Sunday, Nov 22, 2020

صفحه نخست » حمله همزمان نیروهای امنیتی به خانه‌ شهروندان بهایی ایران، "راهزنان هم اینطور نمی‌کنند."

taftish_112120.jpgایران اینترنشنال - نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در تازه‌ترین اقدام علیه شهروندان بهایی ایران، به خانه تعدادی از آنان در شهرهای مختلف حمله کردند و با تفتیش خانه‌هایشان، بسیاری از وسایل شخصی‌ این شهروندان را ضبط کردند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، ماموران امنیتی بامداد یکشنبه دوم آذر خانه‌های ریاض‌الله سبحانی، نیکی خانجانی، عطاءالله اشرفی، هما اعتمادی، شاهرخ طائف، عفیف نعیمی و خانم حکمت‌شعار در تهران را تفتیش کردند، ولی هنوز از بازداشت احتمالی این افراد گزارشی منتشر نشده است. گزارش‌هایی نیز از یورش‌های مشابه در چند شهر دیگر ایران دریافت شده است.

یکی از اعضای خانواده ریاض‌الله سبحانی، زندانی عقیدتی پیشین، به ایران‌اینترنشنال گفت: «هفت نفر طبق معمول همیشه ریختند داخل خانه و تمام خانه را تفتیش کردند.»

آقای سبحانی که اکنون ۷۴ سال دارد پیش از این به دلیل مشارکت در دانشگاه آنلاین بهاییان، چهار سال در زندان رجایی‌شهر زندانی بود و در خرداد ۱۳۹۴ آزاد شد.

یکی از اعضای خانواده سبحانی به ایران‌اینترنشنال گفت که این زندانی سابق در سال‌های اخیر وضعیت جسمی و روحی خوبی ندارد، از خانه بیرون نمی‌رود، سر کار هم نمی‌رود و هیچ فعالیتی ندارد. «فقط قرص می‌خورد و در خانه خوابیده است.»

به گفته خانواده سبحانی، حکم تفتیش خانه این شهروند بهایی از سوی صمد هادی‌پور، بازپرس شعبه سه دادسرای اوین، صادر شده بود.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

بنابر همین گزارش، «ماموران حدود سه ساعت همه جا را گشتند و لپ‌تاپ موجود را برای پنجمین بار در سال‌های اخیر بردند. درباره جزوه‌ها، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها سوال‌ پرسیدند، از برخی از آنها عکس گرفتند، و یک آی‌پد و همچنین وسایل شخصی ریاض‌الله سبحانی را بردند.»

ماموران در این مدت، به ویژه هنگامی که اعضای این خانواده نسبت به تفتیش خانه‌شان اعتراض می‌کردند، فیلمبرداری کردند. آنها تهدید کرده‌اند هر زمانی که تماس گرفتند، ریاض‌الله سبحانی باید به دادسرای اوین برود.

همچنین شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، در حساب توییتری خود نوشت که ماموران امنیتی روز یکشنبه به خانه‌های تعدادی از بهاییان «به طور هماهنگ» یورش بردند «و پول و لوازمی مانند لپ‌تاپ و گوشی تلفن و آی‌پد و... را برده‌اند.»

شهروندان بهایی در تمامی سالیان پس از انقلاب ۵۷ همواره با سرکوب نظام‌مند جمهوری اسلامی روبه‌رو بوده‌اند. اما سرکوب اقلیت‌های مذهبی در دوران همه‌گیری کرونا در ایران شدت گرفته است.

به تازگی و پس از اعلام نتایج نهایی کنکور ۹۹، رسانه‌ها از پذیرفته نشدن شهروندان بهایی در این آزمون خبر دادند.

همچنین اواسط آبان‌ماه احمد شهید،‌ بازرس ویژه سازمان ملل متحد در امور آزادی‌های مذهبی، با تاکید بر نقض حقوق بهاییان در ایران، خواستار بازبینی قوانینی شد که حقوق اقلیت‌های اعتقادی را نقض می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy