Friday, Dec 11, 2020

صفحه نخست » نگرانی ها از "آماده‌باش کامل" حامیان ایران در عراق

iraqSN_121120.jpgدویچه وله - بنا به گزارش‌هایی نیروهای مورد حمایت ایران در عراق به حالت "آماده‌باش کامل" در آمده‌اند. مقام‌های ایالات متحده نسبت به احتمال حمله این نیروها به اهداف آمریکایی در عراق یا منطقه ابراز نگرانی کرده‌اند.

یک افسر آمریکایی در گفت‌وگو با کانال خبری سی‌ان‌ان CNN نسبت به اخباری درباره عراق ابراز نگرانی کرده است. به گفته او در روزهای گذشته "شواهدی به دست آمده است" مبنی بر این که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران احتمالا در تدارک عملیاتی علیه نیروها یا مقرهای دیپلماتیک آمریکایی در عراق هستند.

او از دادن اطلاعات بیشتر پرهیز کرده، اما تأکید می‌کند که شبه‌نظامیان در عراق به موشک و توپخانه مجهز هستند و قادرند که در عملیات مسلحانه شرکت کنند.

نیروهای شیعه در عراق در چند سال گذشته بارها به مواضع آمریکایی حمله کرده‌اند. اکنون که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در سالگرد کشته شدن سلیمانی فرمانده سپاه قدس، با قتل یک مقام ارشد هسته‌ای (فخری‌زاده) به بالاترین حد رسیده، این نگرانی همچنان وجود دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

ایرانی‌ها وعده داده‌اند که این قتل‌ها را تلافی خواهند کرد. آنها همچنین نگران تهدیدها از سوی ایالات متحده هستند. ماه گذشته فاش شد که دونالد ترامپ با مشاوران نظامی درباره حمله احتمالی به نیروگاه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی رایزنی کرده است. به گفته نیویورک تایمز مسئولان بلندپایه با ایراد ضربه نظامی به ایران مخالفت کرده‌اند.

کاهش حضور نظامی آمریکا در عراق

تنش میان ایران و آمریکا در شرایطی به بالاترین حد رسیده است که دونالد ترامپ تصمیم گرفت حضور نظامی آمریکا در عراق را به حداقل برساند و شمار نظامیان را تا ۵ ژانویه آینده به تنها ۲۵۰۰ سرباز کاهش دهد.

آمریکا همچنین تهدید کرده است هرگونه حمله به مواضع این کشور را به سختی تلافی خواهد کرد. ژنرال کنث مک‌کنزی، رئيس ستاد فرماندهی آمریکا در خاورمیانه پنجشنبه (دهم دسامبر) تأیید کرد که ارتش آمریکا قصد دارد با حضور نیرومند در منطقه به سران ایران بفهماند که می‌تواند به هر ضربه‌ای با قاطعیت پاسخ دهد.

برخی از افسران آمریکایی گفته‌اند این نگرانی وجود دارد که زمامداران ایران با گام‌ها و محاسبات نادرست، ترامپ را در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید به حمله برانگیزند. آنها عقیده دارند که ایران مایل به کشمکش نظامی با آمریکا نیست و اکنون بیشتر چشم به راه تصمیم جو بایدن، رییس جمهور آینده، در رابطه با از سرگیری مذاکره با تهران است.

سیاست بر پایه انتقام

در چنین شرایط پیچیده‌ای‌ تحرکات تازه گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق مایه نگرانی است. ژنرال مک‌کنزی گفته است که می‌داند رژیم ایران مایل به انتقام‌جویی در قتل سلیمانی است.

افزون بر این ایران در روزهای گذشته و به دنبال سوءقصد به محسن فخری‌زاده، آمادگی نظامی خود را بالا برده و به تحرکاتی در سیستم پدافندی خود در مرزهای دریایی دست زده است. گفته می‌شود که تهران قصد دارد از تعرضات بیشتر نیروهای آمریکایی یا اسرائيلی جلوگیری کند.

با این که تحرکات ایران تاکنون جنبه دفاعی داشته، باز هم مقام‌های آمریکایی تأکید دارند برای هرگونه تهاجمی از سوی ایران آماده هستند.

روز پنجشنبه دو فروند هواپیمای بمب‌افکن عظیم آمریکایی همراه با شماری از جنگنده‌های سه امیرنشین‌خلیج فارس، شامل عربستان، برای ساعاتی در نزدیکی خط ساحلی ایران پرواز کردند. ایران در برابر این "قدرت‌نمایی" واکنشی نشان نداد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که هدف از پرواز بمب‌افکن‌های راهبردی، هشدار به ایران بوده تا به حرکات ناپسند دست نزند.

فرمانده سنتکام تاکید کرده است، آمریکا همواره سعی می‌کند به تصمیم گیرندگان در تهران بفهماند به نفع آنها نیست که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مواضع آمریکا حمله کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy