Saturday, Dec 26, 2020

صفحه نخست » کشف محموله یک میلیارد یورویی "مواد مخدر متعلق به حزب‌الله لبنان" در ایتالیا

italy_122620.jpgرادیو فردا - رسانه‌های ایتالیایی گزارش داده‌اند که محموله ۱۵ تنی قرص‌های مخدر آمفِتامین که تیرماه امسال کشف شد و گمان می‌رفت متعلق به داعش باشد، به گروه حزب‌الله لبنان تعلق دارد.

ارزش این محموله که از سوریه ارسال شده بود، حدود یک میلیارد یورو برآورد شده است.

دادستانی ناپل از ضبط این محموله که شامل ۸۴ میلیون قرص بود، به عنوان «بزرگ‌ترین عملیات» ضبط آمفتامین در جهان نام برده و گفته است این محموله در سه کانتینر حاوی ماشین‌آلات صنعتی پنهان شده بود.

سال‌هاست که در گزارش‌های متعدد آمده است که قاچاق مواد مخدر یکی از منابع اصلی درآمد گروه حزب‌الله لبنان است و اکنون با افزایش تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کاهش کمک‌های ایران به گروه حزب‌الله، نیاز به تامین هزینه‌های این گروه از محل تجارت مواد مخدر افزایش یافته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

خبر کشف این مواد را پلیس ایتالیا روز ۱۱ تیرماه امسال اعلام کرد و گفت این محموله در سه کانتینر باری و در یک کشتی که در همان زمان در بندر سالِرنو در جنوب ایتالیا پهلو گرفته بود کشف شد.

قرص‌‌های کشف‌شده در این کشتی «کاپتاگون» نام دارد که یک ماده مخدر محرک و ترکیبی از آمفتامین و تئوفیلین است.

داروی کاپتاگون که در دهه ۱۹۶۰ میلادی برای نارکولِپسی (حمله خواب) و افسردگی تجویز می‌شد، یکی از نام‌های تجاری فنیتیلین هیدروکلروید و از خانواده آمفتامین‌هاست که می‌تواند به غلبه بر هراس و خستگی کمک کند.

کاپتاگون در خاورمیانه پرطرفدار است و در مناطق جنگ‌زده مثل سوریه بازار آن رونق پیدا کرده و شرایط مناسب برای تولید آن فراهم شده است.

کاپتاگون به عنوان «ماده مخدر جهادی» نیز توصیف می‌شود، چون این دارو در مخفیگاه بسیاری از پیکارجویان جهادی از جمله مخفیگاه تروریست‌هایی که در سال ۲۰۱۵ در تاتر باتاکلان پاریس ۹۰ نفر را کشتند، پیدا شده بود.

دولت آمریکا که گروه حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی و همچنین سازمان‌های تبهکار بین‌المللی قرار داده بارها اعلام کرده است که این گروه ضمن پیگیری هدف‌های تروریستی، در قاچاق مواد مخدر و پولشویی فعالیت دارد.

آمریکا از مدت‌ها پیش مظنون است که حزب‌الله از راه قاچاق مواد مخدر در حوزه آمریکای لاتین بخشی از هزینه فعالیت‌های خود را تامین می‌کند.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اتهامات آمریکا در این زمینه را «افترا» خوانده و گفته است که حزب‌الله اصولا فعالیت در قاچاق مواد مخدر، و حتی دادن آن به «صهیونیست‌ها را حرام می‌داند».

به گفته آقای نصرالله، «نان، آب، اسلحه، پول و همه چیز» این گروه شبه‌نظامی را جمهوری اسلامی ایران تامین می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy