Tuesday, Jan 26, 2021

صفحه نخست » فیگارو: آمریکا و فرانسه می‌خواهند یک بازی "بده بستان" به ایران پیشنهاد کنند

Macro_Biden.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - به نوشتۀ فیگارو رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه می‌خواهند یک بازی "بده و بستان" به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کنند که پیام اصلی آن از این قرار است: "اگر از قدرت تخریبی نظامی‌تان صرف نظر کنید به شما کمک می‌کنیم که به قدرت تجاری بزرگ در خاورمیانه و آسیا بدل شوید. "

"رونو ژیرار" مفّسر معروف روزنامۀ فیگارو در شمارۀ امروز این نشریه از نظام مذهبی ایران به عنوان عامل اصلی و بالقوۀ بی ثباتی در منطقه یاد کرده و افزوده است که مذاکره با رژیم اسلامی کار آسانی نیست.

"رونو ژیرار" با اشاره به گفتگوی تلفنی اخیر جو بایدن و امانوئل ماکرون، افزوده است که رؤسای جمهوری دو کشور در این گفتگو توافق کردند که در هدایت پروندۀ ایران باید از دو خطر که به تشدید ناامنی منطقه منجر می‌شود پرهیز کرد. اولین خطر، به نوشتۀ رونو ژیرار، دستیابی ایران به سلاح اتمی است و دومین خطر حملۀ اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

مفّسر فیگارو تصمیم شورای امنیت سازمان ملل را مبنی بر جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به بمب اتمی به جا دانسته و گفته است: در منطقه‌ای که هم اکنون شماری از دولت‌ها دارای سلاح اتمی هستند، دستیابی ایران به بمب اتمی مسابقۀ تسلیحات اتمی میان دولت‌ها را تشدید خواهد کرد و بر خطر وقوع جنگ هسته‌ای خواهد افزود.

مفّسر فیگارو نوشته است که سپاه پاسداران معتقد است که دستیابی رژیم ایران به بمب اتمی بقای حکومت این کشور و شرایط مذاکرۀ آن با آمریکا را در موقعیت برابر تضمین می‌کند و به همین خاطر است که سپاه پاسداران هم اکنون تولید اورانیوم فلزی را برای ساختن بمب هسته‌ای افزایش داده که هدف از آن به گفتۀ رونو ژیرار چیزی جز تولید سلاح اتمی نیست.

مفّسر فیگارو در ادامه افزوده است که در قیاس با پاسداران جناح دیگر حکومت اسلامی، افرادی نظیر حسن روحانی و محمدجواد ظریف، معتقدند که اقتصاد ایران در اولویت است و باید همۀ تلاش‌ها را برای لغو تحریم‌هایی که مانع فروش نفت ایران می‌شوند به کار گرفت.

فیگارو در پایان نوشته است که بر این اساس رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه می‌خواهند یک بازی "بده و بستان" با جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند که پیام اصلی آن از این قرار است: "اگر از قدرت تخریبی نظامی‌تان صرف نظر کنید به شما کمک می‌کنیم که به قدرت تجاری بزرگ در خاورمیانه و آسیا بدل شوید. "

با این حال، "اسکای نیوز عربی" به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، گفته است که جو بایدن قصد دارد از طریق کشورهای اروپایی وارد گفتگوی مستقیم با جمهوری اسلامی بر سر برنامۀ اتمی این کشور شود. همین منبع افزوده است که واشنگتن قصد دارد رویکرد جدید خود را در قبال ایران در تماس با متحدان آمریکا در خاورمیانه یعنی کشورهای عرب حوزۀ خلیج فارس و اسرائیل به اجرا بگذارد.

همزمان وزرای امور خارجۀ روسیه و ایران، سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف، امروز سه شنبه ۲۶ ژانویه در مسکو گفتند که می‌خواهند برجام را نجات بدهند و از رئیس جمهوری آمریکا، جو بایدن، می‌خواهند که هر چه زودتر به این توافق بازگردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy