Thursday, Dec 24, 2020

صفحه نخست » ترامپ ایران را تهدید کرد

farda23.jpgهشدار ترامپ به ایران درباره هرگونه حمله احتمالی به آمریکایی‌ها در عراق

رادیو فردا - دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه سوم دی ماه هشدار داده است، هرگونه حمله در عراق که به کشته شدن حتی یک آمریکایی منجر شود، ایران را مسئول خواهد دانست.

توییت دونالد ترامپ ساعاتی پس از انتشار گزارش درباره جلسه امنیتی مقامات ارشد دولت آمریکا منتشر شده است.

رئیس جمهوری آمریکا در توییتی نوشته است، سفارت ما در بغداد روز یکشنبه مورد اصابت چند راکت قرار گرفت. سه راکت عمل نکرد و منفجر نشدند. حدس بزنید این راکت‌ها از کجا آمده‌اند: ایران. هم اکنون نیز زمزمه‌هایی درباره حملات بیشتر علیه آمریکایی‌ها در عراق به گوش ما می‌رسد.

دونالد ترامپ اضافه کرده است: چند توصیه دوستانه بهداشتی به ایران: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول می‌دانم. خوب فکر کنید.

یکشنبه هفته جاری سفارت آمریکا در منطقه سبز عراق هدف دستکم هشت راکت قرار گرفت. این حملات خسارات مادی بر جای گذاشت، اما کسی در این حملات کشته نشد.

رویترز ساعاتی پیش از توییت دونالد ترامپ،‌به نقل از مقامات ارشد آمریکایی نوشت روز چهارشنبه چندین عضو ارشد دولت ایالات متحده در نشستی درباره راه‌های مقابله با حملات احتمالی ایران و گروه‌های شیعه به نیروهای آمریکایی در عراق مذاکره کردند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

در همین زمینه، ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام» نیز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای در خصوص حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد گفته است: حملات گروه های خودسر مورد حمایت حکومت ایران بیش از همه باعث کشته غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق شده.

سنتکام اضافه کرده است: آمریکا حکومت ایران را مسئول مرگ هر آمریکایی که ناشی از عملکرد این گروه‌های شبه نظامی خودسر مورد حمایت ایران باشد، خواهد دانست.

دولت عراق در خصوص حملات راکتی یکشنبه به سفارت آمریکا و منطقه سبز بغداد گفته است یک گروه «غیرقانونی» عامل این حملات بود. اما توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

با این حال، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را مسئول این حمله دانست.

وزارت امور خارجه ایران این حملات راکتی را محکوم کرده و گفته نوع و زمان این حمله و بیانیه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران «مشکوک» است.

ولی تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است.

حملات یاد شده در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران، و ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله عراق، انجام شد.

این دو نفر همراه با شمار دیگری از نیروهای ایرانی و عراقی ۱۳ دی پارسال در حملات پهپادی ارتش آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

هنوز مشخص نیست که آیا ایران قصد دارد به صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های نیابتی خود به اهداف آمریکایی یا متحدانش ضربه بزند.

اما مقام‌های سیاسی نظامی ایران می‌گویند، جمهوری اسلامی مصمم است از آمران و عاملان کشته شدن قاسم سلیمانی، انتقام «سخت» بگیرد.

از سوی دیگر، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، سنتکام، روز ۳۰ آذر به ایران هشدار داد که اگر بخواهد در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی دست به حمله‌ بزند، «آماده واکنش به آن هستیم».

نیروی دریایی آمریکا هم روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که زیردریایی هسته‌ای «یواس‌اس جورجیا» مجهز به سیستم موشکی هدایت‌شونده همراه با دو رزمناو آمریکایی حامل سامانه‌ای مشابه، با عبور از تنگه هرمز وارد خلیج فارس شدند.

در همین روز ر سانه‌های اسرائیلی نیز گزارش دادند که یک زیر دریایی متعلق به این کشور با عبور از کانال سوئز به سمت خلیج فارس در حرکت است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy