Friday, Oct 16, 2020

صفحه نخست » کشف «بزرگ‌ترین عملیات» قاچاق دارو از ایران به عراق

dava.jpg کیهان لندن - دستگاه اطلاعاتی ارتش عراق از کشف و خنثی‌ ساختن بزرگترین عملیات قاچاق دارو از ایران به این کشور خبر داد.

در بیانیه‌ای که به همین منظور صادر شده آمده محموله قاچاق ۱۹ کانتینر شامل انواع دارو به ارزش صدها هزار دلار از طریق جاده نیسمیه در خانقین در استان دیالی وارد عراق شده است.

ارتش عراق اضافه کرده است که متهمان دستگیرشده همراه با کامیون‌های آنها برای پیگرد قانونی به مراجع قضائی تحویل داده شده‌اند.

منابع خبری نوشته‌اند گروه‌های وابسته به اداره اطلاعات نظامی در فرماندهی عملیات دیالی و اطلاعات هنگ دوم تیپ کماندوها بزرگترین عملیات قاچاق مواد مخدر را خنثی کردند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

ارسال صدها هزار قلم دارو به عراق به صورت غیرقانونی در شرایطی صورت می‌گیرد که مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند دارو تحریم است و در این زمینه با کمبود مواجه‌اند در حالی که مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده‌اند که ارسال کالاهای بشردوستانه از جمله غذا و دارو تحریم نیست و برای آنها سیستم‌ مجزا طراحی شده است.

برخی کارشناسان ادعا کرده‌اند که کاهش شدید ارزش ریال از علل اصلی قاچاق دارو در ایران است. قیمت‌گذاری دارو و کالاهای اساسی در ایران همچنان بر پایه نرخ رسمی ارز انجام می‌شود. در حالی که نرخ آزاد دلار طی سال‌های اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای بوده و همین امر موجب ارزانی نسبی کالاهای اساسی و داروهای موجود در بازار ایران در مقایسه با نرخ‌های رایج در بازارهای منطقه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی مسئولان بهداشت و درمان ایران پیش از این نسبت به قاچاق دارو به کشورهای همسایه هشدار داده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy