Friday, Nov 20, 2020

صفحه نخست » پیشگویی زیباکلام

fararu18.jpg اصولگرا‌ها با جو بایدن مذاکره می‌کنند

فرارو - صادق زیباکلام می‌گوید: با روی کارآمدن جو بایدن در آمریکا، ممکن است مذاکرات در همین دولت آقای روحانی آغاز شود؛ اما برجام ۱۴۰۰ در دولت بعدی اتفاق خواهد افتاد.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تغییر سیاست‌های ایران در قبال آمریکا در دوره ریاست جمهوری بایدن گفت: من معتقدم اگر انتخاب آقای بایدن قطعی شود و در نهایت او از دوماه دیگر رئیس جمهور آمریکا شود، مساله‌ای در رابطه ایران و آمریکا تغییر پیدا نمی‌کند. مقصودم رویکرد آمریکا ستیزی است که ظرف ۴۰ سال گذشته جاری بوده است. در اصل دشمنی ایران و آمریکا تغییری ایجاد نمی‌کند. چون آمریکا ستیزی عمود خیمه جمهوری اسلامی است.

وی افزود:‌ با روی کارآمدن جو بایدن در آمریکا، ممکن است مذاکرات در همین دولت آقای روحانی آغاز شود؛ اما برجام ۱۴۰۰ در دولت بعدی اتفاق خواهد افتاد. چون در انتخابات ۱۴۰۰ حامیان اصلاح طلبان پای صندوق‌های رای نخواهند رفت؛ بنابراین این اصولگرایان هستند که پیروز انتخابات خواهند بود و مذاکرات توسط اصولگرایان پیش خواهد رفت.

این چهره اصلاح طلب پیش بینی کرد: از سوی دیگر، چون اصولگرایان دولت و مجلس را در اختیار خواهند داشت، مشکلی که در برجام قبلی شاهد آن بودیم را شاهد نخواهیم بود. چون در برجام قبلی مجلس اصولگرایان هر اقدامی را برای عدم موفقیت برجام انجام داد. اما برجام ۱۴۰۰ اصولگرایان می‌تواند موفقیت بیشتری نسبت به برجام قبلی داشته باشد.

اولین اقدامات سیاست خارجی بایدن
وی ادامه داد: بایدن سعی خواهد کرد دوباره روابط میان آمریکا و اروپا را به دوران اوباما بازگرداند و در اولین روز‌های کاری خود قطعا در این راستا گام خواهد برداشت، از سوی دیگر روابط آمریکا با چین از حالت تنش فعلی خارج خواهد شد و به سوی تعادل حرکت می‌کند، اما نکته مهم در مورد سیاست خاورمیانه‌ای بایدن است، که با ترامپ متفاوت است، رئیس جمهور فعلی آمریکا بی شک در بین تمام روسای جمهور آمریکا، بیشترین حمایت‌ها را از اسرائیل در دوران خود انجام داده و این مسئله را به عینه نیز نشان داده است.

زیبا کلام بیان داشت: در دوره بایدن نیز روابط با اسرائیل نه به مانند زمان اوباما پر تنش خواهد بود نه اینکه به مانند الان، بلکه حالتی بینابین خواهد داشت، اما قطعا نتانیاهو از این وضعیت راضی نخواهد بود، این موضوع در مورد عربستان و امارات که در دوران ترامپ توانستند، با آمریکا روابط بسیار نزدیکی را برقرار کنند، نیز صدق می‌کنند، یعنی بایدن به مانند اوباما با نرمش تمام با آن‌ها برخورد نخواهد کرد و سیاست دوران اوباما را در قبال اعراب ادامه خواهد داد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران همچنین با اشاره به اینکه بایدن در همان ابتدای کار به برجام باز نخواهد گشت، گفت: این مسئله پیچیده و سخت خواهد بود، یک ضرب المثل انگلیسی با این موضوع وجود دارد، زمانی که شما می‌خواهید رقص تانگو را اجرا کنید، به دو طرف نیاز دارید، بنابراین یک نفره نمی‌توان آن را انجام داد، در مورد مذاکرات ایران و آمریکا نیز دو ظرف باید با این مذاکرات کنار بیایند و به قول معروف اوکی بدهند، به نظر بنده تا سال ۱۴۰۰ اتفاق ملموسی در حوزه برجام رخ نخواهد داد، به بیان دیگر تا زمانی که دولت آقای روحانی بر سر کار است، مذاکرات آغاز نمی‌شود.

وی یادآور شد: اما بنده معتقد هستم، در سال آینده و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اجازه مذاکرات صادر خواهد شد و در یک طرف بایدن و دولتش قرار خواهند گرفت و در آن طرف میز نیز یک دولت تندرو اصول گرا قرار می‌گیرد، که می‌تواند برجام ۱۴۰۰ را به نام خود بزند، آن‌ها برای توجیه کار خود خواهند گفت که این برجام آن‌ها با آن چیزی که ظریف در سال ۲۰۱۵ آن را بسته توفیر بسیار زیادی خواهد داشت و این بار نیز این مذاکرات ذیل موضوع نرمش قهرمانانه صورت می‌گیرد و اصول گرایان تمامی مخالفت‌هایی که با برجام دولت روحانی داشته اند، طی این چندین سال را با انواع و اقسام حرف‌ها توجیه خواهند کرد.

زیباکلام افزود: مذاکرات ایران و آمریکا در سال ۱۴۰۰ تنها بر سر مسائل هسته‌ای و آن چیزی که در گذشته نیز بر سر آن تفاهم شده بود، انجام می‌شود، این که در مورد خواسته بایدن که گفته می‌شود، قصد دارد، مسائل موشکی و منطقه‌ای را نیز ذیل مسائل هسته‌ای بیارود، به نظر می‌رسد در کوتاه مدت عملی نخواهد بود و شاید در بلند مدت شاهد آن باشیم که تغییری در این زمنیه صورت بگیرد، بنابراین اگر اجازه مذاکره‌ای نیز صادر شود، تنها محدود به مسائل هسته‌ای خواهد بود.


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy