Saturday, Jan 23, 2021

صفحه نخست » خروش مردم روسیه علیه پوتین در دفاع از ناوالنی

russia_012321.jpgگزارش‌ها از روسیه از بازداشت بیش از هزار معترض حامی آلکسی ناوالنی در چند شهر این کشور از جمله در مسکو، پایتخت، در روز شنبه، چهارم بهمن‌ماه، حکایت دارد.

در پی درخواست آقای ناوالنی، از رهبران اپوزیسیون در روسیه، برای اعتراض به حکومت ولادیمیر پوتین، روز شنبه عده زیادی در چند شهر به خیابان‌ها آمدند.

خبرگزاری رویترز ساعتی پس از آغاز گردهم‌آیی معترضان در ده‌ها شهر روسیه گزارش داد که بیش از هزار نفر به دست پلیس دستگیر شده‌اند.

عکس‌ها و ویدئوهایی که از این رشته اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده حکایت از سرکوب شدید به دست پلیس دارد.

هواداران آقای ناوالنی و مخالفان حکومت ولادیمیر پوتین روز شنبه در سرمای زیر صفر و با وجود اخطارهای مکرر پلیس روسیه به خیابان‌ها آمدند تا نارضایتی خود را نشان داده و آزادی آلکسی ناوالنی را خواستار شوند.

این اعتراضات که قرار بود روز شنبه در چندین شهر روسیه برگزار شود، از جمله در مسکو، پایتخت، این تظاهرات حوالی ظهر آغاز شد و طبق برنامه معترضان به سوی کاخ کرملین راهپیمایی خواهند کرد. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی از بازداشت دست‌کم صد نفر تاکنون به دست پلیس خبر داده است.

یک خبرنگار رادیو اروپای آزاد از مسکو گزارش داده است که پلیس از محل تجمع آغازین معترضان در میدان پوشکینِ مسکو شروع به بازداشت معترضان کرده است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ نخستین گردهم‌آیی‌ها در شهرهای منطقه شرق دور و سیبری آغاز شده و تاکنون در ده شهر دست‌کم ۵۰ نفر دستگیر شده‌اند.

آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت حکومت روسیه، که به محض بازگشت به کشورش در روز یک‌شنبه هفته گذشته بازداشت شد از مردم روسیه خواست که برای اعتراض به خیابان‌ها بیایند.

آقای ناوالنی جمعه شب در پیامی از زندان مسکو به هواداران خود پیام داد که حال روحی مناسبی دارد و «اگر اتفاق مشکوکی برایش افتاد»، همه بدانند که او اصلا قصد خودکشی نداشته است.

گزارش‌ها از روسیه در روز شنبه حاکی از آن است که گستره این اعتراضات از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون که مردم در ۹۹ شهر به خیابان‌ها ریختند سابقه نداشته است.

همزمان، ستاد طرفداران آقای ناوالنی در شهر سنت پترزبورگ و چندین شهر دیگر مردم را به شرکت در یک تظاهرات سراسری در روز شنبه، ۲۳ ژانویه، دعوت کرد.

آقای ناوالنی اواخر تابستان گذشته در پی مسمومیت با گاز اعصاب نوویچوک به آلمان منتقل شده بود. او ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، را آمر مسمومیت خود می‌داند اما کرملین این اتهام را رد کرده است.

دولت روسیه در دو روز گذشته از شبکه‌های اجتماعی از جمله وِکونتاکت، شبکه اجتماعی روسی، و یوتیوب خواسته بود که از نمایش ویدئوهای دعوت به تظاهرات خودداری کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy