Wednesday, Dec 2, 2020

صفحه نخست » بازداشت به دلیل انتشار این خبر واقعی

iw_120120.jpgایران وایر - «مهدی محمودیان»، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار سابق در حالی به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» بازداشت و روانه زندان «اوین» شده که مصداق این اتهام، برخلاف ادعای قوه قضاییه، نشر خبری واقعی است؛ خبری که برگه رسمی قوه قضاییه به تاریخ ۳۰ مهر۱۳۹۹ آن را تایید می‌کند.

ساعتی پس از بازداشت مهدی محمودیان در شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه و انتقالش به زندان اوین، «الهام ذوالفقاری»، همسر او برگه‌ای رسمی از قوه قضاییه را در توییتر خود منتشر کرد که نشان‌دهنده غیرواقعی بودن اتهام همسرش و بازداشت غیرقانونی او است.

ذوالفقاری برگه رسمی قوه قضاییه با شکایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خبرنگاران خبرگزاری دولتی «ایرنا» را منتشر کرد.

در این برگه رسمی که بالای آن تاریخ ۳۰ مهرماه ۱۳۹۹ ثبت شده، آمده برای اولین بار در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ پرونده‌ای با شکایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه «پدرام الوندی» و «ابوذر معتمدی»، دو خبرنگار و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی گشوده شده است و آن‌ها متهم به «نشر اکاذیب» شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این پرونده در تاریخ ۲۴ خرداد به شعبه۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران ارجاع داده شده بود و از آن پس در چندین نوبت و در تاریخ‌های متفاوت وقت رسیدگی به این پرونده تعیین شده است.

در بند هفت و آخرین بند این برگه رسمی آمده است که در تاریخ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ برای پدرام الوندی، ابوذر معتمدی و سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر اتهام نشر اکاذیب قرار منع تعقیب صادر شده است.

براساس همین برگه رسمی قوه قضاییه، طرح شکایت سپاه پاسداران علیه دو روزنامه‌نگار و خبرگزاری دولتی ایرنا از تاریخ ۱۹ خرداد ماه امسال شروع و تا ۲۷ مهرماه ادامه داشته است.

علت این شکایت سپاه پاسداران، پخش مصاحبه‌ تصویری با «حبیب‌الله سیاری»، معاون هماهنگ‌کننده ارتش در تاریخ ۱۱ خرداد بوده است؛ مصاحبه‌ای که پس از حملات فوری سپاه، خبرگزاری ایرنا مجبور به حذف آن از سایت خود شد.

در این گفت‌وگو، حبیب‌الله سیاری از فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی سپاه پاسداران گفته بود. هم‌چنین افزوده بود که ارتش برخلاف سپاه و بسیج، به دنبال استفاده‌های تبلیغاتی نبوده و تنها به وظایف خود عمل کرده است. بخش‌هایی از این گفت‌وگو از سوی برخی سایت‌ها بازنشر شدند.

حدود یک ماه پس از پخش و حذف این مصاحبه از سوی ایرنا، «مهدی محمودیان»، «سیامک قادری»، روزنامه‌نگار و از همکاران سابق ایرنا و خبرنگاران دیگر در توییت‌هایی، از بازجویی خبرنگاران ایرنا از سوی ماموران سپاه پاسداران به دلیل انجام مصاحبه با حیبب‌الله سیاری گفته بودند.

مهدی محمودیان در رشته توییتی در تاریخ ۲۲ تیرماه نوشت: «شاید باور کردنش سخت باشد اما با شکایت سپاه پاسداران ا.ا و وزارت اطلاعات برای پنج نفر از مدیران و خبرنگاران خبرگزاری رسمی ج.ا بخاطر انتشار یک مصاحبه با نفر دوم ارتش جمهوری اسلامی، امیر دریادار #حبیب‌الله_سیاری تشکیل شده و وسایل ارتباطی برخی از آنها توقیف شده است.»

یک روز بعد، «مهدی روزبهانی»، روزنامه‌نگار نیز در توییتی از ضبط وسایل پدرام الوندی، یکی از خبرنگاران ایرنا که گفت‌وگو با سیاری را انجام داده بود، خبر داد و نوشت: «گویا امروز وسایل پدرام الوندی، معاون خبر سابق #ایرنا رو ضبط کردن. پدرام امروز تنهاست.»

«سیامک قادری»، خبرنگار سابق خبرگزاری ایرنا نیز در توییتی نوشت: «در پی شکایت اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات از چند خبرنگار ایرنا به خاطر انتشار مصاحبه با #حبیب‌الله_سیاری، معاونت هر دو نهاد با پادرمیانی مدیرعامل خبرگزاری، این روزنامه‌نگاران را در دفتر مدیرعامل بازجویی کرده‌اند.»

طبق برگه رسمی قوه قضاییه، پرونده‌های دو خبرنگار ایرنا در تاریخ ۱۹ خرداد، یعنی هشت روز پس از پخش مصاحبه به جریان افتاده و مهدی محمودیان و دیگر خبرنگاران تقریبا یک ماه بعد خبر این بازجویی‌ها را منتشر کرده بودند. اما در حال حاضر و علی‌رغم این که پرونده این خبرنگاران و خبرگزاری ایرنا به اتهام نشر اکاذیب منع تعقیب خورده‌اند، محمودیان دقیقا با همین اتهام به دلیل افشای خبری درست و واقعی بازداشت شده است.

مصاحبه تصویری با حیبب‌الله سیاری در تاریخ ۱۱ خرداد ماه از سوی خبرگزاری ایرنا منتشر شد. ساعتی بعد این ویدیو از روی سایت ایرنا حذف و در تاریخ ۱۴ خرداد این خبرگزاری در توییتر خود مدعی شد این حذف به درخواست روابط عمومی ارتش انجام شده است.

سپاه پاسداران در همین روز (۱۴ خرداد ماه) با انتشار بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگو نوشت: «متاسفانه دشمنان حسود و عنود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تقطیع و سوءاستفاده، این گفت‌وگوی انجام شده را مغرضانه و مزورانه تفسیر کردند.»

چند روز پس از آن، در تاریخ ۱۷ خرداد، «ضیا هاشمی»، مدیر عامل این خبرگزاری برکنار شد. حدود یک ماه پس از انتشار این گفت‌وگو، خبرهایی مبنی بر بازجویی از تعدادی از خبرنگاران و مدیران خبرگزاری ایرنا به دلیل انجام این مصاحبه انتشار یافتند.

در خبرهای منتشر شده آمده بود بازجویی از یکی از خبرنگارانی که در گفت‌وگو با حبیب‌الله سیاری حضور داشته، در اتاق شخصی مدیرعامل جدید ایرنا از سوی ماموران سپاه پاسداران به مدت چند ساعت انجام شده است.

در واقع، تمام این نفی‌ها از سوی سپاه پاسداران در حالی رخ داده اند که تنها چند روز پس از پخش مصاحبه تصویری با سیاری، پرونده قضایی برای دو روزنامه‌نگار و خبرگزاری ایرنا تشکیل شده است.

در همان زمان، «رمضان شریف»، سخن‌گوی سپاه در تاریخ ۲۲ تیرماه اخبار منتشر شده درباره بازجویی از روزنامه‌نگاران ایرنا را «کذب» خواند و حتی گفت سپاه شکایتی از ایرنا نداشته است.او گفته بود اخبار مشکوک و جهت‌دار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر شکایت سپاه و وزارت اطلاعات از ایرنا منتشر شده که مورد استفاده «رسانه‌های معاند» نیز قرار گرفته‌اند.

جالب است که از زمان انتشار گفت‌وگوی جنجال ساز حبیب‌الله سیاری تاکنون، او هیچ واکنشی به خبرها حول محور این گفت‌وگو نداشته است.

مهدی محمودیان برای اولین بار در شهریور ۱۳۸۸ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

او را هم‌چنین به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق امضای بیانیه موسوم به «۷۷ نفر»، به یک سال زندان محکوم کردند. این حکم در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۹ از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

علاوه بر این، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، به چهار سال حبس تعزیری، دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، دو سال منع خروج از کشور و چهار ماه خدمات عمومی محکوم و این حکم نیز عینا از سوی دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

محمودیان اکنون با یک پرونده قضایی دیگر به اتهام نشر اکاذیب با مصداق انتشار یک خبر بازجویی در توییترش مواجه است.

او یک روز قبل با انتشار تصویر ابلاغیه قضایی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشته بود که با شکایت معاونت حقوقی و پارلمانی سپاه پاسداران به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی احضار شده است.

محمودیان دلیل این احضار را مربوط به توییت‌هایش درباره مصاحبه حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی دانسته بود.

«امتداد» علت بازداشت مهدی محمودیان پس از حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه را «عدم معرفی کفیل» عنوان کرده است.

برای دیدن اخبار و گزارش‌های بیش‌تر درباره رسانه و خبرنگاری به سایت خبرنگاری جرم نیست مراجعه کنید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy