Tuesday, Nov 24, 2020

صفحه نخست » بلینکن، یهودی فرهیخته و معتمدترین مشاور بایدن عهده‌دار سیاست خارجی آمریکا شد

fm_112420.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

با انتخاب آنتونی بلینکن، به عنوان وزیر امور خارجۀ جدید آمریکا، جو بایدن ،رئیس جمهوری منتخب این کشور، قدیمی‌ترین و معتمدترین مشاور خود را در سیاست خارجی عهده‌دار مهمترین وزارتخانۀ آمریکا پس از دورۀ ترامپ کرده است. آنتونی بلینکن یهودی فرهیخته، فرانسه‌زبان و موسیقی‌دان، فارغ‌التحصیل رشتۀ حقوق از هاروارد، سیاستمداری کارکشته، مدافع حقوق بشر تا سر حد پشتیبانی از مداخلۀ نظامی و تنها منتقد جدی برجام در کابینۀ باراک اوباما به شمار می‌رود.

بلینکن مدافع جدی همکاری آمریکا و اروپا است و به گفتۀ دنیس راس، همگان می‌دانند که او "در سیاست خارجی سخنگوی مستقیم جو بایدن و از حمایت مطلق او نیز بهره‌مند خواهد بود."

رابرت مالی، رئیس "انترناسیونال گروه بحران" که از کودکی نیز دوست بلینکن به شمار می‌رود، وزیر امور خارجۀ آیندۀ آمریکا را "مردی خوش‌رو، فروتن و رازدار" می‌داند که هرگز دچار خشم نمی‌شود و به عنوان معاون وزیر امور خارجۀ در دولت اوباما خواستار مداخلات نظامی آمریکا در دفاع از حقوق بشر بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

بلینکن بارها در خصوص بحران سوریه به باراک اوباما گفته بود که "ابرقدرت‌ها لاف نمی‌زنند." او در ماه مه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکۀ تلویزیونی "سی بی اس" با تلخی از سیاست مماشات اوباما در قبال رژیم سوریه یاد کرده و گفته بود : "ما نتوانستیم از وقوع یک فاجعۀ انسانی در سوریه جلوگیری کنیم و هرگز این را فراموش نخواهم کرد."

پایبندی آنتونی بلینکن به حقوق بشر ریشه در سرگذشت خانواده‌اش به ویژه پدرخوانده‌اش، ساموئل پیسار، یکی از جوانترین نجات یافتگان اردگاه‌های مرگ آلمان نازی دارد. ساموئل پیسار که پس از مهاجرت به آمریکا به حقوقدانی برجسته و کارشناس مناسبات کشورهای غربی و بلوک سابق شرق بدل شد در بحبوحۀ جنگ ویتنام به همراه خانواده‌اش در فرانسه اقامت گزید. در پاریس آنتونی بلینکن تحصیلات ابتدایی و متوسطۀ خود را در یکی از بهترین مدارس فرانسه (مدرسۀ "ژنین مانوئل") انجام داد و مادرش، یودیت پیسار، سالها ریاست مرکز فرهنگی و هنری آمریکا در پاریس را برعهده داشت. دلبستگی عمیق آنتونی بلینکن به موسیقی به ویژه به موسیقی جاز و راک نتیجۀ زندگی او در فرانسه است که او را به گیتاریست و خواننده‌ای مجرب بدل کرد.

آنتونی بلینکن از دانشگاه هاوارد در رشتۀ حقوق فارغ التحصیل شد و تجربه و حرفۀ سیاسی را با همکاری با کمیسیون سیاست خارجی سنای آمریکا آغاز کرد هنگامی که جو بایدن به عنوان سناتور عضو همین کمیسیون بود. دوستی و همکاری بی وقفۀ بایدن و بلینکن از همین دوره آغاز شد. به گفتۀ دنیس راس، همانند بایدن دلبستگی بلینکن به اسرائیل "غریزی و عاطفی است" با این تفاوت که این دلبستگی در نزد بلینکن ریشه‌های عمیق خانوادگی نیز دارد.

خود بلینکن، اخیراً در مصاحبه‌ای تأکید کرده بود که اردوگاه‌های مرگ در آلمان نازی برای همیشه حمایت خلال‌ناپذیر بایدن از اسرائیل و امنیت آن را رقم زدند. بلینکن در همین مصاحبه تصریح کرده بود : "بایدن عمیقاً معتقد است که اسرائیل بهترین ضامن پیشگیری از تکرار تهدید نابودی یهودیان است و به همین خاطر او هرگز امنیت اسرائیل را نادیده نمی‌گیرد حتی در مواقعی که با برخی سیاست‌های این کشور موافق نیست."

آنتونی بلینکن ضمن انتقاد از خروج دونالد ترامپ از توافق اتمی با ایران، تأکید کرده بود که اگر بازگشت به برجام به برتری طلبی‌های حکومت ایران در منطقه خاتمه ندهد، او برنامۀ اتمی ایران را متوقف خواهد کرد.

با انتخاب آنتونی بلینکن، به عنوان وزیر امور خارجۀ جدید آمریکا، جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب این کشور از قصد خود برای احیای مفهوم کلاسیک مناسبات بین‌المللی خبر می‌دهد که شدیداً در دورۀ ریاست جمهوری دونالد ترامپ هدف تعرض قرار گرفت.

مناسبات بسیار نزدیک جو بایدن و آنتونی بلینکن، با انتخاب جیک سالیوان، یکی دیگر از مشاوران قدیمی بایدن، به عنوان مشاور امور امنیت ملی تقویت خواهد شد.

مناسبات آمریکا و چین یکی از مهمترین پرونده‌هایی است که وزیر امور خارجۀ جدید آمریکا باید به آن رسیدگی کند. در ژوئیه گذشته آنتونی بلینکن گفته بود که در نتیجۀ خطاهای ترامپ چین در موقعیت قدرت و آمریکا در موقعیت ضعف قرار گرفته است. بلینکن گفته بود که ترامپ با تضعیف ائتلاف‌های آمریکا و بیرون آوردن این کشور از نهادهای بین‌المللی و به ویژه با چشم پوشی از ارزش‌های آمریکا در قبال سرکوب مردم هُنگ‌کُنگ و مسلمانان کاشغر توسط پکن به چین اجازه داد که منافع خود را همه جا پیش براند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy