Tuesday, Dec 29, 2020

صفحه نخست » "طالبان جسد فرمانده نابینای پلیس را از قبر بیرون آورده و سربریدند"

bbc29-1.jpgبی بی سی فارسی - فرمانده پلیس ولسوالی دهراوده ولایت ارزگان در جنوب افغانستان می‌گوید طالبان جسد شاه محمد شاه، فرمانده کشته شده این ولسوالی را بعد از یک ماه از قبر بیرون آورده و سر بریدند.

به گفته جان محمد کریمی، فرمانده پلیس دهراود این حادثه روز پنجشنبه گذشته( چهارم جدی/دی) اتفاق افتاد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به بی‌بی‌سی گفت طالبان در این کار دست ندارند و این کار را جایز نمی‌دانند. او گفت که نبش قبر و مثله کردن افراد حرام است و طالبان این کار را نمی‌کنند.

شاه‌محمد شاه، فرمانده پلیس ولسوالی دهراود ولایت ارزگان نهم قوس/ آذر در حمله افراد گروه طالبان در شهر ترینکوت، مرکز ولایت ارزگان کشته شد.

جان محمد کریمی، فرمانده پلیس دهراود که برادر شاه محمد است، به بی‌بی‌سی گفت اینکه شاه محمد را طالبان کشته باشد شک دارد.

بعد از آن ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی افغانستان دست بدست شد که نشان می‌داد چندین نفر با یورش به یک مرکز تربیت معلم در ولسوالی دهراود ولایت ارزگان، وسایل موجود در این مرکز را به تاراج می‌برند و به ساختمان این مرکز آموزشی آسیب می‌زنند.

طالبان در تاریخ ۲۲ عقرب/آبان به ولسوالی دهراود حمله کردند و بر اساس گزارش‌ها موفق شدند که کنترل این ولسوالی را بدست بگیرند.

وزارت داخله/ کشور افغانستان در جوزا/ ثور سال ۱۳۹۵ اعلام کرد که شاه محمد شاه، افسر نابینا را به عنوان فرمانده پلیس ناآرامترین ولسوالی ارزگان گماشته است.

فرمانده پلیس دهراود گفت که این فرمانده بعد از سقوط گروه طالبان در سال ۲۰۰۱ به صفوف نیروهای امنیتی افغانستان پیوسته بود.

به گفته آقای کریمی، شاه محمد، حدود هفت سال قبل در زمان خنثی کردن یک مین دست ساز طالبان که در یک انبارکاه در ولسوالی دهراود کارگذاری شده بود، بینایی خود را از دست داد.

به گفته این مقام محلی آقای شاه علاوه بر از دست دادن بینایی‌اش بیشتر از ۴۰ بار در درگیری با طالبان زخمی شده بود.

در سال ۱۳۹۵ انتصاب آقای شاه به عنوان فرمانده پلیس با واکنش‌های نیز همراه بود. مقام‌های محلی در آن زمان گفته‌ بودند که با انتصاب شاه محمد، اوضاع امنیتی در دهراود بهتر شده است.

شاه محمد افسری حرفه‌ای پلیس نبود ولی مسئولین گفته بودند که "تجربه خوبی در امور نظامی و امنیتی دارد." علاو برآن مردم دهراود نیز پیشنهاد کرده بودند که او فرمانده پلیس شود.

شاه محمد یکی از دشمنان سرسخت طالبان قلمداد می‌شد. علاوه بر شاه محمد، شش برادر دیگر او در جنگ با طالبان کشته شدند. آقای اکبری می‌گوید که حاجی ولی محمد، برادرهفتم‌اش نیز ده روز قبل توسط طالبان کشته شده‌است. او مدعی است که ولی محمد برادرش در جنگ با طالبان فقط یک گلوله خورده بود، ولی جسدش به دست طالبان افتاد و آنان دست و پایش را از جسد بیجان او قطع کردند.

او می‌گوید که به شمول برادرنش ۲۳ نفر از اعضای خانواده او در دو دهه گذشته توسط طالبان کشته شده‌اند.

شاه محمد به گفته برادرش حدود ۴۹ سال سن داشت. او تا کلاس نهم درس خوانده بود و حدود دو دهه در صفوف نیروهای پلیس افغانستان در ولایت ناآرام ارزگان خدمت کرده بود.

از شاه محمد دو پسر و دو دختر بجا مانده که بزرگترین‌اش ۱۴ سال دارد.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy