Sunday, Dec 13, 2020

صفحه نخست » از هخامنشی تا حکومت اسلامی؛ از کورش تا خامنه‌ای

poly_121320.jpgپلی گراف - بعضی از مقامات نظامی و طرفداران سپاه پاسداران مدت‌هاست جمهوری اسلامی را با امپراطوری‌های بزرگ پارس یعنی هخامنشیان و ساسانیان مقایسه می‌کنند. کافی است رسانه‌های نزدیک به حکومت یا سخنرانی‌های کسانی مثل علی اکبر رائفی‌پور را مرور کنید.

صدها متن و سخنرانی می‌بینید که ادعا می‌کنند جمهوری اسلامی بار دیگر در حال ایجاد یک امپراطوری بزرگ پارسی (نه شیعی!) در خاورمیانه است. حتی سرداران بنیادگرا و تندرو سپاه مثل محسن رضایی هم به تازگی از «امپراتوری ایران بزرگ» سخن گفته‌اند.

نیروهای حامی حکومت، حضور سپاه در سوریه را اینطور توجیه می‌کنند که ایران بعد از 2500 سال دوباره به مدیترانه دسترسی پیدا کرده است.

دخالت ایران در جنگ یمن را با دخالت‌های نظامی ساسانیان مقایسه می‌کنند، سیاست‌‌های سپاه در خاورمیانه را تکرار سیاست‌های هخامنشی می‌دانند و حتی سپاه قدس را با «گارد جاویدان» هخامنشی مقایسه می‌کنند. در نهایت هم اینطور نتیجه می‌گیرند که جمهوری اسلامی ایران به یک امپراتوری تبدیل شده و ایران بعد از 2500 سال دوباره قدرتمند شده و به اوج برگشته است! ظاهراً هشدارهای رسانه‌های نزدیک به اسرائیل مبنی بر این که ایران در حال ایجاد یک «امپراطوری» است نیز به کمک این جریان آمده است.

آیا واقعاً اینطور است؟ آیا حکومت اسلامی پا جای هخامنشیان یا ساسانیان گذاشته؟! اوضاع فعلی ایران آیا اصلاً شباهتی به امپراطوری‌های پارس دارد؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy