Wednesday, Jan 20, 2021

صفحه نخست » سیاست خارجی دولت بایدن در قبال ایران و خاورمیانه در گفتگو با علیرضا نوری زاد

an_011821.jpgرادیو بین المللی فرانسه - دولت قطر مایل است که در جهت بهبود روابط ایران با کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس میانجی‌گری کند. وزیر امور خارجۀ قطر این پیشنهاد را درست یک روز قبل از مراسم تحلیف جو بایدن مطرح کرده است. به عقیدۀ علیرضا نوری‌زاده، روزنامه‌نگار و کارشناس جهان عرب، به رغم اختلافات موجود، مذاکره میان ایران و عربستان غیرممکن نیست، به شرطی که قبل از هر چیز، راه‌حلی برای جنگ یمن پیدا شود...

نزدیک به دو هفته قبل، روابط سیاسی میان قطر و چهار کشوری که آن را تحریم کرده بودند، دوباره رسماً برقرار شد. کشورهای عربستان، بحرین، امارات متحد عرب و مصر، از سه سال و نیم قبل قطر را به خاطر نزدیکی‌اش با ایران و ترکیه و اخوان‌المسلمین تحریم کرده بودند.

به عقیدۀ علیرضا نوری‌زاده تحریم قطر توسط کشورهای همسایه‌اش نمی‌توانست ادامه یابد، زیرا سنگینی این فشارها باعث می‌شد که "قطر بیشتر و بیشتر در دامان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه فرو برود".

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

از طرف دیگر، جنگ یمن همچنان بر دوش کشورهای عرب منطقه سنگینی می‌کند. عربستان و متحدانش باید بکوشند که این بحران را به هر ترتیب حل کنند. ولی رفع این بحران به رفتار عربستان و ایران وابسته است.

در چنین وضعیتی آیا قطر قادر خواهد بود که عربستان را راضی به گفتگو با ایران کند؟ علیرضا نوری‌زاده این اتفاق را محال نمی‌داند. به گفتۀ وی با تغییر دولت در واشنگتن، "فضای منطقه در حال عوض شدن است". سعودی‌ها نیز مایل نیستند که طی ریاست جمهوری جو بایدن وضعیتی بحرانی به وجود بیاید.

به گفتۀ علیرضا نوری‌زاده، در زمان ترامپ "آنچه شنیده می‌شد، فقط تهدید بود". دولت آیندۀ آمریکا البته تهدیدها را رفع نخواهد کرد اما می‌تواند به موازات آن زبان مذاکره و معامله را نیز بگشاید.

با اینحال، علیرضا نوری‌زاده تأکید دارد که شرط اولیۀ مذاکره میان کشورهای عرب و ایران، حل مشکل یمن است. به گفتۀ او عربستان هیچگاه نفوذ ایران را در یمن نخواهد پذیرفت...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy