Friday, Oct 30, 2020

صفحه نخست » حامیان ترامپ در ایران چه کسانی هستند؟

fararu30.jpgفرارو- اگر این روز‌ها مردم آمریکا انتخاباتی بی‌نظیر در تاریخ سیاسی آمریکا را تجربه می‌کنند، در این سوی دنیا در ایران نیز مردم درحال تجربه روز‌های سختی هستند که بخشی از آن به تحریم‌هایی بر می‌گردد که یک چهره انتخاباتی آمریکا یعنی دونالد ترامپ بر ایران تحمیل کرده است. از این رو حالا که در انتخابات ۲۰۲۰، ترامپ در مقابل رقیب دموکرات خود جو بایدن قرار گرفته چشم خیلی‌ها در ایران به نتیجه انتخابات آمریکا دوخته شده و اغلب مردم امید به انتخاب بایدن دارند تا شاید شرایط کمی تغییر کند.

به گزارش فرارو، در این میان، اما هستند کسانی که میان بایدن و ترامپ فرقی نمی‌بینند و می‌گویند به جای خارج چشم به داخل بدوزید، عده دیگری نیز هستند که ترامپ را برنده انتخابات می‌دانند و حتی بخشی از آن‌ها از ترامپ حمایت می‌کنند. اما این گروه چه کسانی هستند و از انتخاب مجدد ترامپ چه نفعی می‌برند؟
حامیان ترامپ کاسبان تحریم، براندازان و تندروهای محافظه کار در داخل هستند
محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفتگو با فرارو درباره این‌که حامیان ترامپ در ایران چه نفعی از انتخاب او می‌برند گفت: نیت خوانی سخت است. اما معنای رفتارشان با هر نیتی که باشد این می‌شود که با ادامه فشار‌هایی که آقای ترامپ وارد کرده است موافقند. آن‌ها احتمالا معتقدند که اگر این فشار‌ها ادامه یابد منجر به تغییر رفتار جمهوری اسلامی خواهد شد یا شرایط عمومی داخل کشور به سمتی خواهد رفت که زمام امور از دست دولت‌مردان خارج و منجر به واکنش‌هایی می‌شود که این واکنش‌ها دولت را مجاب می‌کند که مثلاً رفتارش را با مردم عوض کند. خیلی‌ها هم دنبال این هستند از این طریق جمهوری اسلامی نابود شود.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است کسانی در لایه‌های قدرت از حامیان ترامپ باشند یا خیر، اظهار کرد: بله، ممکن است. در لایه‌های قدرت هم ظاهرا کسانی هستند که فکر می‌کنند اگر آقای ترامپ سر کار بماند از نظر اقتصادی به نفع آن‌ها خواهد بود. عده‌ای هستند که از بحران اقتصادی سود می‌برند. از تحریم سود می‌برند بالاخره کاسبان تحریم هستند؛ بنابراین اگر شرایط بین ایران و آمریکا بهبود پیدا کند در حقیقت مغازه آن‌ها تخته می‌شود و نمی‌توانند سود لازم را بدست بیاورند. این‌ها تظاهر به حمایت از جمهوری اسلامی هم می‌کنند، اما جمهوری اسلامی را طوری می‌خواهند که منافع شان تامین شود. آن‌ها جمهوری اسلامی را به‌عنوان مغازه‌ای که بتوانند در آن کالای خود را به فروش برسانند می‌خواهند.


وی افزود: هر دو سر طیف حامیان ترامپ از براندازان در خارج تا تندرو‌های محافظه کار در داخل منفعتی مشابه دارند. منفعتی که در بودن و ادامه این شرایط کسب می‌کنند. بعضی از قدرت برخوردار هستند که در حاکمیت هم تاثیر دارند وضعیت موجود را به دلیل شرایط اقتصادی به نفع خود می‌دانند بنابراین به خاطر ادامه این وضعیت و کسب منافع اقتصادی از ادامه ریاست ترامپ حمایت می‌کنند. آن‌ها این امر را ابزاری برای سرکوب مخالفان و منتقدان خویش می‌بینند. آن‌ها می‌خواهند منتقدان را که طرفدار حمایت از تنش‌زدایی با آمریکا یا کاهش منازعات بین‌المللی و منطقه‌ای هستند به حاشیه ببرند تا بتوانند در ادامه این رفتارها، شکاف بین ایران و آمریکا را بیشتر کنند و جلوه بیشتری به آن بدهند؛ بنابراین منفعت انتخاب مجدد ترامپ برای این‌ها این است که راحت‌تر می‌توانند به منافع اقتصادی خود دست پیدا کنند.
این فعال سیاسی ادامه داد: عده‌ای هم که در قدرت اقتصادی -سیاسی نقش ندارند امیدشان به این است که با ادامه حضور ترامپ و تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی از بین برود. آن‌ها منفعت خود را در این می‌بینند که جمهوری اسلامی نباشد. احتمالا آن‌ها معتقدند که اگر جمهوری اسلامی نباشد گشایش و رفاه اقتصادی و سیاسی ایجاد می‌شود. آمریکایی‌ها دست از لجبازی علیه ایران برمی‌دارند و مثلاً ثروت و امکانات بلوکه شده ایران به کشور برمی‌گردد و وضعیت اقتصادی هم بهتر خواهد شد.

جوادی‌حصار درباره این‌که انتخابات آمریکا و انتخاب ترامپ می‌تواند به نفع یک جریان سیاسی خاص در کشور باشد؛ افزود: هیچ بعید نیست که انتخابات آینده ایران از نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر بپذیرد. بالاخره جریان مخالف دولت از روابط آشفته سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران به نفع خود بهره‌برداری می‌کند. آن‌ها معتقدند که دلیل وضعیت کنونی آقای روحانی است و کسانی مقصرند که آقای روحانی را معرفی و حمایت کردند یعنی جریان اصلاحات. آن‌ها معتقدند که اگر آقای ترامپ بر سر قدرت بماند بستر مناسب برای ادامه حذف جریان اصلاح‌طلب فراهم می‌شود و آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری راحت‌تر می‌توانند به اهداف خود برسند و از مانع اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان بگذرند و نهاد ریاست جمهوری را به دست بیاورند. این یک تصور است.

وی عنوان کرد: تصور بعدی هم این است که اگر ترامپ رای نیاورد در پناه تعاملات بین‌المللی و گشایش‌های اقتصادی، فشار‌های حداکثری ترامپ کم خواهد شد و فرصتی برای این دولت به وجود می‌آید که خودش را بازسازی و مقداری از تبلیغات منفی را که علیه دولت بود خنثی کند. آن‌وقت راه برای رسیدن به پاستور برای جریان طرفدار ترامپ سخت خواهد شد.

او با بیان این‌که کاری به اصلاح‌طلب یا اصولگرا بودن حامیان ترامپ ندارم، افزود: من می‌گویم یک عده‌ای از این وضع موجود نفع اقتصادی و سیاسی می‌برند. آن‌ها دنبال این هستند که ترامپ بماند.

وی با توجه به برخی رفتار‌های مشابه تندرو‌های خارجی از جمله براندازان جمهوری اسلامی با تندرو‌های داخلی تأکید کرد: مدت‌های مدیدی است که در خارج و داخل کشور دو لبه قیچی داریم که هر دو با کمک هم ریشه دولت و حامیانش را قطع می‌کنند. کسانی که از روز اول مخالف برجام بودند و آن را به نفع کشور نمی‌دانستند و تلاش می‌کردند عواید حاصل از برجام را از بین ببرند یا متوقف کنند همان افراد امروز از ادامه این وضعیت خوشحالند و معتقد که ادامه این شرایط به سود آنان است و باید باز هم ترامپ انتخاب شود.

حامیان ترامپ وطن پرست نیستند
داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در گفتگو با فرارو در این باره گفت: من فکر نمی‌کنم هیچ ایرانی وطن‌پرستی طرفدار این باشد که ترامپ برنده شود. هرچند بین ترامپ و رقیبش تفاوت چندانی وجود ندارد، اما ترامپ دشمنی خود را با ایران علنی‌تر کرده است از منع ورود ایرانیان به آمریکا گرفته تا تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور ما اعمال کرده است. این‌ها در کارنامه سیاه ترامپ نسبت به ایران وجود دارد و در کل هیچ ایرانی وطن‌پرستی تمایلی به این ندارد که ترامپ دوباره انتخاب شود. البته بعضی ازسر برخی منافع خاص سیاسی و اقتصادی در پی این هستند که وضعیت روابط ایران و آمریکا همچنان در این حالت بحرانی قرار داشته باشد.

وی افزود: بین ترامپ و بایدن خیلی تفاوتی وجود ندارد در مجموع آنچه که هست استراتژی آمریکاست. استراتژی آمریکا هم ثابت است و زودگذر نیست. شاید برخی تاکتیک‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ارتباط با ایران متفاوت باشد، اما در مجموع استراتژی آن‌ها یکی هست، اما باز هم تغییر تاکتیک‌ها تا حدودی فشار‌ها را بر ما کم می‌کند و از این لحاظ طبیعی است که در ایران وطن پرستان و کسانی که دل در گرو منافع ملی دارند بیشتر دوستدار این باشند که رقیب ترامپ برنده شود.

او ادامه داد: همانگونه که گفتم برنده شدن رقیب ترامپ به معنای تغییر در استراتژی آمریکا نخواهد بود، اما به هرحال با تغییر تاکتیک‌هایی که در ارتباط با ایران در پیش خواهد گرفت به نسبت ترامپ مقداری بهتر است. هر چند حتی با وجود روی کار آمدن بایدن هم به شرایط مطلوب در ارتباط با آمریکا نخواهیم رسید و وضعیت بحرانی روابط ما و آمریکا همچنان با روی کار آمدن بایدن هم به همین شکل شاید کمی ملایم‌تر ادامه پیدا بکند. مسئله‌ای که وجود دارد در رابطه با ایران و آمریکا مسئله پذیرش ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای است که منافع خاص خودش را دارد و اگر حالا چنین رویکردی در قبال ایران در میان سیاست‌مداران آمریکایی شکل بگیرد باید استقبال کرد. گرچه چنین رویکردی را در آمریکا نمی‌بینیم و دورنمای چنین رویکردی هم در آمریکا مشخص نیست. به‌هرحال از صحبت‌های بایدن می‌توان این‌طور استنباط کرد که بحث بازگشت به برجام را مطرح کرده این نکته مثبتی می‌تواند باشد، اما خب مسائل دیگری هم مطرح کرده است که نمی‌شود به او هم امیدوار بود، ولی فکر نمی‌کنم بایدن بدتر از ترامپ باشد. به همین دلیل شاید افکار عمومی در ایران بیشتر متمایل به این است که بایدن برنده بشود تا ترامپ که دشمنی خیلی بیشتری نسبت به ملت ایران دارد.

وی بیان کرد: بعضی‌ها در ایران منافعی دارند که با انتخاب مجدد ترامپ تامین می‌شود. این‌ها محدودند، اما متأسفانه قدرت هم دارند و نمی‌شود قدرت آن‌ها را نادیده گرفت. آن‌ها شاید به خاطر برخی منافع زودگذر حامی ترامپ هستند. هرچند که در میان تندرو‌های داخلی هم به نظر می‌رسد که تمایل به این سمت و سو کم باشد به هرحال بعضی از تندرو‌ها هم حداقل نسبت به منافع ملی علاقه‌ای دارند و کسی که دلسوز منافع ملی باشد این‌طور به انتخاب مجدد ترامپ فکر نمی‌کند.

او افزود: درست است که کسانی به خاطر نوسانات نرخ ارز و تورم از بودن ترامپ سود می‌برند و نفع اقتصادی دارند، اما فکر نمی‌کنم شرایط موجود شرایطی باشد که کسی از آن سود واقعی ببرد. حتی همان افرادی که ظاهراً احساس می‌شود سود می‌برند به نظر می‌رسد آن‌ها هم سود نمی‌برند. نوسانات ارزی شاید دارایی عده‌ای را تثبیت کرده باشد، اما سودی عاید کسی نکرده است و این شرایطی نیست که به کسی سود برساند و آسیب تحریم به هرحال به همه خواهد رسید.
قنبری بیان کرد: امیدواریم که آن دسته از تندرو‌های داخلی که مسائل را درک نمی‌کنند به‌هرحال این مسئله را درک بکنند یا به نوعی واقعیت را بهتر بشناسند. قطعاً تندرو‌های داخلی تاکنون در مسیر منافع ملی حرکت نکردند و تجربه ثابت کرده است که منافع تندرو‌ها و مواضع آن‌ها در راستای مواضع دشمنان ملت ایران بوده است؛ مثل مواضعی که در قبال برجام گرفتند و در نهایت درست است که برجام توسط ترامپ کنار گذاشته شد، اما به نظر من زمینه آن را تا حدودی تندرو‌های داخلی فراهم کردند و نقش افراطیون داخلی در این باره کمتر از نقش دشمنان ملت ایران نیست. به‌هرحال این را بایستی در کارنامه تندرو‌ها و افراطیون ثبت کرد که در مسیر پیشبرد منافع ملی وضعیت مناسبی ندارند و به منافع ملت ایران آسیب رساندند و ضربه زدند.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy