Sunday, Feb 14, 2021

صفحه نخست » ترور مخالفان ایران در ترکیه باعث افزایش حساسیت آنکارا به تهران شده است

arab14.jpgالعربیه - بازداشت یکی از کارمندان کنسولگری ایران در استانبول به اتهام دست داشتن در ترور مسعود مولوی مخالف ایرانی مقیم ترکیه در سال 2019 روابط عمیق سیاسی آنکارا با تهران را با تهدید جدی مواجه کرده است به ویژه که این بازداشت پس از کشف شبکه تروریستی اسدی و هسته تحت نظارت او و محکومیت دیپلمات ایرانی در دادگاه بلژیک به اتهام اقدامات تروریستی صورت گرفته است.

بازداشت دیپلمات ایرانی در آنکارا سرنوشت روابط دو کشور متحد و همسایه را با یک چالش جدی روبرو کرده است.

ترکیه و ایران علی رغم اختلافات منطقه‌ای به ویژه در باره سوریه از روابط تجاری و دیپلماتیک قوی برخوردار هستند اما دست داشتن کادر دیپلماسی ایران در ترکیه در ترور مسعود مولوی معارض ایرانی که در 14 نوامبر 2019 در مسعود مولوی در استانبول به قتل رسید، روابط این دو کشور را با چالش جدی روبرو کرده است.

دست داشتن یک وزیر ایرانی در ترور مولوی در ترکیه

در جدیدترین گزارش‌های در باره تحقیقات این پرونده ترور، اوبی شاه‌بندر روزنامه نگار ایرانی مقیم در ترکیه روز یکشنبه 14 فوریه در صفحه توئیتر خود گزارش داد که «طلاعات موثقی بدست آورده است که محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات و فناوری ایران و عضو سابق وزارت اطلاعات، مسعود مولوی را قبل از ترور در استانبول ترکیه مستقیماً تهدید کرده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

اوبی شاه‌بندر، خبرنگار و تحلیلگر شبکه‌ خبری تی‌آرتی (TRT World) ترکیه شامگاه پنج‌شنبه با انتشار یک فیلم ویدئویی در فضای مجازی نوشت که هنگام مراجعه به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول برای تحقیق درباره این ماجرا به او حمله شده است.

جواد آذری جهرمی و فهرست تحریم‌های آمریکا

گفتنی است که که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات به دلیل نقش خود در ایجاد محدودیت‌های گسترده در اینترنت در ایران در جریان اعتراضات گسترده این کشور در نوامبر 2019 سال گذشته در لیست تحریم های آمریکا قرار گرفت

آذری-جهرمی همچنین به عنوان عامل اصلی راه اندازی پروژه «شبکه ملی اطلاعات ایران» که وظیفه‌اش کنترل فعالیت رسانه‌ای کاربران ایرانی در شبکه اینترنت در داخل این کشور و کنترل و ایجاد محدودیت‌ جهت منع فعالان اینترنتی با دنیای خارج از طریق فضای مجازی، محسوب می‌شود.

روز پنجشنبه روزنامه «صباح» ترکیه از بازداشت یک دیپلمات ایرانی در استانبول خبر داد.

همچنین یک گزارشگر تلویزیون «تی‌آرتی»، روز جمعه گفت یک کارمند کنسولگری به خاطر پرسش درباره این ماجرا به او حمله کرده است.
او ویویوی تصویر از حمله فیزیکی کارمند سفارت ایران را نشر کرد.

روزنامه صباح روز پنج‌شنبه 11 فوریه گزارش داد که محمدرضا ناصرزاده دیپلمات سرکنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول به ظن ارتباط با قتل مسعود مولوی بازداشت شده است.

مسعود مولوی از ماموران اطلاعاتی پیشین ایران و مدیر کانال «جعبه سیاه» بود که در باره فساد در دستگاه حکومتی و سپاه پاسداران خبرهایی منتشر می‌کرد. او 14 نوامبر 2019 در مرکز شهر استانبول به ضرب گلوله به قتل رسید.

به نوشته روزنامه صباح ناصرزاده متهم شده که برای علی اسفنجانی، از متهمان اصلی ترور مسعود مولوی یک گذرنامه جعلی تهیه کرده تا او بتواند با آن به ایران برود.

تکذیب بازداشت کارمند سرکنسولگری از سوی ایران

از سوی دیگر در حالی که خبرگزاری تی.آر تی ویویویی از بازداشت یکی از کامندان سرکنسولگیری ایران توسط نیروهای پلیس ترکیه را منتشر کرد، خبرگزاری دولتی ایران «ایرنا» به نقل از خطیب‌زاده، در واکنش به گزارش روزنامه صباح نوشت که هیچ یک از کارکنان سرکنسولگری ایران در استانبول از دور یا نزدیک درگیر فعالیت‌های مورد ادعای این رسانه نبوده و نیستند.

خبرگزاری ایرانی نوشت، کسی از کارمندان سرکنسولگری این کشور در ترکیه بازداشت نشده است.

اداره اطلاعات پلیس استانبول و سرویس اطلاعات ملی ترکیه «میت»می‌گویند در عملیات مشترکی 11 نفر را در ارتباط با ترور مولوی دستگیر کرده‌اند که هفت نفرشان همچنان در بازداشت هستند و چهار نفر با قید وثیقه آزاد شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy