Thursday, Dec 3, 2020

صفحه نخست » مذاکره میان ایران و سوئد اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را به تعویق انداخت

hostage_120320.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

خانم هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، گفته است که حکم اعدام موکل وی به دلیل مذاکرات جاری میان دولت‌های سوئد و ایران چند روز به تعویق افتاده است.

هلاله موسویان گفته است که احمدرضا جلالی که توسط دادگاه انقلاب به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شده قرار بود سه شنبه یازدهم آذر ماه به زندان رجایی شهر جهت اجرای حکم اعدام منتقل شود، "اما ظاهراً خوشبختانه به دلایلی تصمیم گرفته اند که اجرای حکم را برای چند روز به تعویق باندازند."

هلاله موسویان گفته است که پروندۀ موکل وی به غیر از جنبۀ قضایی زوایای دیگری هم دارد و "با عنایت به اینکه موکلم تبعۀ کشور سوئد هم است به نظر می رسد که مذاکرات دیپلماتیک توسط کشور متبوع ایشان در به تعویق افتادن اجرای حکم موثر بوده است."

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر بر آمادگی این کشور برای تبادل زندانی با کشورهای غربی اعلام آمادگی کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

آیا ایران با تهدید به اعدام احمد رضا جلالی، در تلاش کسب آزادی حمید نوری و یا اسدالله اسدی است؟

خانم آن لیده، وزیر امور خارجه سوئد هفتۀ گذشته در پی انتقال احمدرضا جلالی به زندان اوین و تهدید به اجرای حکم اعدام در بارۀ او، در تویئتی اعلام کرد که با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف، گفتگو کرده و در تلاش است تا از اجرای این حکم جلوگیری کند.

تارنمای نشریۀ علمی «نیچر» در ۳۰ نوامبر با یادآوری سرنوشت احمد رضا جلالی، می‌نویسد سخنگوی وزارت امور خارجۀ سوئد گفته است که مذاکرات میان دو کشور در این زمینه ادامه دارد. مقامات وزارت دادگستری و وزارت امور خارجۀ ایران به تماس‌های این نشریه در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

«نیچر» تاکید می‌کند که بگفتۀ «برخی ناظران می‌توان از اعدام احمد رضا جلالی جلوگیری کرد اگر دولت سوئد حاضر به قبول تبادل زندانیان باشد».

این نشریه با اشاره به آخرین تبادل که میان تهران و کانبرا صورت گرفت و منجر به آزادی پژوهشگر استرالیائی، کایلی مور گیلبرت، از ایران و مبادلۀ وی با سه بمب گذار جمهوری اسلامی ایران در تایلند شد، یادآوری می‌کند که پیش از آن نیز پژوهشگر فرانسوی رولان مارشال با جلال روح‌الله نژاد، مهندس ایرانی که آمریکا خواستار استرداد وی بود و یا مسعود سلیمانی، بیولوژیست ایرانی، با شهروند آمریکائی، سی یو وانگ، پژوهشگر تاریخ، مبادله شدند.

این نشریه هر چند در مورد اخیر نامی نمی‌برد، اما می‌دانیم که حمید نوری، دادیار پیشین در قوۀ قضائیۀ ایران که بر اساس مدارک و شواهد ارائه شده به دادگاه استکهلم عضو هیئت اعدام در کشتارهای تابستان ۶٧ در گوهردشت کرج بوده است، از یک سال پیش به اینسو در سوئد در زندان بسر می‌برد. او که برای دیدار با اعضای خانوادۀ خود به این کشور سفر کرد، در روز ۹ نوامبر ۲۰۱۹ در فرودگاه پایتخت سوئد دستگیر شد و از آن هنگام تا کنون قرار بازداشت او تمدید شده است. وی بنوشتۀ رسانه‌ها به «مشارکت در جنایت علیه بشر، مشارکت در شکنجۀ زندانیان سیاسی و مشارکت در جرم پایدارِ ربودن پیکر اعدام شدگان و بازنگرداندن اجساد قربانیان به خانوادۀ آنها» متهم گردیده است.

در همین حال، محاکمۀ چهارتن از ماموران و خدمتگزاران سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران که دست اندرکار اجرای یک طرح تروریستی در فرانسه بودند، هم اینک در بلژیک در جریان است. جلسۀ دوم دادگاه فردا پنجشنبه سوم دسامبر/١٣ آذر، در برابر دادگاه آنتورپ در شمال بلژیک از سرگرفته می‌شود. جلسۀ نخست دادگاه برای رسیدگی به پروندۀ آنها روز جمعه گذشته برگزار شد و دادستان فدرال بلژیک خواستار ۲۰ سال حبس برای اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین، متهم ردیف اول این پرونده، و ۱۵ تا ۱۸ سال زندان علیه سه همدست او شد.

مقامات ایران، چهار روز پیش از آغاز این محاکمه، احمد رضا جلالی، پزشک متخصص سوانح طبیعی و استاد دانشگاه آزاد فلامان زبان بروکسل را که از چهار سال پیش در تهران در زندان بسر می‌برد، به سلول انفرادی انتقال داده و از او خواسته‌اند به همسر خود که در سوئد زندگی می‌کند اطلاع دهد که حکم اعدام صادره علیه او به زودی به اجرا در خواهد آمد.

آیا میان تهدید به اعدام استاد ایرانی تبار دانشگاه بروکسل و محاکمۀ چهار مامور و خدمتگزار رژیم ایران در بلژیک پیوندی وجود دارد؟ مقامات بلژیک، به نوشتۀ گزارشگر روزنامۀ فرانسوی لوموند در بروکسل، بی آنکه آشکارا بدان اشاره کنند، اطمینان دارند که تهدید به اعدام احمد رضا جلالی، باج خواهی برای کسب آزادی ماموران شرکت کننده در توطئۀ بمب گذاری نیز هست.

احمدرضا جلالی، که در دانشگاه های بلژیک، ایتالیا و سوئد مدیریت بحران‌های اضطراری پزشکی را آموزش می‌دهد، در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرد، اما از سوی نیروهای امنیتی به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت شد. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به «انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سرّی نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش» متهم کرد. سوئد ملیت این کشور را هنگامی که وی در زندان دستگیر شده بود به او اعطا کرد تا بتواند از وی حمایت کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

حکم مجازات اعدام علیۀ احمد رضا جلالی در آذرماه ١٣٩۶ مورد تائید دیوان عالی کشور جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy