Thursday, Oct 29, 2020

صفحه نخست » شناسایی مهاجم حمله تروریستی فرانسه؛ مرد مسلمان سر یک پیرزن را از بدنش جدا کرد

nice_102820.jpgیورونیوز - ساعاتی پس از حمله با چاقو در کلیسایی در شهر نیس فرانسه، هنوز بسیاری از سوال‌ها بی‌پاسخ است. با آنکه نحوه رخ دادن وقایع کم و بیش مشخص شده است اکنون سوال‌هایی درباره هویت مهاجم پرسیده می‌شود. دادستان ضدتروریسم فرانسه در ساعت ۹ شب به وقت محلی اطلاعات بیشتری را درباره حمله و مهاجم بیان کرد اما با وجود آنکه یک نام در رسانه‌های فرانسوی مطرح و تکرار شده است اما دادستان در نشست خبری خود به نامی از مهاجم اشاره نکرد.

درباره مهاجم چه می‌دانیم؟

دادستان ضد تروریسم فرانسه اعلام کرد که مهاجم یک تونسی ۲۱ ساله است که در اوایل ماه اکتبر(مهر) از طریق جزیره لامپدوزا ایتالیا به فرانسه آمده است. بنا بر اظهارات این مقام قضایی فرانسه در ساک نامبرده اوراقی صادره از صلیب سرخ ایتالیا بدست آمده که نشان می دهد عامل حمله متولد تونس در سال ۱۹۹۹ است. فرد مزبور ۲۰ سپتامبر خود را به لامپدوزای ایتالیا رسانده و سپس در بندر باری رویت شده است. از ساک نامبرده سه چاقو، دو گوشی تلفن همراه و یک قرآن کشف و ضبط شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

مهاجم به علت جراحات ناشی در لحظه دستگیری در بیمارستان بستری است. مقام قضایی فرانسه اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت عمومی نامبرده در اختیار رسانه ها قرار نداد.

دوربین‌های مدار بسته دقایقی پیش از هفت صبح حضور او در راه آهن سراسری نیس را ضبط کرده‌اند. او پس از پشت و رو کردن کاپشن و تعویض کفش‌ها پس از پیمون حدود ۴۰۰ متر خود را به کلیسا می‌رساند و از یکی از دربهای جانبی وارد ساختمان کلیسا می‌شود.

خبرگزاری فرانسه پیش تر در مطلبی از ابراهیم عیساوی به‌عنوان مظنون اصلی این حمله یاد کرده بود. اواخر سپتامبر وارد لامپدوزا در ایتالیا و سپس در اوایل اکتبر وارد خاک فرانسه شد. او در ایتالیا تحت قوانین قرنطینه قرار گرفت و سپس ماموران در ایتالیا به او دستور «خروج از خاک» را ارائه کردند.

دادستانی سیسیل با تایید اینکه عیساوی در تاریخ ۲۰ سپتامبر وارد لامپدوزا شده بود به گاردین گفت: «او ۱۴ روز را در یک قایق در قرنطینه بود تا اینکه در تاریخ ۹ اکتبر به شهر باری ایتالیا منتقل شد.» طبق این گزارش تونسی‌های زیادی وارد خاک ایتالیا می‌شوند اما اغلب به آن‌ها برگه ترک خاک داده می‌شود که ملزم به خروج از ایتالیا در مدت هفت روز می‌شوند. عیساوی چنین دستوری را دریافت کرده بود اما مانند بسیاری دیگر به طور غیر قانونی به فرانسه سفر کرد.

طبق گفته منابع ایتالیایی به روزنامه گاردین، فرضیه فعلی و محتمل این است که وی با یک کشتی کوچک به لامپدوزا سفر کرده بود.

ماتئو سالوینی، وزیر کشور سابق ایتالیا با گرایش راست افراطی اعلام کرد اگر گزارش‌ها درباره عیساوی در لامپدوزا تایید شود وزیر فعلی کشور باید کناره‌گیری کند یا برکنار شود.

***

ایندیپندنت فارسی - رسانه‌ها و پلیس فرانسه اعلام کردند که ساعتی پیش یک مهاجم در شهر نیس فرانسه با چاقو سه نفر را کشته و چندین نفر را در کلیسایی زخمی کرد.

شهردار نیس این حمله را تروریستی توصیف کرد.

کریستین استروسی، شهردار این شهر در توییتر خود نوشت حمله با چاقو در کلیسای نوتردام شهر نیس اتفاق افتاده و پلیس مهاجم را بازداشت کرده است.

پلیس فرانسه هم اعلام کرد که سه نفر در اثر این حمله کشته شده‌اند.

رویترز به نقل از منبعی در پلیس فرانسه نوشت که مهاجم سر یک زن را از بدن جدا کرده و دو نفر دیگر را هم با چاقو کشته است. مارین لوپن، سیاستمدار دست‌راستی فرانسه هم از قطع سر این زن خبر داده است.

***

خبر تکمیلی: یک حمله تروریستی دیگر در اَوینیون فرانسه

درست بیش از دو ساعت از حمله با چاقو در نزدیکی کلیسای «نوتردام» در شهر «نیس» جنوب فرانسه، رسانه‌های محلی از شلیک نیروهای پلیس به یک فرد دیگر مسلح به چاقو که شعار الله اکبر می داد در شهر «آوینیون» واقع در جنوب شرقی فرانسه و کشته شدن وی خبر دادند.

از سوی دیگر تلویزیون عربستان سعودی نیز گزارش داد پلیس این کشور یک مرد را که با «شی‌ای تیز» به نگهبان کنسولگری فرانسه حمله کرده بود را در جده بازداشت کرده است.

***

شهردار نیس به رسانه‌ها گفت که مهاجم حتی پس از بازداشت توسط پلیس، بارها «الله اکبر» را فریاد می‌زده است.

اعتقاد بر این است که یکی از افرادی که در داخل کلیسا کشته شده است، خادم کلیسا باشد.

استروسی به خبرنگاران گفت: «مهاجم هنگام بازداشت توسط پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت، وی در حال انتقال به بیمارستان و زنده است.»

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نیز قرار است از نیس دیدار کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در پاریس، نمایندگان مجلس شورای ملی درهمبستگی با قربانیان یک دقیقه سکوت کردند.

یک نماینده شورای مسلمان فرانسه، این حمله را به شدت محکوم کرد و گفت: «به نشانه عزاداری و همبستگی با قربانیان و عزیزانشان، من از همه مسلمانان فرانسه می‌خواهم که همه جشن‌های جشن میلاد پیامبر را لغو کنند.»

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که فرانسه هنوز در شوک سربریدن ساموئل پتی، معلم فرانسوی است که ۱۲ روز پیش به دست یک نوجوان افراطی مسلمان سربریده شد.

مهاجم گفته بود که می‌خواهد پتی را به دلیل نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام در کلاس درس آزادی بیان، مجازات کند.

هنوز مشخص نیست که انگیزه حمله نیس چیست و یا ارتباطی با مناقشه‌ای که بر سر انتشار مجدد کاریکاتورهای پیامبر اسلام به راه افتاده دارد یا خیر.

همچنین روز گذشته، نشریه شارلی ابدو که این کاریکاتورهای جنجالی را نخستین بار منتشر کرده است، کاریکاتوری از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه منتشر کرد که مورد خشم مقام‌های ترکیه قرار گرفت.

از زمان کشته‌شدن پتی، مقام‌های فرانسوی برای تأکید بر آزادی مذهب و حق آزادی بیان، این کاریکاتورها را بر روی چند ساختمان دولتی به نمایش گذاشتند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور نیز در روزهای گذشته بر دفاع از آنچه «ارزش‌های جمهوری فرانسه» خواند، تأکید کرد و گفت که اسلام‌گرایان به دنبال جایگزینی احکام دینی به جای قوانین جمهوری ما هستند؛ امری که اتفاق نخواهد افتاد.

انتشار مجدد این کاریکاتورها و همچنین سخنان ماکرون خشم مسلمانان در مناطقی از جهان اسلام را برانگیخته است و برخی دولت‌های اسلامی امانوئل ماکرون را به نفرت‌پراکنی علیه مسلمانان متهم می‌کنند.

شهر نیس در سال ۲۰۱۶ نیز صحنه یکی از خونین‌ترین حملات تروریستی بود که در جریان آن فردی فرانسوی-تونسی به نام محمد بوهلال با راندن کامیون به میان جمعیت که برای جشن روز ملی فرانسه مشغول شادی بودند، سبب کشته شدن ۸۶ نفر شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy