارسی دریافته که مأموران امنیتی قصد داشتند برای جلوگیری از تجمع هواداران، محمدرضا شجریان را شبانه دفن کنند، اما ضرورت سفر زمینی فرزندان او به توس جلوی چنین احتمالی را گرفته است.

محمدرضا شجریان، هنرمند پرآوازه ایران دیروز صبح، یکشنبه ۱۹ مهرماه، در جوار آرامگاه فردوسی در توس نزدیک مشهد به خاک سپرده شد.

منابع آگاه به بی‌بی‌سی گفته‌اند که مقام‌های امنیتی در نهایت پذیرفتند که محمدرضا شجریان با حضور تعدادی محدود از اعضای خانواده، شاگردان و نزدیکان در روز شنبه به خاک سپرده شود.

محل دفن آقای شجریان هم در ساعات آخر تغییر کرد که بر اساس گزارش‌ها این تغییر به درخواست خانواده بوده است.

از روز جمعه تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد قبری در کنار آرامگاه مهدی اخوان ثالث، شاعر خراسانی در محوطه آرامگاه فردوسی آماده خاکسپاری آقای شجریان شده؛ اما آقای شجریان در قبری دیگر آن سوی آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش‌ها خانواده آقای شجریان درخواست کرده بودند که او در بخشی از آرامگاه فردوسی خاک شود که از نظر آنها فضای بهتری دارد.

تشییع جنازه امنیتی

از دیروز گزارش‌هایی منتشر می‌شد که نشان می‌داد بعضی راه‌های منتهی به توس به روی مسافرانی که عازم این شهر بودند، بسته شده است.

همچنین صدها نفر در بیرون مجموعه آرامگاه فردوسی برای آخرین دیدار با محمدرضا شجریان جمع شده بودند که ماموران اجازه ندادند وارد محوطه آرامگاه شوند.

ایرنا هم عصر دیروز گزارش داد که بعد از خاکسپاری برای "تکمیل محل دفن" آقای شجریان، کل مجموعه بسته شده و کسی اجازه نداره وارد شود.

محمدرضا شجریان بعد از یک دوره طولانی بیماری پنج‌شنبه ۱۷ مهرماه در تهران درگذشت. مراسم نماز که بخشی از مراسم خاکسپاری اسلامی است، به طور محدود با حضور گسترده نیروهای امنیتی در بهشت زهرای تهران برگزار شد و آقای شجریان بلافاصله با هواپیما برای خاکسپاری به مشهد منتقل شد.

در ساعات اول اعلام خبر درگذشت او اطراف بیمارستان جو امنیتی حاکم شده و در نهایت ماموران امنیتی با باتون مردم را کتک زدند.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده که از دوستان نزدیک آقای شجریان بود در مراسم تشییع او در بهشت زهرا گفت که حتی وقتی محمدرضا شجریان از دنیا رفته "از او ترس دارند."

مخالفت‌های حکومتی با محمدرضا شجریان بعد از اعتراض او به جریان سرکوب مخالفان نتیجه انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ موسوم به جنبش سبز، شدت گرفت.

او در پاسخ به محمود احمدی‌نژاد که مخالفان را "خس و خاشاک" خوانده بود، گفت صدای خس و خاشاک است و نمی‌خواهد سرود "ایران ای سرای امید" دیگر از تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی پخش شود.

سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از سران مخالفان در جریان جنبش سبز، در گزارشی نوشت که شورای عالی امنیت ملی از سه هفته قبل از مرگ محمدرضا شجریان که حالش رو به وخامت بود، به نهادهای عمومی و شهرداری تهران دستور داده بود که مراسمی برای بزرگداشت او بر پا نکنند.

***

براساس ویدیوی منتشر شده در فضای مجازی نیروی انتظامی فرودگاه مشهد برای انتقال تابوت استاد شجریان از فرودگاه به سردخانه برنامه تشریفات داشته که ماموران امنیتی مانع آن شده و و تابوت را از یگان تشریفات نیروی انتظامی گرفته تا هیچ مراسم تشریفاتی برگزار نشود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy