Saturday, Feb 13, 2021

صفحه نخست » جعبه‌سیاه اسامه بن‌ لادن درگذشت

arab12-1.jpgالعربیه - ابراهیم عثمان ابراهیم ادریس مردی که محافظ اسامه بن لادن رهبر پیشین سازمان القاعده بود و از او به عنوان جعبه‌سیاه بن ‌لادن یاد می‌شد و مدتی را در زندان مخوف گوانتانامو در حبس بود، روز چهارشنبه 10 فوریه 2021 در سن 60 سالگی درگذشت. باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا دستور آزادی ابراهیم عثمان را صادر کرده بود، زیرا که به باور او این مرد کم‌خطرتر از آن است که تهدیدی برای آمریکا به‌شمار برود.

کریستوفر کوران وکیل مدافعی که حامی منافع سودان در آمریکاست، خبر درگذشت ابراهیم عثمان ابراهیم ادریس را اعلام کرد و گفت که او در نتیجه مشکلات سلامتی که در گوانتانامو برایش پیش آمد، جان باخت.

هنوز دلیل دقیق مرگ ابراهیم عثمان مشخص نشده ولی او در سن 60 سالگی و به دلیل شدت بیماری در منزل مادرش در شهر پورتسودان جان باخت. سامی الحاج یکی دیگر از زندانیانی که سال‌ها را در گوانتانامو گذراند، ابراهیم عثمان در این زندان تحت شکنجه قرار داشت.

بر اساس یک سند اطلاعاتی آمریکا که در سال 2008 فاش شد، ابراهیم عثمان که از نبرد تورابورا در دسامبر 2001 به پاکستان گریخته بود، سه ماه پس از حملات 11 سپتامبر در پاکستان دستگیر شد و گمان می‌رفت که اطلاعاتی درباره اقدامات امنیتی مربوط به بن لادن در اختیار دارد. در آن زمان هیچ اتهامی متوجه ابراهیم نبود و او هم ادعاها درباره اطلاعاتی که در اختیار دارد را رد کرد.

او در 11 ژانویه 2002 به همراه 20 زندانی دیگر به زندان گوانتانامو منتقل شد. این زندان در همان تاریخ در خاک کوبا افتتاح شد و با نام «کمپ‌ ایکس‌ری» هم شناخته می‌شود. بعدها تصاویری از شکنجه‌ شدید زندانیان در گوانتانامو منتشر شد. در برخی از این تصاویر افراد برهنه شده و آویزان شده و در برخی موارد هم زندانبان‌ها بر گرده زندانیانی که لباس نارنجی بر تن داشتند، سوار شده بودند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

پرونده‌های پزشکی نظامی نشان می‌دهد که ابراهیم اسماعیل مدت زمان طولانی در بهداری زندان حضور داشت و روانپزشک ارتش آمریکا اعلام کرد که او به اسکیزوفرنی دچار شده بود. او همچنین مبتلا به فشار خون و بیماری دیابت هم شده بود.

این زندانی سودانی در 18 دسامبر 2013 به کشورش بازپس فرستاده شد. دولت آمریکا در آن زمان به حکم دادگاه فدرال برای آزادی این زندانی زندان گوانتانامو اعتراض نکرد. دادگاه برای آزادی او به بندی از قانون استناد کرد که براساس آن «اگر زندانی به حدی مریض باشد که نتواند به صحنه نبرد بازگردد، باید به کشورش بازپس فرستاده شود.»

وکلای مدافع ابراهیم عثمان در آن زمان اعلام کردند که او به حدی بیمار است که نمی‌تواند برای کسی تهدیدی به شمار رود. دولت آمریکا هم به این موضوع اعتراض نکرد.

یان سی موس دیپلمات سابق آمریکایی که انتقال ابراهیم عثمان ابراهیم ادریس به وطنش را هماهنگ کرد، روز چهارشنبه و پس از مرگ او درباره‌اش گفت: «با توجه به شدت بیماری‌اش روشن بود که در خانه‌اش و در کنار خانواده‌اش به بهترین شکل ممکن از او مراقبت می‌شود.»

ابراهیم عثمان در زمانی به کشورش بازگردانده شد که سودان هنوز در فهرست کشورهای حامی تروریسم حضور داشت. سودان در آخرین ماه‌های دولت دونالد ترامپ از این فهرست خارج شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy