Wednesday, Nov 11, 2020

صفحه نخست » درگذشت همزمان دوتن از بزرگان ورزش ایران

mahmoudY_111120.jpgرادیو فردا - محمود یاوری ۸۱ ساله و امیر یاوری ۸۹ ساله دو چهره سرشناس از بزرگان فوتبال و بوکس ایران، در یک روز از دنیا رفتند.

محمود یاوری طی ۴۴ سال مربیگری در دوره‌های مختلف، مسئولیت سرمربیگری تیم‌های ملی جوانان، امید و بزرگسالان ایران را به عهده گرفت.

او همچنین در عرصه باشگاهی، سابقه هدایت ۱۴ تیم از سراسر ایران را در لیگ برتر و لیگ دسته اول در کارنامه خود داشت.

سرهنگ یاوری از یک دوره تا چند دوره روی نیمکت‌ سپاهان، ذوب آهن، برق شیراز، فجر سپاسی، شاهین بوشهر، تراکتور، ابومسلم، صبا، استقلال اهواز، پاس تهران، پاس همدان، استیل ‌آذین، راه‌آهن و مس کرمان نشسته.

برق شیراز چهار دوره مختلف، سپاهان و فجر هم در سه دوره گوناگون توسط یاوری هدایت شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

او که با سرطان مبارزه می‌کرد، به خاطر ویروس کرونا در اصفهان بستری شد. سپس با ابتلا به آمبولی ریوی از دنیا رفت تا سیل پیام‌های تسلیت برایش منتشر شود. از دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی تا ستاره‌های دیروز و امروز فوتبال ایران.

سال ۱۳۶۳ بهروز صحابه رئیس وقت فدراسیون فوتبال، یاوری ۴۴ ساله را به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال انتخاب کرد.

او در مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا، هر شش بازی مقابل بنگلادش، سوریه، اندونزی، فیلیپین و تایلند را با برتری به پایان رساند.

با تغییر رئیس فدراسیون و روی کار آمدن نصرالله سجادی، یاوری برکنار شد تا با رکورد جالب توجه ۱۰۰ درصد پیروزی، فعالیتش در تیم ملی خاتمه یابد.

amir_111120.jpgامیر یاوری نیز همزمان با محمود یاوری از دنیا رفت. این دو چهره سرشناس ورزش ایران نسبتی با یکدیگر ندارند.

امیر یاوری از نسل اول بوکس ایران است و در باشگاه نیرو و راستی (از نخستین باشگاه‌های تهران) در محله مخبراالدوله همراه با امانوئل آغاسی تمرین می‌کرد.

هر دو تجربه رقابت در المپیک را دارند. امانوئل به آمریکا مهاجرت کرد و فرزندش آندره آغاسی از نخبگان تاریخ تنیس است. باشگاه نیرو و راستی بعد از وقایع ۲۸ مرداد تعطیل شد.

امیر یاوری برای پیشرفت در بوکس به آمریکا رفت و زیر نظر جولیوس منندس آموزش دید. منندس در المپیک رم سرمربی آمریکا بود که محمد علی کلی را در ترکیب خود داشت.

یاوری در پی بارداری همسرش، آذر ۴۳ به تهران بازگشت. در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو به نایب قهرمانی رسید. در المپیک ۱۹۶۰ نیز عضوی از کاروان ورزش ایران بود.

در المپیک و در دسته ۶۷ کیلوگرم ابتدا آلفردو کورنخو از شیلی که سال قبل قهرمان پان آمریکن شده بود را از پیش رو برداشت.

یاوری در گام بعدی مغلوب لژک دروگوژ از لهستان دارنده سه نشان طلای اروپا شد. فرد پیروز در نهایت روی سکوی سوم المپیک ایستاد.

سال ۱۳۹۷ مسابقات بوکسی با عنوان جام گرامیداشت امیر یاوری در امجدیه با شرکت ۱۴ تیم و در حضور خود او برگزار شد.

فدراسیون بوکس اعلام کرد این رقابت‌ها سالانه است. اما جام یاوری همان یک دوره بود و دیگر به انجام نرسید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy