Wednesday, Oct 21, 2020

صفحه نخست » چرا زنان در فیلم‌ها «سکسی‌تر» به تصویر درمی‌آیند؟

Hollywood.jpg• هالیوود یا بالیوود، هنوز زمان درازی مانده تا زن جایگاه واقعی خود را به دست آورد

ایندیپندنت فارسی - خواه‌ هالیوود باشد یا بالیوود، هنوز زمان زیادی نیاز است تا زن احترام و جایگاه واقعی خود را به دست آورد.

این یک شکایت رایج در دنیای فیلم است که زنان زیبا کمتر به دلیل توانایی‌ها و خلاقیت هنری‌شان، بیشتر وسیله‌ای برای ایجاد لذت جنسی قرار می‌گیرند و دلیل آن کاملاً آشکار است: «روابط جنسی - سکس خریدار فراوان دارد.»

صنعت فیلم توسط مردان کنترل می‌شود و آن‌ها از دریچۀ ذهنی خود به هر جنبه نگاه می‌کنند. از مهم‌ترین شخصیت فیلم گرفته تا لباس و موسیقی یا ترانه خاص، چنان به نظر می‌رسد که همه در تلاش هستند تا جذابیت فزیکی خود را برای فروش در معرض قرار دهند.

اوضاع در‌هالیوود کمی بهتر شده است، اما بالیوود و لولیوود (صنعت فیلم پاکستان) هنوز خیلی عقب هستند. به نظر شما این «بی‌رحمانه‌ترین ستم» بر کدام بازیگران زن روا شده است؟

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

هالیوود

برخی‌ها چنین می‌پندارند که «سلما‌ هایک» را در هالیوود به سکسی‌ترین وضع به تصویر کشیده‌اند.

اگر چه او پیش از آمدن به‌هالیوود در مکزیکوسیتی در مکزیک به عنوان یک بازیگر قدرتمند و کهنه‌کار شناخته می‌شد، اما در‌هالیوود به شکل نادرست و اشتباهی به نمایش گذاشته شد.

او پس از اثبات استعداد و هنر خود در مکزیک، حتی پس از ورود ابتدایی به‌هالیوود، نقشی برای بازیگری پیدا نکرد و به او توصیه شد تا برگردد.

او در فیلم معروف «دسپرادو» (Desperado) در سال ۱۹۹۵، بعد در «Fools Rush In» محصول ۱۹۹۷، و سپس در فیلم «غرب وحشی وحشی» (Wild Wild West) محصول ۱۹۹۹ ایفای نقش کرد، اما آن شخصیت‌ها تحت تأثیر گونه‌ای جنسی‌مداری/ سکسی بودن قرار داشتند.

او را با القاب «بمب جنسی» و «بانوی داغ لاتینی» نواختند و تحسین کردند. به همین دلیل، او در آغاز به بازیگری در چنین نقش‌های کوچکی تن داد.

اما سپس با تثبیت هنر و خلاقیت خود، در فیلم «فریدا» (با ایفای نقش نقاش صاحب‌نام مکزیکی، فریدا کالو) در سال ۲۰۰۲ از آن سوء‌ظن‌ها رها شد. «فریدا» یکی از بهترین فیلم‌های او به شمار می‌رود.

این فیلم همچنین نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن در سال ۲۰۰۳ شد. برخی بر این باورند که در آن سال، اسکار از او دزدیده شد.

بالیوود

در هند، بازیگران زن هنوز با مشکل روبه‌رو هستند. با مشاهدۀ هنر و خلاقیت بعضی از بازیگران زن، این پرسش مطرح می‌شود که نقش آن‌ها چیست و چرا در فیلم‌ها ظاهر می‌شوند؟ فهرستی طولانی از آنان در اینجا هست که در آن، از بیگم پاره تا نالنی جیونت، نرگس، ویجنتی مالا، شرمیلا تیگور، بِندو، زینت امان، دمپل کپادیا، سیمی گریوال، و از منداکنی تا بسیاری از بازیگران امروز مانند ملکه شیراوت، نندِتا داس، ایشا گپتا، ودیا بالن و بپاشا باسو را می‌توان برشمرد.

این فهرست همچنین شامل هنرپیشه‌های سینمای منطقه‌ای به زبان‌های دیگر است.

بی دی گارگ (BD Garg) در کتاب خود «این همه سینما» (So Many Cinemas) در بخش سینمای هند نوشته است که برای اولین بار بازیگری به نام «سکینه بای» در فیلم «Sati Ansuya» سال ۱۹۲۱ کاملاً برهنه نشان داده شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy