رادیو زمانه - بیش از ۶۰۰ نفر از اعضای خانواده قربانیان اعدام‌های دهه ۶۰ و فعالان سیاسی، در تاریخ ۱۷ مهر / ۸ اکتبر با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به دانشگاه «اُبِرلین» واقع در ایالت اوهایوی آمریکا، نسبت به استخدام «محمدجعفر محلاتی»، سفیر سابق ایران در سازمان ملل متحد بین سال‌های ۱۳۶۷-۱۳۶۸ به علت «نقض حقوق بشر و انکار اعدام‌های دسته جمعی سال ۶۷ در مجامع بین‌المللی» اعتراض کردند.

بعد از گذشت ۳۲ سال از اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، همچنان ابعاد این فاجعه نامشخص است و عاملان و آمران این کشتار نه تنها محاکمه نشده‌اند، بلکه در مصونیت کامل و با دارا بودن مناصب مختلف در نظام جمهوری اسلامی، همچنان در صدر قدرت قرار دارند. از این ‌رو خانواده اعدام‌شدگان و فعالان حقوق بشر به صورت خستگی‌ناپذیر بر امر دادخواهی پافشاری می‌کنند و خواهان اجرای عدالت در حق جان‌باختگان هستند.

اگرچه تحقق عدالت و روشن شدن ابعاد اعدام‌های سال ۶۷ در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی دور از انتظار به نظر می‌رسد اما امید به پاسخگو کردن مقام‌های پیشین جمهوری اسلامی که در خارج از کشور اقامت دارند یا رفت و آمد می‌کنند، همچنان وجود دارد. به‌خصوص که یکی از این افراد یعنی حمید نوری در سوئد بازداشت شده است و دادگاه او احتمالا در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.