Thursday, Nov 12, 2020

صفحه نخست » اخراج پزشک متخصص‌ از ستاد ملی مقابله با کُرونا به دلیل مخالفت با نظر مقامات غیرمتخصص!

Corona.jpg کیهان لندن - بر اساس آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ۴۵۷ نفر طی شبانه‌روز گذشته به علت ابتلا به کُرونا جان باختند و شمار قربانیان این بیماری در ایران طبق آمار رسمی و نه ارقام واقعی که آن را حتی تا ده برابر ارزیابی می‌کنند، از مرز ۴۰ هزار نفر گذشت.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ظهر پنجشنبه ۲۲ آبان آمار جدید مبتلایان و جانباختگان ویروس کُرونا در ایران را اعلام کرد که بر اساس آن در ۲۴ ساعت گذشته ۴۵۷ نفر در ایران به دلیل ابتلا به کُرونا جان باخته و در همین مدت ۱۱ هزار و ۵۱۷ مبتلای جدید شناسایی شده است.

بر اساس آمار گزارش سخنگوی وزارت بهداشت آمار رسمی قربانیان کووید ۱۹ در ایران به ۴۰ هزار و ۱۲۱ نفر رسیده و تعداد رسمی افراد مبتلا به این ویروس به ۷۲۶ هزار و ۵۸۵ نفر رسیده است.

طی شبانه‌روز گذشته همچنین ۳۱۴۹ نفر از ۱۱ هزار و ۵۱۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در شرایط حاد بیماری قرار داشته و بستری شدند. وزارت بهداشت جمهوری اسلامی مدعی است که در مجموع ۵۶۱۴ نفر از بیماران مبتلا به این بیماری در وضعیت حاد قرار دارند.

این در حالیست که روز گذشته عباس متولیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران دیروز چهارشنبه ۲۱ آبان‌ماه بر مبنای نتایج نوبت هشتم پیمایش ملی کووید۱۹ اعلام کرد که ۷.۵ درصد ایرانیان بالای ۱۵ سال معادل پنج میلیون نفر «بر اساس خوداظهاری» به درجاتی از کُرونا مبتلا شده‌اند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

۲۷ استان ایران همچنان در وضعیت قرمز شیوع کُرونا قرار دارند و تنها چهار استان هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان ظاهرا در وضعیت نارنجی و زرد هستند.

شیوع گسترده کُرونا و افزایش بیماران بدحال سبب پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و ناتوانی کادر درمان در رسیدگی به بیماران شده و شمار بالای قربانیان نیز سبب ایجاد بحران در برخی از قبرستان‌ها شده است.

با همه این شرایط اما همچنان موضوع تعطیلی چندین روزه برای مهار ویروس با مقاومت مقامات حکومتی روبروست. بر اساس آخرین تصمیم ستاد ملی مقابله با کُرونا مشاغل غیرضروری در تهران، مراکز استان‌ و شهرهای پرجمعیت باید در فاصله از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر از ساعت ۱۸ تعطیل شوند.

بسیاری از کارشناسان اما این تصمیم را ناکارآمد و ناکافی ارزیابی کرده و برخی دیگر نیز معتقدند این تصمیم به بهانه کُرونا اما برای کنترل رفت و آمد مردم و به دلیل فرارسیدن سالگرد اعتراضاتی سراسری آبان ۹۸ گرفته شده است.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کُرونا روز پنجشنبه ۲۲ آبان با تأکید بر ناکارآمدی طرح محدودیت ساعتی کسب ‌و کارها گفته که قطع زنجیره کُرونا فقط با تعطیلی کامل و سه هفته‌ای همه دستگاه‌ها محقق می‌شود.

مسعود مردانی گفته «به‌رغم اینکه اجرای طرح ملی مقابله با کرونا برای کاهش تردد عملیاتی شد، من حدود ساعت ۱۸ مدت‌ها در ترافیک شهری گرفتار شدم که این موضوع بیانگر این است که اجرای این طرح تغییری در رفتار مردم ایجاد نکرده است.»

مینو محرز عضو دیگر کمیته ملی مقابله با کُرونا و حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر اعمال چنین محدودیت‌هایی را موجب تجمع بیشتر شهروندان در ساعت‌های دیگر در مراکز خرید عنوان کرده‌اند.

در همین حال معاون درمان وزارت بهداشت روز پنجشنبه ۲۲ آبان گفت: «شنبه در ستاد ملی در خصوص تعطیلی دو هفته کشور تصمیم‌گیری خواهد شد.»

مقامات حکومتی در حالی که در مدیریت و مهار بیماری کُرونا در ایران مردود شده و نه تنها ناکارآمدی بلکه نقش خرابکارانه‌ی خود را طی ماه‌های گذشته نشان داده‌اند اما پذیرای انتقادات هم نیستند و برخوردهای امنیتی در حوزه مدیریت کُرونا را آغاز کرده‌اند. محمدرضا هاشمیان فوق‌تخصص آی‌سی‌یو روز پنجشنبه ۲۲ آبان اعلام کرد که به دلیل مخالفت با نظرات مسئولان عذر او را از کمیته علمی ستاد ملی کُرونا خواسته‌اند.

محمدرضا هاشمیان گفته که «ما هر روز در کنترل کرونا شکست می‌خوریم. ما با یکسری بازیکن که همواره در این مسیر اکثرا اشتباه، اخبار اشتباه به مردم منتقل کردند، به جلو حرکت می‌کنیم.»

او در گفتگو با روزنامه فرهیختگان توضیح داده که «من وارد کمیته علمی ستاد ملی کرونا شدم و چون مخالفت شدید علیه داروی «آنتی‌وایرال» کردم و مرتب در این کمیته گفته می‌شد «رمدسیویر» بد است، عذر من را خواستند. مسئله این است اگر مخالف صحبت کنید انگار بحث سیاسی شده و شدیدا با شما برخورد می‌شود.»

هاشمیان در ادامه گفته باید افرادی از این ستاد بیرون شوند که حرف اشتباه می‌زنند: «تمام مستندات هم موجود است. کسی که آمار اشتباه ارائه می‌کند، کسی که می‌گوید قرنطینه برای قرون‌ وسطا است، کسی که می‌گوید داروی ضدویروس به درد نمی‌خورد باید بیرون برود، ضمن اینکه رشته‌های تخصصی آنها کاملا غیرمرتبط بوده است.»

او درباره عدم مسئولیت‌پذیری مقامات این ستاد گفت: «کسی نیست مسئولیت ۴۵۰ بیماری که امروز [روزانه] فوت کردند را بر عهده بگیرد و ممکن است ۱۰ درصد خطای سیستماتیک باشد. کسی این میزان از مسئولیت را قبول نمی‌کند و این مشکل ماست.»

این فوق‌تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان «مسیح ‌دانشوری» با بیان اینکه «کسی نمی‌گوید آمار کشور اگر در کُرونا غلط است من مقصر هستم، معذرت‌خواهی کند و بگوید مشکل ما در فلان مرحله است» گفته که «حتی افرادی هستند که در ابتدا علیه قرنطینه صحبت کردند و وقتی زمان گذشت و علم ثابت کرد آن حرف‌ها غلط بوده حتی نگفتند اشتباه کردیم!»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy